Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (42737 totalt) |
Kul med elbil
![]() Men jag får nog förtydliga lite, då det står lite fel på teknikensvärlds hemsida... "Vanliga" rwd Tesla 60 och 85 kWh gör 200km/h, P85+ gör 210km/h. Nya P85D gör 250km/h ![]() 60D och 85D Får två likadana 188hk (376hk totalt) motorer fram och bak, med dessa når man 1 mil eller 2 längre enligt specen. P85D Har en ca 477hk motor bak och ca 224hk fram (700hk). Med dessa två får man så klart nyttan av mer regenerering vid motorbroms, men enligt spec så skulle den gå 1 mil eller 2 kortare än bakhjulsdrivna motsvarigheten P85+. Tror inte det märks någon skillnad i verkligheten mer än att den går som helvete ![]() VILL HA!! ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||
Jag fick följa med en kompis som funderar på att köpa en P90D som den kommer att heta med nya batteriet 90kWh igår, han hade även med sig en gammal hederlig accelerometer för att kontrollmäta.
Hur som helst så klarade vi med 3 personer i bilen 0-60 på 3.5 sekunder och 1/4 milen på ca 12.40 sekunder, fick min M3á att kännas trött. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vad gör man nu? Köper en trisslott? /Janne ludicrous mode (0 till 60 mph på dryga 2.8 sekunder) kunde man redan beställa men kunde levereras först i december till Sverige. _________________ Janne Ström |
||||||
Dom är fina!
Men jag måste erkänna att jag inte är lika het på dem längre. Detta pga att de inte tillåts ge ungefär samma prestanda om batterierna inte är nära fulladdade. Om jag har en elbil vill jag att den ska kunna tillåtas prestera lika bra med 30 som 100% laddade batterier. Men Tesla verkar dra ner effekten ju lägre kapacitet man har kvar. Högst troligt för att man inte ska kunna göra slut på det sista av kapaciteten oväntat fort. Detta är väl bara en mjukvaruinställning, så inaktivera den tack! Sen tycker jag effektkurvan ger en tråkig känsla jämfört med en bensinmotor som har sitt maxeffekt längre upp i registret. Med eldrift är det pang-acceleration direkt från noll, sen avtar det allt eftersom farten ökar. Men trots detta vill jag så klart ha en! ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||
Det du beskriver är helt enkelt fysiska begränsningar, spänningen i batteriet sjunker i takt med hur mycket du laddat ur. Lägre spänning ger lägre effekt.
Att de accelererar långsammare vid högre hastigheter beror troligen på att bilen går över från strömbegränsningskurvan till effektbegränsningskurvan, den punkt där motorns maxeffekt är det som begränsar istället för batteriets max ström. Batterierna har även ett visst område med användbar energi, t ex mellan 30% och 70% laddning, state of charge (eller SOC som det förkortas) som varierar med temperatur och detta ställer till det lite om man använder grejerna hårt. SOC-fönstret krymper helt enkelt om man rör sig bort från batteriets favorittemp, så om det är kallt så kan man inte heller plocka ut massa effekt (eller ladda). _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Three Dog Day: Trevlig läsning
http://www.teslamotors.com/blog/thre While working on our goal of making the power train last a million miles, we came up with the idea for an advanced smart fuse for the battery. Instead of a standard fuse that just melts past a certain amperage, requiring a big gap between the normal operating current and max current, we developed a fuse with its own electronics and a tiny lithium-ion battery. It constantly monitors current at the millisecond level and is pyro-actuated to cut power with extreme precision and certainty. That was combined with upgrading the main pack contactor to use inconel (a high temperature space-grade superalloy) instead of steel, so that it remains springy under the heat of heavy current. The net result is that we can safely increase the max pack output from 1300 to 1500 Amps _________________ Janne Ström |
||||||
Exempelvis Lipo batterier har 4,2v per cell som sen sjunker ned mot 3v per cell allt eftersom man gör slut på energin.
Antog att man på en eldriven personbil helt enkelt begränsat spänningen så man får samma prestanda hela tiden oavsett laddningsgrad eller temperatur på batteriet. En lite finare lösningen kan jag tycka, men så är det alltså inte. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||
Man skulle kunna hjälpa upp det med "några" ultrakondensatorer som laddas för att finnas stand-by när man ger benet. Det är ju inte så långa stunder man nyttjar full effekt utan att släppa av då och då, men även såna töms förstås.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Såg en "norskreggad" Tesla som la ett och annat varv på Ringen häromdan.
![]() Funderar på hur den tagit sig dit... ![]() |
||||||
Lillebror köpte sig en Tesla D som levererades i mars nångång...jag har gasat runt lite med den och måste hålla med Nisse - efter ett par hårda ax storknar bilen och vill inte så mycket längre, räckvidden sjönk från 33 mil till mindre än 10 efter ett par kilometers inspirerad körning, axet är brutalt upp till 50 sen går det långsammare, efter 150 händer det inte så mycket (jämförelsevis)
Men värst är ändå plastigheten - bilen är gjord i USA vilket märks. Känns litegrann som att sitta i en Cheva Cruize (whatever) hyrbil. En stor pekskärm känns bara billigt. Rutlisterna sitter lite (mycket) snett, backspegeln ser ut att vara ditskruvad med en gipsskruv som dessutom sitter snett. Med 21" hjul är den inte särskilt tyst heller i farter över 25 knyck. Jag känner mig mer som premiumbilist i en gammal Audi A8 för 20.000 än en Tesla för nästan hundra ggr pengarna. Men, det är fint att någon gör en elbil som en o annan pionjär köper antar jag. Själv köper jag mig en måttligt begagnad Mercedes S600 o använder den miljon jag får över till annat (bensin till exempel). _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||||
I Norge säljer dom som smör. Jag ser mer Teslor när jag åker till jobbet än Volvos. Iaf 5-6 om dagen. I Halden som är en liten stad/by. |
||||||
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Jag såg en engelskreggad på Torp i Uddevalla i Lördags. Teslas laddstation på MAX var full som vanligt. |
||||||
Ahh - så många... ![]() Fast det blir ju några stopp på vägen... ![]() Hur många mil klarar den i praktiken vid snabb semesterkörning på en snabbladdning? (i verkligheten) Hur lång tid tar laddningen? (i verkligheten) Kul att jämföra med min fossilbil som lätt klarar +100mil och tar mindre än 5min att "ladda". ![]() Edit: Lite jobbigt läge vid ringen dock... Det är ju lite närmare till ED vid Döttinger Höhe än till närmaste laddstation en timme och 7,5 mil bort... ![]() |
||||||
För transporterna är det nog "Superchargers" som gäller. Hur långt man kommer på en laddning vet jag inte, men när man väl är på slutmålet kan man ju ladda med industriuttag när man själv sover. Med 12,8 kW fyller man batteriet på 6 timmar om det är tömt.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Man kan göra så men eftersom en svinhög effektsiffra är det enda folk tittar på så... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Det är till stor del prestandan som gör att Tesla Model S är första elbilen som även fått upp ögonen på oss bilentusiaster ![]() Jag trodde som sagt ändå att man hade gjort ovanstående tillsammans med den höga effekten ![]() Vi får se vad Model 3 blir för något. Förhoppningsvis hyfsad prestanda tillsammans med ok räckvidd och pris ![]() Annars har man börjat snegla på Chevrolet Bolt (som den tydligen inte längre får heta), den ska ligga strax under BMW i3 i pris och ändå ha 30mil+ specad räckvidd. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||
Undrar hur långt man skulle kunna köra med samma batteri fast 150 hk istället. Hmm. Elmotorer kanske inte fungerar på samma sätt kom jag på nu ![]() Mindre motor/Mindre förbrukning |
||||||
Det är ju lite som att klaga på momentkurvan på en förbränningsmotor och undra varför de som gjorde motorn inte cappade momentet så motorn fick en spikrak momentkurva mellan 1500 och 6000rpm istället för en bula som lovar så mycket men sen plötsligt tappar... Sugmotor pratar vi nu alltså. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (42737 totalt) |