Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga kylning till växellåda och diffklump
2 besök senaste veckan (5451 totalt)
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014

Trådstartare

Tjena!

Ni som har gjort det, Vilken pump kör ni med? Hur stor kylare behövs?
Behöver man använda thermostat?
Bilen i fråga är en Mazda Rx-7.

Mvh//Jesper

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
M.Dalin
Göteborg
Här sen Aug 2014

nu kastar jag bara ur mig från vad jag använt och det rasa inte iallafall.

Biltema pump.( finns en med lågt flöde för vatten men med mässingsdetaljer i)
och en 16 raders kyl. (valfri AN10 anslutning)
det är lågbudget varianten.
thumbs up

BMW 325 Coupè Långlopp.
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Jag har nya biltema pumpar i förpackning för halva priset om du är intresserad.

2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re: Bygga kylning till växellåda och diffklump

TexasRx7 skrev:
Tjena!

Mvh//Jesper

Biltema pumpen funkar fint. Går även att köra med en värmeväxlare på motorns kylvatten på värmepaketsanslutningarna istället för en luftkyld oljekylare. Gör man så värmer man även upp växellådan när man varmkör motorn Termostat har man redan på motorn i detta fall.

Nackdelen är att man behöver en något större vattenkylare men å andra sidan slipper man en oljekylare som sitter ivägen för vattenkylaren så det går karnske på ett ut

Enklast är att plocka oljan ur dräneringspluggen och köra in den i ovankant på lådan. Då kan man använda orginal nivåplugg. Placerar man pumpen under oljenivån så kan man kolla oljenivån med standardpluggen. Annars behöver man överfylla lådan lite om pumpen och kylaren sitter högre upp.

TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014

Trådstartare
Tackar för tipsen Det blir ju bra mycket billigare med biltema pump istället för tex Mocal, Moroso osv, Värt att fundera över iaf.

Citera
Wankel_Johan
Göteborg
Här sen Feb 2009

Re: Bygga kylning till växellåda och diffk

TexasRx7 skrev:
Tjena!

Mvh//Jesper

Hej!

Är själv bara i planerings tankarna så jag har inte spikat de till 100% än :-) Men jag delar gärna med mig av mina tankar

Jag tänkte kyla växellådan med ett extra stort oljetråg med kylflänsar på. Finns att köpa på RHD japan i lite olika utförande.... Ska vara samma som till FD om jag inte har fel för mig.
Räcker inte detta blir det att bygga kylkanaler för vatten från motor i oljetråget. Men jag tror lite flänsar och extra olja ska räcka för mig:-)

Diffen förväntar jag mig att den kommer att bli varm pga KAAZ diffen och att diffen blev lite instängd av ATL tanken...

Försökte painta en bild som beskriver lite hur jag tänker.
Min tanke är att ha allt under oljenivån för att slippa fundera över nivån i diffen när pumpen står stilla. (vet ej om det är ett problem eller ej men bättre att ta den säkra vägen) Sedan tänkte jag köra tempstyrning på pumpen och elfläkten via tempgivaren. På vid 95 av vid 80 tex... Har ej kollat vilken arbetstemp diffen mår bäst av så jag får justera tempen.
Jag tycker ju att en Tilton pump är ganska prisvärd!

Jag tänkte plocka ut oljan ur bottenpluggen och svetsa i en ny returanslutning. Kan ju vara gött att inte ha samma ansultning som påfyllningen/nivå pluggen.

Kul att du kör Wankel thumbs up

Mvh Johan

RX/ FD Euro-SPEC
BMW E60 525
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Du bör nog fundera på att ha en bi-metalisk brytare monterad i diffen som startar pumpen vid ca 75°c
typ som denna:
http://www.autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleIdNo=20619 . . . .

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Wankel_Johan
Göteborg
Här sen Feb 2009

Jovani skrev:
Du bör nog fundera på att ha en bi-metalisk brytare monterad i diffen som startar pumpen vid ca 75°c
typ som denna:
http://www.autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleIdNo=20619 . . . .

Min temp mätare har programerbar utgång så jag behöver bara knappa in på och av temp.
Om diffen inte får bli varmare än 75 grader kanske man inte bör kyla med vatten från motorn då...

// JK

RX/ FD Euro-SPEC
BMW E60 525
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014

Trådstartare

Wankel_Johan skrev:
TexasRx7 skrev:
Tjena!

Mvh//Jesper

Hej!

Är själv bara i planerings tankarna så jag har inte spikat de till 100% än :-) Men jag delar gärna med mig av mina tankar

Jag tänkte kyla växellådan med ett extra stort oljetråg med kylflänsar på. Finns att köpa på RHD japan i lite olika utförande.... Ska vara samma som till FD om jag inte har fel för mig.
Räcker inte detta blir det att bygga kylkanaler för vatten från motor i oljetråget. Men jag tror lite flänsar och extra olja ska räcka för mig:-)

Diffen förväntar jag mig att den kommer att bli varm pga KAAZ diffen och att diffen blev lite instängd av ATL tanken...

Försökte painta en bild som beskriver lite hur jag tänker.
Min tanke är att ha allt under oljenivån för att slippa fundera över nivån i diffen när pumpen står stilla. (vet ej om det är ett problem eller ej men bättre att ta den säkra vägen) Sedan tänkte jag köra tempstyrning på pumpen och elfläkten via tempgivaren. På vid 95 av vid 80 tex... Har ej kollat vilken arbetstemp diffen mår bäst av så jag får justera tempen.
Jag tycker ju att en Tilton pump är ganska prisvärd!

Jag tänkte plocka ut oljan ur bottenpluggen och svetsa i en ny returanslutning. Kan ju vara gött att inte ha samma ansultning som påfyllningen/nivå pluggen.

Kul att du kör Wankel thumbs up

Mvh Johan

Tack för bra info:)

Jag har sett dom där trågen innan som du pratar om här tex. http://www.ebay.com/itm/Mazda-Turbo-RX7-FC3S-Transmission-deep-sump-bi . . . .
Där finns ju också anslutningar för extern kylning om det inte skulle räcka med kylflänsarna.

Man bör väl ändå ha pumpanslutningar under nivå pga av skumbildning på returledningen. Får kolla upp Tilton pumpen vad den kan tänkas kosta. finns väl inga att få tag i Sverige, Så det blir massor med frakt, tull och moms:(

Angående placering på kylet, Jag kör med utblås på bara vänstersidan så det skulle sitta perfekt på högersidan mellan den tilltänka diffusorn och orginal tanken.

På tal om något helt annat, Din vinge! Vad är det för fabrikat på den?

Klart jag kör wankel:) Du vet nog vilken bil det är också OPP 246 köpte den av Per i Hökerum. Dom flesta gamla wankel rävar känner till den bilen:D

Citera
Wankel_Johan
Göteborg
Här sen Feb 2009

Tror nog inte att de är så farligt med skumbildning pga returledningen.
Har för mig att de är tillsatster som ska motverka skumbildning i transmissionsoljan.

Då har du en perfekt position till ditt kyl! Svalt på ena sidan och allt!

Vingen är en APR GTC-300 http://aprperformance.com/racing-product/gtc-300-adjustable-wings/

Jo den har man ju varit och tittat på några gånger! Köpte eftermarknadshuven som satt på din vita tidigare när Per hade den. Den svarta är också från OPP serien

//JK

RX/ FD Euro-SPEC
BMW E60 525
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Placera returen så att den inte sprutar tillbaka oljan där pinjong och krondrev "meshar", det bygger bara extra värme. Hade ni kunnat spruta oljan på krondrev efter "mesh" (kommer inte på något bra ord för det på svenska, ingrepp?) så hade det varit bra.

Finns väl någon Mazda 200 nånting som har diffkylning original. Har en sån pump liggande som jag hittade på en bilskrot, hyggligt flöde i den.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

safe skrev:

Finns väl någon Mazda 200 nånting som har diffkylning original. Har en sån pump liggande som jag hittade på en bilskrot, hyggligt flöde i den.

Nissan var det visst:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Nissan/NISSAN-200-SX/All/Bakvagn-&am . . . .

https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=9&listmode=2 . . . .

Toyota har visst någon också.
https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=9&listmode=2 . . . .

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (5451 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande