Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924S2 1988 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (61611 totalt) |
Imponerande fart på gubben
Om du är i garaget och mekar vid annan tid än i svinottan så kommer jag gärna dit å "sparkar däck", jag har ju gått om tid nu när jag är billös Glöm inte kolla/byta oljepickupen /Stig _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||
utföres oftast i svinottan men jag kommer säkert att köra något kvällspass så att nattugglor kan komma och sparka däck, har förresten några Nankang liggande som inte går att använda till något annat än att sparka på.. Plockade bort kopplingen och hittade lite lösa gummibitar: Gummipucken i lamellcentrum har överskridit bäst före datum och nerväxlingen innan backen upp mot idioten på Knutstorp tog definitivt livet av den: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Idag var det dags att börja med S2 motorn. Bort med koppling och svänghjul:
Lamellen så nästan ny ut, intervallet ligger mellan 8,1 och 6,3 mm, min låg på 7,95, mycket bra! Lamellen är annars rätt dyr så jag tackar och bockar. Packboxen på vevaxeln byter jag självklart nu när jag har möjlighet: Efter montering av svänghjul och koppling tog jag tag i framsidan: Bulten till remskivan lossnade efter 10 sekunders övertalning med mutterknacken, för hand är det en riktig utmaning att lossa den... Efter en stund var det rent och jag kunde börja med att byta packboxen på vevaxeln. Nu väntar jag på leverans av remmar från Utzon. Kul med besök i garaget Stig Inte ett enda däck fick den minsta spark, skärpning till nästa gång _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Varg i fårkläder, en riktig sleeper! Jag får väl lägga manken till och skaffa nåt trevligt att stoppa ner min 968 motor i
Vi höres _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||
5 år eller 5000 mil känns safe, kan säkert gå lite längre men jag skulle inte chansa. Stig propsade på att jag skulle kolla oljepickupen, tänkte först hoppa över det, men tanken på att i framtiden göra det med motorn i bilen kändes tung. Stig, du vinner! Skruvade av tråget och fick samtidigt okulärbesiktigat hur det ser ut därinne, inga avlagringar eller främmande partiklar i tråget, känns bra. Under olyckliga omständigheter kan det tydligen hända att röret till oljepickupen spricker rakt av strax under fästet. Gjorde en förstärkning som hindrar röret från att vibrera: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Stig har vårdat den bilen väl, han har säkert koll på när remmarna byttes sist. Grattis till en bra bil förresten, mycket snabb med rätt förare bakom ratten. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Den förstärkta pickupen är monterad:
Sedan har också tråget och hela framvagnsbalken återmonterats, om det inte vore för remmarna hade jag börjat sätta tillbaka motorn i bilen. Fick besked av Utzon att min order höll på att plockas, hoppas den kommer på måndag. Kända områden som kommer att behöva speciallösningar ( förutom elsystemet ) : Flänsen mellan grenrör och byxrör är inte lika, har inte bestämt hur jag ska lösa det. Montera S2 oljekylare i fronten: Platsen finns egentligen inte, får nog vara lite kreativ för att lösa detta, kanske tänka in nya intag för bromskylning samtidigt. Vatten och bränsleledningarna har lite annan dragning på 924S och 944S2, även där får det bli lite special. Luftrenaren kommer att bli en utmaning.. Alla modifieringar ska se diskreta ut, inget bling, bara smutsigt original från 1988... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
I går kväll höll jag på att koppla ihop elsystemet, tog kontakterna från den gamla härvan och flyttade till den nya, på så sätt är bilens kablage helt orört.
Upptäckte efter en stund att det var något som fattades till tändningen. Åkte hem och anlitade google för att hitta en bra kopplingsschema på en 91-S2. Studerade schemat och fattade vad det var jag saknade: en tändmodul! Den sitter på 16V och turbo. Hittade Porsches artikelnummer och tänkte direkt på att den kan inte vara unik för bara Porsche. Googlade vidare och hittade att den bland annat sitter i en massa Volvo. Idag på förmiddagen hade jag 1 timme mellan 2 jobb så jag åkte till Borås Bildemontering och frågade snällt: - har ni någon volvo 940 stående där jag kan få ta modulen och en bit av kabelstammen? Det hade de: Efter en stund hade jag vad jag behövde: Efter jobbet åkte jag direkt till garaget och skarvade in den i kablaget och vred på nyckeln. Den startade direkt, lyftarna knattrade några sekunder, oljetrycket var fint. Just då kom min garagekompis i sin 911S-69, han parkerade snabbt som attan, hoppade in i 924:an och sedan drog vi. Utan motorhuv och med elkablaget spretande körde vi några kilometer på småvägarna runt garaget. Jäklar vad den går!! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Tack, allesammans
Tomvikten är okänd i detta utförandet, jag vägde den för ca 3 år sedan med verktygslåda, reservdäck och en massa grejor liggande, då blev det 1220 kg. Nu ska stereo, högtalare, baksäte och lite mer onödiga grejor ut, hoppas på ca 1150 kg. Imorgon blir det Anderstorp med Porscheklubben, vi får se hur det funkar! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Kommer vara bra fart.
Min väger 1050kg enligt säljaren och den rör på sig rätt bra. Lycka till på Anderstorp. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Avfärd mot Anderstorp:
Resten av dagen var bland de roligaste bandagarna jag varit på Massor med trevliga människor, vädret var kanonbra och bilen gick som ett skott. Två saker hände: Frambromsarna klarar inte belastningen, i slutet av körpass 2 började pedalen bli okänslig och det osade ganska mycket. Farten är bra mycket högre vid inbromsningarna nu än tidigare. Någon form av uppgradering behövs. Min 5 minuterslösning på luftfilter sögs bokstavligen ihop: Samma sak där, en permanent lösning behövs. Ska snickra ihop en film från körningen.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Knutstorp den 27/9 med PCS är bokat.
Mina Yokohama sjunger definitivt på sista versen, skulle inte vilja bli stoppad i en poliskontroll eller möta ett rejält ösregn med dem. Beställde en omgång Federal 595 RS-R på Däckonline bara för att de var så billiga, ska bli kul att testa hur de känns i jämförelse med mina A032:or. Beläggen fram tog slut efter Anderstorp, hittade en omgång Blå Pagid till bra pris. Lite meck med installationen då de egentligen är till en Sierra Cosworth ( samma storlek men detaljer skiljer ). Ska bara skruva fast stolen också....eller byta kanske... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Min stol har haft en benägenhet att lossna, mycket beroende på att den är i största laget och jag har svårt att komma åt infästningarna. Hursomhelst så har jag en stol till stående i förrådet, en Sparco Sprint, en billig stålrörsstol men med den stora fördelen att vara lite nättare i måtten.
Min fällbara Sparco väger 19,6 kg och stålrörsstolen vägde 9,3 kg, en besparing på 10 kilo! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924S2 1988 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (61611 totalt) |