| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bygga egen ignition cut shifter
|
4058 besök totalt |
|
Jag har en H-låda, men funderar om man kan bygga en egen "ignition cut shifter" Jag tänkte använda en lastcell monterad på växelspaken, tillsammans med microbrytare som känner av friläge och kopplingspedalen. (så man kan växla konventionellt också)
Signalen kopplar jag sedan till sprutet som bryter tändning/bränsle om varvtalet överskrider tex 3000 rpm Någons om har förslag och ideer, eller har provat själv ? Jag vet att det finns kommersiella produkter, men det blir mycket dyrare. Och det är roligare att konstruera själv. Det finns utmärkta lastceller och förstärkare för $20 på alienexpress. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Vanlig synkad. Jag kom också på när man växlar neråt vill man ju ha ett annat förlopp. Med elektriskt späll eller en solonoid skulle man kunna låta sprutet mellangasa. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Har du något eftermarknadssprut? Kör shiftcut på min synkade låda ihop med MaxxECU, och funkar kanon
Mvh Jonas |
||||||
|
Re:
Vad använder du för hårdvara och givare i växelspaken ? Jag kör MS2 v3. Det finns stöd under launch control/flat shift och dels finns generella händelser kopplade till motorns tillstånd eller andra ingångar på sprutet. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Re:
Fjäderbelastad microbrytare på kopplingspedalen endast. Funkar kanon. Ställd på 0,2sec
https://youtu.be/t6MgsdvmIgE Mvh Jonas |
||||||
|
Re:
[quote="MalZon"]
Du har alltså bara en brytare på kopplingen, inget på vxlspaken ? Och kan hålla full gas under tiden ? Bryter den tändning/bränsle 0.2s efter du släppt upp kopplingen igen ? Annars måste man verkligen hinna växla på 0.2 också... Min projektide var att kunna strunta helt att trampa på kopplingen, hålla full gas och sedan bara dra i växelspaken :-) Iallafall mellan vissa växlar... /B _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Re:
[quote="Benny Steen"]
Precis, den bryter tändningen. Man kan ställa in så funktionen är bruten så länge brytaren är sluten oxå, smaksak.. Funktionen går igång så fort du trycker ner pedalen, sen har du 0,2sek på dig. Går ju självklart att ställa som man vill.. Tanken din är god, men med en vanlig synkad låda funkar det nog inte så, du måste få bort all belastning från dreven och frikopplar du inte så har du hela motorn kvar på ingående axel. Dogbox funkar det dock på. Som sagt, sjukt najs funktion. Speciellt på turbobil som min
Mvh Jonas |
||||||
|
Re:
Bra input. Har du någon loggning där du ser hur snabbt du kunnat växla ? Även om motorn alltid är bortkopplad 0.2s borde ju synas som något hack i varvtalet. Att bara köra med en kopplingsgivare är ju en smart variant. Min nuvarande drivlina är ju dessutom transaxel. med koppling och växellåda baktill. Så det är mycket massa som snurrar med motorn. Just att kunna hålla spjället öppet under växlingarna på en turbobil är ju mycket vunnit. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Re:
Kan ju garanterat se h sprutet hur lång tid jag faktiskt frikopplar. Har dock inte kollat på det då jag trycker det funkar sjukt bra i verkligheten, så tätt säga
Ja jag tappar nog uppåt nåt kilo i ladd av mina 2,6 som jag kör på men maskinen vaknar ju direkt när den åker igång igen, så det märks inte direkt av. Sjukt bra funktion som sagt. Använder den flitigt! Haha Mvh Jonas |
||||||
|
Re:
Tjena Benny. Jag har provat detta lite på min se7en och tiden tändning är bryten på kopplingspedalen ligger mellan 0,2-0,3 sek. Sen har jag och Stefan testat lite på Seat:n och där sitter det en induktiv givare på växelspaken som bryter tändningen och sedan sitter det en potentiomer i växellådan som säger till när växeln är i läge och då kommer tändningen tillbaka. Och enligt loggen så ligger vi på ca 0,15-0,2 sek //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Jag har kört Megasquirts shiftcut med brytare på kopplingspedalen på flera bilar, det funkar riktigt bra. Jag tror att den håller ned varvet så länge kopplingen är nedtryckt, minns inte riktigt om det går att justera mer. Men det har funkat rakt av, både på bilen jag kör nu, och i en BMW E30.
Snabba enkla växlingar och det känns som det är rätt skonsamt för lådan också. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4058 besök totalt |