Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Filmer: Svensk Drifting med S2000 & AE86
<<   1, 2
3549 besök totalt
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Kunta skrev:

Sidledes under bron på kinnekulle i ca 70-80m i <160 knutar...Fick byta kalsonger sedan
Hur ställer man in bilen för att få den gå sådär "stabilt" ? Kul att se iaf thumbs up


skönt att höra att man inte är ensam om det...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Här kommer bilder:

Den röda han körde med i USA, numera blå:


Den svarta i den berömda filmen, senare grön och vit:


Den gröna och vita:






Jag har två filmklipp till med bilen, ett på 10 mb och ett på 40 mb. Någon som har lite server utrymme?

_________________
Street Triple RS -18
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19162



Acke skrev:
Kunta skrev:

Sidledes under bron på kinnekulle i ca 70-80m i <160 knutar...Fick byta kalsonger sedan
Hur ställer man in bilen för att få den gå sådär "stabilt" ? Kul att se iaf thumbs up


skönt att höra att man inte är ensam om det...


Jag har gjort det två ggr på samma dag.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kunta-Pinto!
Klippan
Här sen Maj 2004
Inlägg: 144



Jag tycker du använder smalare bakhjul på din ae86 än vad dina japanska förebilder gör på sina driftingbilar.

_________________
Jim Svensson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Kunta-Pinto! skrev:
Jag tycker du använder smalare bakhjul på din ae86 än vad dina japanska förebilder gör på sina driftingbilar.


"kanske" beror på att jag har "något" mindre motoreffekt.....


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



1, 2, 3, 4... Nä, hur många gånger man driftar (Snackar nu om den riktiga driftingen som benämner vad som händer ibland när man åker riktig racing.) på ett körpass i långlopp under bron på Kullen orkar jag inte räkna till. Ibland släpper bara baken och ibland släpper det på alla fyra...och visst är hjärtat upp och vänder ibland. Men trevligt är det. Sen är det ju flera kurvor på Kullen som man åker på lite sladd i... Men inte i runt 170 km/h.

EDIT: Glömde säga att detta är i en Saab...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5316



Atlas-Axel skrev:
KristianAE86 skrev:
Kunta-Pinto! skrev:
Jag tycker du använder smalare bakhjul på din ae86 än vad dina japanska förebilder gör på sina driftingbilar.


"kanske" beror på att jag har "något" mindre motoreffekt.....



effekt o däckbredd ja, en gång "drifta" jag med en rullstol och antagligen e både effekten o däckbredden jämförbara med en AE86ans....


Du har inte det på film? Man borde ju kunna få rätt svårkontrollerbara returer i en rullstol på grund av den korta hjulbasen och de aldeles okontrollerbara framhjulen, den har ju rätt hög tyngdpunkt också, lätt att "rulla" med den tro?

Varför tycker du så illa om gamla toyotor förresten, det är väl inget fel med dem?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
M Elmeskog

Här sen Feb 2003
Inlägg: 33



Hmm nu funkar inte länkarna. Finns det någon här som på något sätt kan fixa så jag får tag i filmen från Finland?
Msn går bra.

enitrame1@hotmail.com

mvh martin

_________________
Martin Elmeskog
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Dessvärre var jag tvungen att använda utrymmet och raderade därför filerna igår kväll.

Sorry....

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Peter Gutniak skrev:
Dessvärre var jag tvungen att använda utrymmet och raderade därför filerna igår kväll.

Sorry....


helt oki Peter - jag tackar för din hjälp med filmer thumbs up

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339



Fyhr skrev:
Atlas-Axel skrev:
KristianAE86 skrev:
kanske beror på att jag harnågot mindre motoreffekt.....

effekt o däckbredd ja, en gång "drifta" jag med en rullstol och antagligen e både effekten o däckbredden jämförbara med en AE86ans....

Varför tycker du så illa om gamla toyotor förresten, det är väl inget fel med dem?

Stackarn är bara förvirrad och jä*ligt avundsjuk!

mvh,
Widar

_________________
Mattias Widar
Citera
M Elmeskog

Här sen Feb 2003
Inlägg: 33



Finns det ingen annan vänlig själ då som kan tänka sig att dra över den via msn?
Var ju på plats i Finland så nu vill man ju se lite film såklart.

Finns på enitrame1@hotmail.com

mvh martin

_________________
Martin Elmeskog
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



[quote="Marcus Nyström"]Här kommer bilder:

Den svarta i den berömda filmen, senare grön och vit:

Den gröna och vita:





Några i sammananget obegåvade frågor från mig som faktiskt inte riktigt fattat detta med drifting. visste ärligt inte att det fanns i Sverige förän jag läste om det på detta eminenta forum.
Har bara sett några filmsnuttar från Japanska racebanor, med rejält sideways åkande Toyor och Mitsus.
där det verkar vara big show.
och några helt galna vilt och ut i publiken okontrollerat sladdande arabiska gentlemen.
(antar att de sistnämnda inte har med Drifting att göra enligt som är insatta i ämnet)

Mina novisfrågor:
Går det "bara" ut på att sladda så mycket som möjligt, eller är det på tid också?
Tävlar man i Drifting? (nummerna på bilalrna tyder på det) Hur i så fall?
Eftersom om jag nu fattat rätt, man i Drifting (tvärt emot oss traditionella racinnördar) vill försämra greppet bak så mycket som möjligt för att få en lättsladdad bil, så har dessa bilar några tekniska lösningar som gör mig ännu mer förvirrad

Varför har man jättevingar bak som ger ökad downforce och grepp bak? (även om nu vingarnas attitydvinkel inte verkar alltför extrema)

Några av bilarna verkar ha hyfsade dimensioner på bakdäcken, ser även ut att vara bredare än framdäcken. Motverkar inte också det sladdvilligheten

(den röda bilen verkar ju däremot ha vare sig vinge eller bredare bakhjul, ser t.o.m. som man med mindre offset försökt få smalare spårvidd bak,)

Säkert heldumma frågor, men det vore kul om någon insatt hade lust att reda ut begreppen åt en gammal fabror, som tog tävlingslicens för 28 år sedan (då fanns inte drifting, så vi sladdade i skogen och på is, med varierande resultat). Nu verkar ju Drifting vara något mer pretantiöst vad jag förstått.
Känner mig mest som en gammal stöt dom inget begriper. Vill ju gärna försöka förstå vad som fängslar och fashinerar i de nyare trenderna (även om jag inte nödvändigtvis själv måste anamma dem)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Bosse L skrev:

Några i sammananget obegåvade frågor från mig som faktiskt inte riktigt fattat detta med drifting. --------------------------------------------------------------------------------------------------mot oss traditionella racinnördar) vill försämra greppet bak så mycket som möjligt för att få en lättsladdad bil, så har dessa bilar några tekniska lösningar so


Tjennare Bosse.

du, det finns inga dumma frågor på www.rejsa.nu.

drifting är en domare-bestämd sport (heter det så?) 3-5 domare avgär hur körningarna går till & sätter sedan poäng efter stil, fart, skicklighet, show-aktighet (vinka te publiken i 100 km/h på tvären ger extra poäng)
Det finns ingen direkt tidsram inom drifting-tävlingar.

ungefär som någon här på rejsa bemnämnde det... konståkning med bil.

i Japan så kör proffsen med 5-700 hk turbomotorer = de kör på bredare däck med bättre "flyt" i körningarna - mera lättkontrollerade driftar

vingarna är enbart för show & ställs vad jag fått erfara negativt på de starkare/snabbare bilarna för att få "lyfkraft" bak = lätta hjulspinn.

jag har en film på datan med de bästa japanska driftbilarna så testas i BANKÖRNING & resultatet var
fantastiskt å de spöade många starkare/snabbare banracingbilar.

Vänligen/
..............Kristian

PS:. en bra länk >>> http://www.usatoday.com/money/graphics/gdrifting/flash.htm

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Minimalt grepp bak ger inte en bra drifting bil. Bra balans ger därimot det. Många av driftingbilarna skulle med mycket små justeringar var MYCKET snabba om man körde dom på tid runt en bana.
De breda däcken ger som sakt bättre kontroll. På vissa banor åker dom på ställ i upp till 200 km/h. Sladdning på bilarnas top växel är inte ovanligt alls. Då gäller det att ha en välbyggd bil...

Angående utseendet på bilarna så är det mycket show över det. Men man får ju komma ihåg att dessa bilar till skillnad mot showbilar är byggda för att köras med så helt idiotiskt även i "rejsa.nu anda" är inte utseendet på bilarna.

De flesta människor kör ju drifting för att det är skoj och inte för att tävla. Alla vet ju att det är kul att sladda!

Man behöver inte se speciellt många drifting filmer för att se skillnaden på dom bra och dom dåliga förarna.
De bra förarna har mycket mer uppställ på bilarna, de kör också fortare och har snyggare linjer (samma linje som är snabbast om man skulle köra på tid).

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Bilder o videos
Filmer: Svensk Drifting med S2000 & AE86
<<   1, 2
3549 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande