| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hålborrade bromskivor
|
1122 besök totalt |
|
Hålborrade bromskivor
Är ju inte direkt en fråga, mer lite upplysning efter lite läsning i andra trådar. Kanske räddar en del från att spränga bort hjulupphängningar från bilen, och kanske sätta bilen hårt i ett räcke efter att hjulet inte finns kvar... Lånar bilden från en annan tråd som är alldeles för infekterad för diskussion, men som visar tydligt när det borde bytts sedan länge. https://rejsa.nu/im/user/12768/2015- Det som är säkert med borrade bromskivor (om de är ventilerade) är att de spricker, oavsett om det är original kvalitetsskivor från porsche, audi, bmw, ferrari eller eftermarknadskivor. En bra tumregel för när det är dags att byta är när sprickorna börjar gå mellan hålen. Titta noga på bilden, det är feta sprickor som går mellan hålen och vidare... I detta läge är det väldigt stor chans att en stor tårtbit av bromskivan lossnar, om en tårtbit lossnar brukar beläggen gå ihop i öppningen och sedan smäller det till. I smällen brukar bromsok, hjulupphängning etc inte sällan slitas bort ifrån bilen. Så när det är hårfina sprickor som går mellan hål till hål så är det lämpligt att planera in byte, strax efter ökar risken för rejält dyra reparationer. Någon som har andra åsikter om när det är dags att byta? _________________ Roland Johansson |
||
|
Re: Hålborrade bromskivor
Det finns väl ingen specifik skivdimension som inte finns i plain (obearbetad) yta?
|
||
|
Jag tror Porsche säger att man ska byta när sprickor från 2 hål går ihop eller när sprickorna går ut till kanten. Ligger väl i linje med vad du skriver.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Men varför vill man åka hålborrat jämfört mot slitsat. Är det så väldigt mycket bättre i kylning,beläggavskrap och gastransport???
Ekonomin kan ju inte gå ihop i alla fall. Ofta ser man ju skivor som är långt ifrån utslitna slitagemässigt och där sprickbildningen istället får bestämma kassering eller ej. Exempelvis Porsche verkar ju ha en förkärlek för hålborrning. Är det för att få sälja på kunden skivor vid var och varannan service kanske? _________________ Jonas Andersson. Kör Volvo 244 Turbo på bana. Volvo 850 som brukis. Ford Sierra på vintern. |
||
|
Beställde bromskit i vintras och valde slitsade skivor, blev dock uppringd och starkt avrådd från det och att jag borde köra på borrade.
Ifrågasatte att dom kan spricka men blev försäkrad att det inte var några problem så blev det, däremot vet man ju innerst inne att hålborrat spricker förr eller senare så ångrar mig redan trots att jag inte hunnit köra med dom
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hålborrade bromskivor
|
1122 besök totalt |