Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hur påverkar hjul och däkstorlek handlingen
1 besök senaste veckan (1755 totalt)
bader
Furulund
Här sen Jul 2004

Trådstartare

Jag är en sådan där person som använder bilen till allt möjligt, från jobbet till långturen och till banan och jag har fortfarande lite svårt med att övertala tjejen att bankörning är kul för henne också.

Grejen jag vill komma till är hur skulle bilens hantering/ekonomi påverkas av hjulstorlek och däckval.

Idag kör vi på standardstorleken, 205/60R15 (bmw 328e36) och är faktiskt inte så sugna på att montera 17"+ eftersom bilen blir spårig och stötig samt fälgkanten blir väldigt utsatt. (parkering o potthål)

Finns det verkligen någon anledning att gå upp i storlek från 15"?(självklart om man vill ha större bromsar så är det ett måste)

Rdäck och sportdäck. Det verkar rena djungeln på den fronten. Vi kör rätt mycket med bilen och därför skulle det bli värdelöst med rdäck i längden för vardagskörning som jag förstår(kortare livslängd) samt att jag inte hittar Rdäck med rätt dimensioner. 205/60R15.

Frågan är. Ger det så mycket extra glädje på banan att man ska investera i en uppsättning 16"/17" med rdäck eller kan man få glädje av en extra uppsätning 15" rdäck med mindre dimensioner?

När den frågan är avklarad med storleken, så har jag massvis med flera frågor

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

225-50-16 måste vara en vettig medelväg.

Beg 7 - 7,5" x 16 går det att köpa till rätt pris.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Tyvärr är 16" en riktig "mellandimension" som tom brukar vara dyrare än 17".
Däcken alltså. Fast R-däck kanske inte påverkas på samma sätt.

15" funkar absolut på din bil men gå för allt i världen enr lite i profil. 60 är ju högt även på gata.

Helst ett extra set R-däck i 205/50 -15 eller liknande om du vill hålla på att byta och har ekenomi för det. Annars verkar Dunlop Super Sport samt Kumho MX vara ett bra mellanting av däck.

Dock ska man påpeka att det i längden nog blir mer ekonomiskt att ha extrahjul med däck avsedda för banåka.

EDIT: Kom på att om du väljer 16"-allternativet så har jag fyra st 7,5" för E36 i kanonskick.

rgx
Göteborg
Här sen Apr 2004

Med risk för att kasta bensin på den eldfängda diskussionen om vilka r-däck som är bäst, så finns Toyo R881 i 205/50-15 och 205/55-15. Är väl bland de billigaste r-däck du kan hitta, fast du kan inte köra med dem till vardags. Kring 100 km/h och uppåt uppstår ett vinande ljud som du garanterat inte står ut med.

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

om du skall ha en omgång R-däck till banåka så försök få ner ytterdiametern och därmed utväxlingen så mycket det går. Vågar nog påstå att 9 av 10 standardbilar (inkl alla BMW) mår väldigt bra av det vid banåka!

Ses på Sturup!

Mantorp
Här sen Nov 2002

Två mkt vettiga iaktagelser av rgx och Rikard.

bader
Furulund
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Sammanfattning

Så, få se om jag greppat det hela.

15" är inga problem att fortsätta med.

Sattsa på en uppsättning extra med Rdäck för banåkande.

Inga problem att gå ner i höjd på däck heller för den delen (var mest orolig att hastighetsmätaren slutade fungera om man satte fel omkrets på bilen)

Nu ska jag bara få tjejen att hänga på och bli bilintresserad så kan man ta fram semesterpengarna och börja köpslå. Blir nog först till nästa år eftersom den andra bilen redan ätit upp semesterkassan i reparationer redan

Men sturup blir det i alla fall

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

rgx skrev:
Med risk för att kasta bensin på den eldfängda diskussionen om vilka r-däck som är bäst, så finns Toyo R881 i 205/50-15 och 205/55-15. Är väl bland de billigaste r-däck du kan hitta, fast du kan inte köra med dem till vardags. Kring 100 km/h och uppåt uppstår ett vinande ljud som du garanterat inte står ut med.

R888 går däremot hyggligt tyst. På vår CliOSport upplever jag R888'orna snudd på tystare än de originalmonterade 45-profils Conti SportContact'erna. RE540 låter mer men är lite vassare på banan än Toyona.
Sen håller jag absolut med om att hjulens storlek (rotationsmassa) påverkar bilens agilitet märkbart...

15-tummare åt folket!

Rice and shine
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Lastindex på 205/50-15? E36 är ju inte fjäderlätta?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Det är en tolerans på 5% som SBP tolererar. Skall jag hålla mig till detta behöver jag också 205/60-15 (har faktiskt hittat Yoko 032R i den dimensionen). Ett tips är att använda räknaren på denna sidan för att kolla rullomkretsen http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp .I dag kör jag "olagligt" med 205/55-15 och det finns bra mycket mer att välja på + att priserna blir humanare.

Jag funderar på att typa om bilen med nuvarande dimension men kommer då att försöka få tag i en hastighetsmätare som visar rätt Tänker inte svika mina 15"

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär Hansson skrev:
Lastindex på 205/50-15? E36 är ju inte fjäderlätta?

205/50x15 RE540 har lastindex 85. 515kg...
Vad har orginaldäcken?

Rice and shine
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004

Trådstartare
så ja, så ja

Inte ska vi slå ijhäl varandra. att köra med 50 profil istället för 60 på banan spelar mig ingen roll, vad ska polisen säga på inhägnat område? ha ha ha.

Men den generella rekomendationen är att behålla småhjul, gå ner lite i profil och gasa för glada livet

Så blir det kul och billigt.

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Bra sammanfattat.

Du missade bara raden om att du skulle köpa mina 16" och ha på gata och behålla dina 15" fälgar till bandäcken...

bader
Furulund
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Bra sammanfattat.

Du missade bara raden om att du skulle köpa mina 16" och ha på gata och behålla dina 15" fälgar till bandäcken...

Här missas inget JAg såg nog, men tror att det kan vara svårt att övertala frugan om att vi behöver nya fälgar, som kommer att kosta mera i däck kontot.

Vilka fälgar är det och vilket pris. Någon annan kanske hugger på dessa

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Min bil köres med 205/55-16 , och det är ett bra mitt mellan däck , komfort finns + styrrespons + lagomt med grepp , och finns ganska många däckmärken att välja på , finns std på många märken ,

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

bader skrev:
det kan vara svårt att övertala frugan om att vi behöver nya fälgar, som kommer att kosta mera i däck kontot.

Du får börja med att bjuda frugan på en förarkurs Sedan kommer hon säkert att bli frälst

Furulund
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Jet skrev:
bader skrev:
det kan vara svårt att övertala frugan om att vi behöver nya fälgar, som kommer att kosta mera i däck kontot.

Du får börja med att bjuda frugan på en förarkurs Sedan kommer hon säkert att bli frälst

Förar kurs redan inplanerad i nästa års budget. Kommer att bli födelsedags present och en vinterkurs i julklapp

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Däck för banåka
1 besök senaste veckan (1755 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande