Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÅLD: Opel Speedster NA 2002
3192 besök totalt
Tomas Byström
Linköping
Här sen Nov 2010

Trådstartare

Färg: Silver med rött tygtak
Motor: Orginal 2.2L sugmotor, Z22SE, 147hk
Mätarställning: 5600 mil
Extra: Tillett B5 - racingstol, Kumho Ecsta XS - sportdäck
Finns i: Linköping
Pris: 100 000:-

Vintern 2010 köpte jag köpte mig en sportbil som skulle klara av att ta mig på fina söndagsturer och till en och annan bandag när det passade. Bilen har skött sig med bravur, men de senaste två somrarna har föraren prioriterat annat och bilen har fått stå för det mesta. Det är ju inte meningen med en sportbil så därför har jag beslutat mig för att sälja bilen så att någon annan kan få njuta av den.

Bilen är en Opel Speedster från 2002, som importerades till Sverige av ägaren före mig, i augusti 2010. Bilen byggdes av Lotusfabriken i England med aluminiumchassi och glasfiberkaross, på samma sätt som Lotus Elise. Detta gör att bilen endast väger 870 kg och har därför ganska bra prestanda trots den något blygsamma effektsiffran 147 hk från 2,2-litersmotorn. 0-100 km/h ska gå på 5,9s enligt Opel, men den låga vikten visar sig mest genom de höga farterna man kan hålla i kurvorna och hur sent man kan bromsa inför dom.

Jag har inte gjort speciellt mycket med bilen förutom lite småsaker för att göra den redo för lite banåkning.
Eftersom bilen knappt är 112cm hög och jag är 192cm lång har jag installerat en tunn och låg stol för att få plats :-).
Bilen ha servats regelbundet och har bara gått knappt 5600 mil.

Förutom orginalskick är följande gjort på bilen:
* Steinmetz fälgar 17 tum fram och bak (skavda och fula)
* Sportdäck - Kumho Ecsta XS (KU36), 215/45R17 och 245/40R17 (från 2013 och har bara gått ~200 mil)
* Racingstol i kolfiber på förarsidan - Tillett B5 (Orginalstolen finns kvar)
* Racing bromsbelägg - CL RC5+ (tål att köras hårt)
* Racing bromsvätska - Motul RBF600 (tål att köras hårt)
* Växellådsluftning för att inte riskera att få olja på bakdäcken
* Tröskelskydd i äkta kolfiber
* Ny torkararm med kraftigare fjäder och spolning i torkarbladet

Bilen har sina skavanker och är ingen utställningsbil direkt, men den går bra och har aldrig svikit mig. Skavankerna omfattar bland annat fälgarna (skavda), tröskellådorna (skadade av att bilen lyfts felaktigt) och en skadad gummilist för tätningen mot tygtaket (den håller dock tätt). Sedan finns det flera småskador i lack och annat, men innan jag köpte den kollades den upp av en bilriktningsfirma och både kryssmätning och mätning av hjulaxlar var OK.

Karlskrona
Här sen Sep 2005

Tomas Byström
Linköping
Här sen Nov 2010

Trådstartare
Jag tror inte jag skulle ha mer tid över till någon annan bil, så för tillfället är jag inte intresserad av något byte.

Karlskrona
Här sen Sep 2005

Förstod nästan det men värt ett försök. Jag återkommer om jag får min bil såld.

CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012

Hojta till om du kan tänka dig sälja stolen separat.
Skulle sitta fint i min Elise

3192 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande