Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Provkörning Tesla Model S P85+
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (42737 totalt)
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Kul med elbil

Men jag får nog förtydliga lite, då det står lite fel på teknikensvärlds hemsida...
"Vanliga" rwd Tesla 60 och 85 kWh gör 200km/h, P85+ gör 210km/h. Nya P85D gör 250km/h
60D och 85D Får två likadana 188hk (376hk totalt) motorer fram och bak, med dessa når man 1 mil eller 2 längre enligt specen.
P85D Har en ca 477hk motor bak och ca 224hk fram (700hk). Med dessa två får man så klart nyttan av mer regenerering vid motorbroms, men enligt spec så skulle den gå 1 mil eller 2 kortare än bakhjulsdrivna motsvarigheten P85+. Tror inte det märks någon skillnad i verkligheten mer än att den går som helvete

VILL HA!!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8431



3DBlaster skrev:
Man skulle kunna tro att du är ute och cyklar men så är inte fallet.

Även en blind höna...

Men det var som sjutton! Kanske kan bli något?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1069



Jag fick följa med en kompis som funderar på att köpa en P90D som den kommer att heta med nya batteriet 90kWh igår, han hade även med sig en gammal hederlig accelerometer för att kontrollmäta.
Hur som helst så klarade vi med 3 personer i bilen 0-60 på 3.5 sekunder och 1/4 milen på ca 12.40 sekunder, fick min M3á att kännas trött.




Vad gör man nu?
Köper en trisslott?
/Janne


ludicrous mode (0 till 60 mph på dryga 2.8 sekunder) kunde man redan beställa men kunde levereras först i december till Sverige.

_________________
Janne Ström
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Dom är fina!
Men jag måste erkänna att jag inte är lika het på dem längre. Detta pga att de inte tillåts ge ungefär samma prestanda om batterierna inte är nära fulladdade. Om jag har en elbil vill jag att den ska kunna tillåtas prestera lika bra med 30 som 100% laddade batterier. Men Tesla verkar dra ner effekten ju lägre kapacitet man har kvar. Högst troligt för att man inte ska kunna göra slut på det sista av kapaciteten oväntat fort.
Detta är väl bara en mjukvaruinställning, så inaktivera den tack!

Sen tycker jag effektkurvan ger en tråkig känsla jämfört med en bensinmotor som har sitt maxeffekt längre upp i registret. Med eldrift är det pang-acceleration direkt från noll, sen avtar det allt eftersom farten ökar.

Men trots detta vill jag så klart ha en!


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19031



Det du beskriver är helt enkelt fysiska begränsningar, spänningen i batteriet sjunker i takt med hur mycket du laddat ur. Lägre spänning ger lägre effekt.

Att de accelererar långsammare vid högre hastigheter beror troligen på att bilen går över från strömbegränsningskurvan till effektbegränsningskurvan, den punkt där motorns maxeffekt är det som begränsar istället för batteriets max ström.

Batterierna har även ett visst område med användbar energi, t ex mellan 30% och 70% laddning, state of charge (eller SOC som det förkortas) som varierar med temperatur och detta ställer till det lite om man använder grejerna hårt. SOC-fönstret krymper helt enkelt om man rör sig bort från batteriets favorittemp, så om det är kallt så kan man inte heller plocka ut massa effekt (eller ladda).

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1069



Three Dog Day: Trevlig läsning
http://www.teslamotors.com/blog/three-dog-day

While working on our goal of making the power train last a million miles, we came up with the idea for an advanced smart fuse for the battery. Instead of a standard fuse that just melts past a certain amperage, requiring a big gap between the normal operating current and max current, we developed a fuse with its own electronics and a tiny lithium-ion battery. It constantly monitors current at the millisecond level and is pyro-actuated to cut power with extreme precision and certainty.

That was combined with upgrading the main pack contactor to use inconel (a high temperature space-grade superalloy) instead of steel, so that it remains springy under the heat of heavy current. The net result is that we can safely increase the max pack output from 1300 to 1500 Amps

_________________
Janne Ström
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Exempelvis Lipo batterier har 4,2v per cell som sen sjunker ned mot 3v per cell allt eftersom man gör slut på energin.
Antog att man på en eldriven personbil helt enkelt begränsat spänningen så man får samma prestanda hela tiden oavsett laddningsgrad eller temperatur på batteriet. En lite finare lösningen kan jag tycka, men så är det alltså inte.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17838



Man skulle kunna hjälpa upp det med "några" ultrakondensatorer som laddas för att finnas stand-by när man ger benet. Det är ju inte så långa stunder man nyttjar full effekt utan att släppa av då och då, men även såna töms förstås.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13329

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Såg en "norskreggad" Tesla som la ett och annat varv på Ringen häromdan.
Funderar på hur den tagit sig dit...

_________________

Rice and shine
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Lillebror köpte sig en Tesla D som levererades i mars nångång...jag har gasat runt lite med den och måste hålla med Nisse - efter ett par hårda ax storknar bilen och vill inte så mycket längre, räckvidden sjönk från 33 mil till mindre än 10 efter ett par kilometers inspirerad körning, axet är brutalt upp till 50 sen går det långsammare, efter 150 händer det inte så mycket (jämförelsevis)

Men värst är ändå plastigheten - bilen är gjord i USA vilket märks. Känns litegrann som att sitta i en Cheva Cruize (whatever) hyrbil. En stor pekskärm känns bara billigt. Rutlisterna sitter lite (mycket) snett, backspegeln ser ut att vara ditskruvad med en gipsskruv som dessutom sitter snett.

Med 21" hjul är den inte särskilt tyst heller i farter över 25 knyck. Jag känner mig mer som premiumbilist i en gammal Audi A8 för 20.000 än en Tesla för nästan hundra ggr pengarna.

Men, det är fint att någon gör en elbil som en o annan pionjär köper antar jag. Själv köper jag mig en måttligt begagnad Mercedes S600 o använder den miljon jag får över till annat (bensin till exempel).

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Boinkers skrev:
Lillebror köpte sig en Tesla D som levererades i mars nångång...jag har gasat runt lite med den och måste hålla med Nisse - efter ett par hårda ax storknar bilen och vill inte så mycket längre, räckvidden sjönk från 33 mil till mindre än 10 efter ett par kilometers inspirerad körning, axet är brutalt upp till 50 sen går det långsammare, efter 150 händer det inte så mycket (jämförelsevis)

Men värst är ändå plastigheten - bilen är gjord i USA vilket märks. Känns litegrann som att sitta i en Cheva Cruize (whatever) hyrbil. En stor pekskärm känns bara billigt. Rutlisterna sitter lite (mycket) snett, backspegeln ser ut att vara ditskruvad med en gipsskruv som dessutom sitter snett.

Med 21" hjul är den inte särskilt tyst heller i farter över 25 knyck. Jag känner mig mer som premiumbilist i en gammal Audi A8 för 20.000 än en Tesla för nästan hundra ggr pengarna.

Men, det är fint att någon gör en elbil som en o annan pionjär köper antar jag. Själv köper jag mig en måttligt begagnad Mercedes S600 o använder den miljon jag får över till annat (bensin till exempel).


I Norge säljer dom som smör.
Jag ser mer Teslor när jag åker till jobbet än Volvos.
Iaf 5-6 om dagen.
I Halden som är en liten stad/by.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17838



Lars Falk skrev:
Såg en "norskreggad" Tesla som la ett och annat varv på Ringen häromdan.
Funderar på hur den tagit sig dit...
Inga problem med tätheten på deras laddstationer numera.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Lennart Mäkinen skrev:
Lars Falk skrev:
Såg en "norskreggad" Tesla som la ett och annat varv på Ringen häromdan.
Funderar på hur den tagit sig dit...
Inga problem med tätheten på deras laddstationer numera.


Jag såg en engelskreggad på Torp i Uddevalla i Lördags.
Teslas laddstation på MAX var full som vanligt.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13329

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Lars Falk skrev:
Såg en "norskreggad" Tesla som la ett och annat varv på Ringen häromdan.
Funderar på hur den tagit sig dit...
Inga problem med tätheten på deras laddstationer numera.

Ahh - så många... thumbs up
Fast det blir ju några stopp på vägen...
Hur många mil klarar den i praktiken vid snabb semesterkörning på en snabbladdning? (i verkligheten)
Hur lång tid tar laddningen? (i verkligheten)
Kul att jämföra med min fossilbil som lätt klarar +100mil och tar mindre än 5min att "ladda".

Edit: Lite jobbigt läge vid ringen dock...
Det är ju lite närmare till ED vid Döttinger Höhe än till närmaste laddstation en timme och 7,5 mil bort...


_________________

Rice and shine
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4597



Såg två svensk reggade Teslor på Rivieran. Långt att köra med en sån känns det som..Men man kanske trailar

_________________
Jens Lanvin
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17838



För transporterna är det nog "Superchargers" som gäller. Hur långt man kommer på en laddning vet jag inte, men när man väl är på slutmålet kan man ju ladda med industriuttag när man själv sover. Med 12,8 kW fyller man batteriet på 6 timmar om det är tömt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19031



Nisse977 skrev:
Exempelvis Lipo batterier har 4,2v per cell som sen sjunker ned mot 3v per cell allt eftersom man gör slut på energin.
Antog att man på en eldriven personbil helt enkelt begränsat spänningen så man får samma prestanda hela tiden oavsett laddningsgrad eller temperatur på batteriet. En lite finare lösningen kan jag tycka, men så är det alltså inte.


Man kan göra så men eftersom en svinhög effektsiffra är det enda folk tittar på så...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5805



Lars Falk skrev:
Hur många mil klarar den i praktiken vid snabb semesterkörning på en snabbladdning? (i verkligheten)
Har för mig att jag hört ca 50 mil på full laddat batteri.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
MaZ skrev:
Nisse977 skrev:
Exempelvis Lipo batterier har 4,2v per cell som sen sjunker ned mot 3v per cell allt eftersom man gör slut på energin.
Antog att man på en eldriven personbil helt enkelt begränsat spänningen så man får samma prestanda hela tiden oavsett laddningsgrad eller temperatur på batteriet. En lite finare lösningen kan jag tycka, men så är det alltså inte.


Man kan göra så men eftersom en svinhög effektsiffra är det enda folk tittar på så...

Det är till stor del prestandan som gör att Tesla Model S är första elbilen som även fått upp ögonen på oss bilentusiaster

Jag trodde som sagt ändå att man hade gjort ovanstående tillsammans med den höga effekten
Vi får se vad Model 3 blir för något. Förhoppningsvis hyfsad prestanda tillsammans med ok räckvidd och pris thumbs up

Annars har man börjat snegla på Chevrolet Bolt (som den tydligen inte längre får heta), den ska ligga strax under BMW i3 i pris och ändå ha 30mil+ specad räckvidd.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Nisse977 skrev:
MaZ skrev:
Nisse977 skrev:
Exempelvis Lipo batterier har 4,2v per cell som sen sjunker ned mot 3v per cell allt eftersom man gör slut på energin.
Antog att man på en eldriven personbil helt enkelt begränsat spänningen så man får samma prestanda hela tiden oavsett laddningsgrad eller temperatur på batteriet. En lite finare lösningen kan jag tycka, men så är det alltså inte.


Man kan göra så men eftersom en svinhög effektsiffra är det enda folk tittar på så...

Det är till stor del prestandan som gör att Tesla Model S är första elbilen som även fått upp ögonen på oss bilentusiaster

Jag trodde som sagt ändå att man hade gjort ovanstående tillsammans med den höga effekten
Vi får se vad Model 3 blir för något. Förhoppningsvis hyfsad prestanda tillsammans med ok räckvidd och pris thumbs up

Annars har man börjat snegla på Chevrolet Bolt (som den tydligen inte längre får heta), den ska ligga strax under BMW i3 i pris och ändå ha 30mil+ specad räckvidd.


Undrar hur långt man skulle kunna köra med samma batteri fast 150 hk istället.


Hmm.
Elmotorer kanske inte fungerar på samma sätt kom jag på nu
Mindre motor/Mindre förbrukning

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19031



Nisse977 skrev:
MaZ skrev:
Nisse977 skrev:
Exempelvis Lipo batterier har 4,2v per cell som sen sjunker ned mot 3v per cell allt eftersom man gör slut på energin.
Antog att man på en eldriven personbil helt enkelt begränsat spänningen så man får samma prestanda hela tiden oavsett laddningsgrad eller temperatur på batteriet. En lite finare lösningen kan jag tycka, men så är det alltså inte.


Man kan göra så men eftersom en svinhög effektsiffra är det enda folk tittar på så...

Det är till stor del prestandan som gör att Tesla Model S är första elbilen som även fått upp ögonen på oss bilentusiaster

Jag trodde som sagt ändå att man hade gjort ovanstående tillsammans med den höga effekten
Vi får se vad Model 3 blir för något. Förhoppningsvis hyfsad prestanda tillsammans med ok räckvidd och pris thumbs up

Annars har man börjat snegla på Chevrolet Bolt (som den tydligen inte längre får heta), den ska ligga strax under BMW i3 i pris och ändå ha 30mil+ specad räckvidd.


Det är ju lite som att klaga på momentkurvan på en förbränningsmotor och undra varför de som gjorde motorn inte cappade momentet så motorn fick en spikrak momentkurva mellan 1500 och 6000rpm istället för en bula som lovar så mycket men sen plötsligt tappar...
Sugmotor pratar vi nu alltså.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Bilder o videos
Provkörning Tesla Model S P85+
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (42737 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande