| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
lotus europa renault motortrim
|
3849 besök totalt |
|
Jag har på senare tid börjat kika mer och mer på Lotus Europa. Här och var dyker nammet Arne Berg upp och trimmade motorer med 160-180 hästars effekt (påstådd). Av vad jag förstått var herr Berg då han var verksam duktig på trimma Renaultmotorer men hur luckas han få ut den effekten ur en 80-90 hk motor som satt i standard? Och hur blir körbarheten och tillförlitligheten på en sådan motor? _________________ Christopher Zell |
||
|
Renaults motorer från perioden är en enda stor legolåda...
Arne utgick väl från derivat av 1665cc 16TS-motorn och fick hyfsat med fart ur dem. Fast man kanske iofs ska ta effektsiffrorna med en nypa salt. Renaults fabriks-Gordinisnurror som värst var på bortåt 1800cc och gav närmare 170DIN-hästar - tror jag. Finns nog folk på "CRS" Renaultklubbens forum som har järnkoll på hur det ligger till... Finns även massor med info på nätet om man googlar lite... |
||
|
Re: lotus europa renault motortrim
160-180 hästar på vevaxeln ur en lite äldre motor med tvåventilsteknik är väl ingen omöjligthet, körbarheten är väl god för en banracer men har du tänkt att åka och köpa glass med bilen så kanske det inte blir lika bra. likaså med tillförlitlighet, är nog bra. Börjar du knapra närmare 200 hästar så blir det kanske lite mer spännande. Men en högtrimmad banracingmotor som används har helt andra servicekrav än en vanlig originalmotor. Tätare oljebyten, troligen renovering av topplock årligen etc. _________________ Roland Johansson |
||
|
Jag har haft en sån Arne Berg-motor i den Europan jag hade. Gick som ett skott, men bilen vägde ju inte mycket heller. Kan inte avgöra om effekten var rätt, eller en bit under de 170 hästarna som angivits.
MEN, jag tror den kostade mer i tändstift än i bensin när den gick på gatan...
De rekommenderade tändstiften B8EG var dyra och sotade igen jättefort på gatan, dvs när man inte åkte fullt. På bankörning var det inget problem. Men man kan inte åka konstant fullt med en sån bil på stan. Det GÅR inte! Min slutsats är att det går att få bra fart på de gamla renaultmotorerna, mycket lättare och billigare att trimma än Europan med Twin-Cam motorn. Tillförlitlighet vet jag inte. Det blev aldrig särskilt många mil. Men den höll så länge jag hade den. Är själv jättesugen på en Europa igen, men denna gång med en modernare motor. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
|
En Banks Europa med modern maskin hade varit nåt.
Är väl ändå rätt imponerande att nästan dubbla effekten på en gammal sugmotor. En Europa i garaget hade ju varit en fint väder glidarbil inte banracer så då är väl en sån hårdtrimmad motor inte rätt. Regelbunden renovering är inget som faller mig i smaken
_________________ Christopher Zell |
||
|
Har en Berg/ motornord byggd motor i min Europa och det är inga problem att köra stadskörning. Har en oljekylare som håller nere temperaturen som kan vara ett problem på Europan vid stadskörning . Den höga effekten fick Arne då det inte är en orginal Europa motor utan han använder crossflow motorn som Renault gjorde senare. Dubbla weber/dellorto 45, modifierad tändkurva, vassare kam, lättade vippor och större ventiler, Gordini kolvar/stakar och flytande bultar gör att det skjuter på rejält i 650kg bil. Hänger på racerhojar riktigt bra upp till hundra knutar,över hundrafemtio är du livrädd i bilen.
_________________ jakob rydh |
||
|
Skulle gissa på att dom flesta motorerna ligger på 130-140 hk. Men för 600 kg (mer för S2) så duger det.
Bo Johansson hade en fullrace R16TS motor tidigare och den bänkades till 189hk som mest. Har min R16TS motor för genomgång / foderbyte / kolvbyte nu sen åker den iväg med chassit till rullande landsväg så blir det svart på vit vad en berg motor ger Och denna bilen är ingen ren gatbil utan gick i modsport under tidigt 80tal _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3849 besök totalt |