| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Filmer: Svensk Drifting med S2000 & AE86
|
3549 besök totalt |
skönt att höra att man inte är ensam om det...
_________________ MackeMaehlum |
||||||
|
Här kommer bilder:
Den röda han körde med i USA, numera blå:
Den svarta i den berömda filmen, senare grön och vit:
Den gröna och vita:
Jag har två filmklipp till med bilen, ett på 10 mb och ett på 40 mb. Någon som har lite server utrymme? _________________ Street Triple RS -18 |
||||||
Jag har gjort det två ggr på samma dag.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
"kanske" beror på att jag har "något" mindre motoreffekt.....
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
1, 2, 3, 4... Nä, hur många gånger man driftar (Snackar nu om den riktiga driftingen som benämner vad som händer ibland när man åker riktig racing.) på ett körpass i långlopp under bron på Kullen orkar jag inte räkna till. Ibland släpper bara baken och ibland släpper det på alla fyra...och visst är hjärtat upp och vänder ibland. Men trevligt är det.
Sen är det ju flera kurvor på Kullen som man åker på lite sladd i... Men inte i runt 170 km/h.
EDIT: Glömde säga att detta är i en Saab... |
||||||
Du har inte det på film? Man borde ju kunna få rätt svårkontrollerbara returer i en rullstol på grund av den korta hjulbasen och de aldeles okontrollerbara framhjulen, den har ju rätt hög tyngdpunkt också, lätt att "rulla" med den tro? Varför tycker du så illa om gamla toyotor förresten, det är väl inget fel med dem? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
|
Hmm nu funkar inte länkarna. Finns det någon här som på något sätt kan fixa så jag får tag i filmen från Finland?
Msn går bra.
enitrame1@hotmail.com mvh martin _________________ Martin Elmeskog |
||||||
|
Dessvärre var jag tvungen att använda utrymmet och raderade därför filerna igår kväll.
Sorry....
|
||||||
helt oki Peter - jag tackar för din hjälp med filmer _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Stackarn är bara förvirrad och jä*ligt avundsjuk! mvh, Widar _________________ Mattias Widar |
||||||
|
Finns det ingen annan vänlig själ då som kan tänka sig att dra över den via msn?
Var ju på plats i Finland så nu vill man ju se lite film såklart.
Finns på enitrame1@hotmail.com mvh martin _________________ Martin Elmeskog |
||||||
|
[quote="Marcus Nyström"]Här kommer bilder:
Den svarta i den berömda filmen, senare grön och vit:
Den gröna och vita:
Några i sammananget obegåvade frågor från mig som faktiskt inte riktigt fattat detta med drifting. visste ärligt inte att det fanns i Sverige förän jag läste om det på detta eminenta forum. Har bara sett några filmsnuttar från Japanska racebanor, med rejält sideways åkande Toyor och Mitsus. där det verkar vara big show. och några helt galna vilt och ut i publiken okontrollerat sladdande arabiska gentlemen. (antar att de sistnämnda inte har med Drifting att göra enligt som är insatta i ämnet) Mina novisfrågor: Går det "bara" ut på att sladda så mycket som möjligt, eller är det på tid också? Tävlar man i Drifting? (nummerna på bilalrna tyder på det) Hur i så fall? Eftersom om jag nu fattat rätt, man i Drifting (tvärt emot oss traditionella racinnördar) vill försämra greppet bak så mycket som möjligt för att få en lättsladdad bil, så har dessa bilar några tekniska lösningar som gör mig ännu mer förvirrad
Varför har man jättevingar bak som ger ökad downforce och grepp bak? (även om nu vingarnas attitydvinkel inte verkar alltför extrema)
Några av bilarna verkar ha hyfsade dimensioner på bakdäcken, ser även ut att vara bredare än framdäcken. Motverkar inte också det sladdvilligheten
(den röda bilen verkar ju däremot ha vare sig vinge eller bredare bakhjul, ser t.o.m. som man med mindre offset försökt få smalare spårvidd bak,) Säkert heldumma frågor, men det vore kul om någon insatt hade lust att reda ut begreppen åt en gammal fabror, som tog tävlingslicens för 28 år sedan (då fanns inte drifting, så vi sladdade i skogen och på is, med varierande resultat). Nu verkar ju Drifting vara något mer pretantiöst vad jag förstått. Känner mig mest som en gammal stöt dom inget begriper. Vill ju gärna försöka förstå vad som fängslar och fashinerar i de nyare trenderna (även om jag inte nödvändigtvis själv måste anamma dem) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Tjennare Bosse. du, det finns inga dumma frågor på www.rejsa.nu.
drifting är en domare-bestämd sport (heter det så?) 3-5 domare avgär hur körningarna går till & sätter sedan poäng efter stil, fart, skicklighet, show-aktighet (vinka te publiken i 100 km/h på tvären ger extra poäng) Det finns ingen direkt tidsram inom drifting-tävlingar. ungefär som någon här på rejsa bemnämnde det... konståkning med bil.
i Japan så kör proffsen med 5-700 hk turbomotorer = de kör på bredare däck med bättre "flyt" i körningarna - mera lättkontrollerade driftar vingarna är enbart för show & ställs vad jag fått erfara negativt på de starkare/snabbare bilarna för att få "lyfkraft" bak = lätta hjulspinn. jag har en film på datan med de bästa japanska driftbilarna så testas i BANKÖRNING & resultatet var fantastiskt å de spöade många starkare/snabbare banracingbilar. Vänligen/ ..............Kristian PS:. en bra länk >>> http://www.usatoday.com/money/graphi _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Minimalt grepp bak ger inte en bra drifting bil. Bra balans ger därimot det. Många av driftingbilarna skulle med mycket små justeringar var MYCKET snabba om man körde dom på tid runt en bana.
De breda däcken ger som sakt bättre kontroll. På vissa banor åker dom på ställ i upp till 200 km/h. Sladdning på bilarnas top växel är inte ovanligt alls. Då gäller det att ha en välbyggd bil... Angående utseendet på bilarna så är det mycket show över det. Men man får ju komma ihåg att dessa bilar till skillnad mot showbilar är byggda för att köras med så helt idiotiskt även i "rejsa.nu anda" är inte utseendet på bilarna. De flesta människor kör ju drifting för att det är skoj och inte för att tävla. Alla vet ju att det är kul att sladda! Man behöver inte se speciellt många drifting filmer för att se skillnaden på dom bra och dom dåliga förarna. De bra förarna har mycket mer uppställ på bilarna, de kör också fortare och har snyggare linjer (samma linje som är snabbast om man skulle köra på tid). _________________ Street Triple RS -18 |
||||||
![]() |
Bilder o videos
Filmer: Svensk Drifting med S2000 & AE86
|
3549 besök totalt |