Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lättad svänghjul kontra körbarhet.
2137 besök totalt
El Toro
Örebro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Lättad svänghjul kontra körbarhet.

Vad forlorar man om man lättarsvänhjulet? Vad man tjänar på det tror jag att jag vet redan, bättre respons är väll det enda va? Men blir bilen sämmre på något sätt förutom att starter från stillastående blir sämmre? Det handlar om en kombinerad bruks-/ lekbil. Tappar man inte vrid moment?

_________________
Johannes K
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Re: Lättad svänghjul kontra körbarhet.

El Toro skrev:
Vad forlorar man om man lättarsvänhjulet? Vad man tjänar på det tror jag att jag vet redan, bättre respons är väll det enda va? Men blir bilen sämmre på något sätt förutom att starter från stillastående blir sämmre? Det handlar om en kombinerad bruks-/ lekbil. Tappar man inte vrid moment?


Du kommer snarare att vinna vrid/effekt eftersom när du accelererar sa behöver ju inte motorn sätta fart pa svänghjulet.

(Tyskt tankentbord,sakar lite svenska tecken, man kan skriva ü och ß

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Re: Lättad svänghjul kontra körbarhet.

borg skrev:
El Toro skrev:
Vad forlorar man om man lättarsvänhjulet? Vad man tjänar på det tror jag att jag vet redan, bättre respons är väll det enda va? Men blir bilen sämmre på något sätt förutom att starter från stillastående blir sämmre? Det handlar om en kombinerad bruks-/ lekbil. Tappar man inte vrid moment?


Du kommer snarare att vinna vrid/effekt eftersom när du accelererar sa behöver ju inte motorn sätta fart pa svänghjulet.

(Tyskt tankentbord,sakar lite svenska tecken, man kan skriva ü och ß


Nja vinna och förlora , du förlorar i starten men vinner upp i registret , men du ska nog inte köra 402 meter (eller) , I starten förlorar du pga mindre massa som snurrar , men när du väl har fått det att snurra så varvar massan lättare

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Jag kör med dryga 3 kg svänghjul på min wankel. Orginal är det ca 13 tror jag.
Många sa att det inte skulle funka på gata men med min koppling (vet ej märke men den är sintrad på ena sidan och "vanlig" på andra) funkar det alldeles utmärkt!
Hade den även när jag åkte turbo.
Inga problem med tjuvstopp och liknande.

Sen får man den positiva effekten att den känns ruskigt rapp om man står på tomgång och trampar till.

På bana har jag inte märkt några direkta minus med denna.

//Magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
El Toro
Örebro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Jo bilen körs inte på strippen.... Den är mer för att svänga än att köra rakt fram så det blir nångra banåkningar per år, men den är fortfarande en gatbil. Min oro är om man ska förlora något av körbarheten när man åker i jämn fart på motorväg? Blir den för ryckig på något sätt vid gas uppsläpp osv......

_________________
Johannes K
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Bilen blir inte ryckig och forlorar inget vrid. Svanghjul forvarar bara energi, den forbrukar inte den. Vaxellada kan i varsta fall ta lite extra stryk da svanghjulet utjamnar pulserna fran motorn. Det blir lite lattare att fa tjuvstopp ocksa.


Kroatiskt tangentbord...jag kan skriva čćšđž

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Kan man inte resonera att man borde spara lite på transmissionen med lättare svänghjul? Det blir inte lika mycket massa som ska motorbromsas bort om man missar en nerväxling. Det är ju mycket lättare att växla, en anledning som gör att jag vill lätta svänghjulen i båda mina bilar.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19114



Lättare att växla? varför skulle det bli det?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Lättare att varvtalsmatcha. Kanske högst subjektivt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19114



Förmodligen, men jag har ju inte kört bil med lätt svänghjul så jag vet inte.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964



Hej

Jag kör med alu-svänghjul ca 7kg lättare än orginal. 6kg ca13kg orginal

Ända jag har märkt är att den svarar lite bättre när man ger mellangas när man växlar ner.

7kg är ju inte så mycket om man räknar på all roterande massa i motorn, svängningsdämpare,vevaxel å tryckplatta

_________________
Jan Ekehage
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Man skall inte igentligen prata vikt på svänghjul utan masströghetsmoment, detta pga att 2st svänghjul som väger lika mycket KAN ha 2st helt skilda masströghetsmomnet.
Det är masströghetsmomentet som lagrar energin, kan man säga lite föränklat.
Mer att läsa i ämnet "Lätta svänghjul" se tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5117&highlight=sv%E4nghjul

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Redan hjulen i egenskap av roterande massa påverkar effektbehovet mer per kilo vikt än samma vikt på bilen i övrigt. Och därmed även behovet av bromsar. Svänghjulet snurrar på ettans växel 10 ggr fortare än vad hjulen gör och på högsta växeln kanske 3-4 ggr. Med medföljade effekt och bromsbehov. (om man inte kopplar ur).
Att behöva accelereraen mer massa än vad som går åt för att flytta på själva bilen, för att sedan tillsammans med inbromsning även bromsa bort lagrad svänhjulsmassa är inte effektivt.
Tungt svänghjul KAN ha användningsområden, och är definitivt till mer nytta på gatan.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Rotary Performance
Skurup
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31



magnusrx7 skrev:
Jag kör med dryga 3 kg svänghjul på min wankel. Orginal är det ca 13 tror jag.
Många sa att det inte skulle funka på gata men med min koppling (vet ej märke men den är sintrad på ena sidan och "vanlig" på andra) funkar det alldeles utmärkt!
Hade den även när jag åkte turbo.
Inga problem med tjuvstopp och liknande.

Sen får man den positiva effekten att den känns ruskigt rapp om man står på tomgång och trampar till.

På bana har jag inte märkt några direkta minus med denna.

//Magnus
Din koppling är en Centerforce dual friction koppling.

_________________
Jörgen Blennow 0708-145580
Citera
Skruva banåkabil
Lättad svänghjul kontra körbarhet.
2137 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande