| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lättad svänghjul kontra körbarhet.
|
2137 besök totalt |
|
Vad forlorar man om man lättarsvänhjulet? Vad man tjänar på det tror jag att jag vet redan, bättre respons är väll det enda va? Men blir bilen sämmre på något sätt förutom att starter från stillastående blir sämmre? Det handlar om en kombinerad bruks-/ lekbil. Tappar man inte vrid moment? _________________ Johannes K |
||||
|
Re: Lättad svänghjul kontra körbarhet.
Du kommer snarare att vinna vrid/effekt eftersom när du accelererar sa behöver ju inte motorn sätta fart pa svänghjulet. (Tyskt tankentbord,sakar lite svenska tecken, man kan skriva ü och ß
_________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
|
Re: Lättad svänghjul kontra körbarhet.
Nja vinna och förlora , du förlorar i starten men vinner upp i registret , men du ska nog inte köra 402 meter (eller) , I starten förlorar du pga mindre massa som snurrar , men när du väl har fått det att snurra så varvar massan lättare _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Jag kör med dryga 3 kg svänghjul på min wankel. Orginal är det ca 13 tror jag.
Många sa att det inte skulle funka på gata men med min koppling (vet ej märke men den är sintrad på ena sidan och "vanlig" på andra) funkar det alldeles utmärkt! Hade den även när jag åkte turbo. Inga problem med tjuvstopp och liknande. Sen får man den positiva effekten att den känns ruskigt rapp om man står på tomgång och trampar till. På bana har jag inte märkt några direkta minus med denna. //Magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes!
|
||||
|
Jo bilen körs inte på strippen.... Den är mer för att svänga än att köra rakt fram så det blir nångra banåkningar per år, men den är fortfarande en gatbil. Min oro är om man ska förlora något av körbarheten när man åker i jämn fart på motorväg? Blir den för ryckig på något sätt vid gas uppsläpp osv......
_________________ Johannes K |
||||
|
Bilen blir inte ryckig och forlorar inget vrid. Svanghjul forvarar bara energi, den forbrukar inte den. Vaxellada kan i varsta fall ta lite extra stryk da svanghjulet utjamnar pulserna fran motorn. Det blir lite lattare att fa tjuvstopp ocksa.
Kroatiskt tangentbord...jag kan skriva čćšđž
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Kan man inte resonera att man borde spara lite på transmissionen med lättare svänghjul? Det blir inte lika mycket massa som ska motorbromsas bort om man missar en nerväxling. Det är ju mycket lättare att växla, en anledning som gör att jag vill lätta svänghjulen i båda mina bilar.
|
||||
|
Hej
Jag kör med alu-svänghjul ca 7kg lättare än orginal. 6kg ca13kg orginal Ända jag har märkt är att den svarar lite bättre när man ger mellangas när man växlar ner. 7kg är ju inte så mycket om man räknar på all roterande massa i motorn, svängningsdämpare,vevaxel å tryckplatta _________________ Jan Ekehage |
||||
|
Man skall inte igentligen prata vikt på svänghjul utan masströghetsmoment, detta pga att 2st svänghjul som väger lika mycket KAN ha 2st helt skilda masströghetsmomnet.
Det är masströghetsmomentet som lagrar energin, kan man säga lite föränklat. Mer att läsa i ämnet "Lätta svänghjul" se tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Redan hjulen i egenskap av roterande massa påverkar effektbehovet mer per kilo vikt än samma vikt på bilen i övrigt. Och därmed även behovet av bromsar. Svänghjulet snurrar på ettans växel 10 ggr fortare än vad hjulen gör och på högsta växeln kanske 3-4 ggr. Med medföljade effekt och bromsbehov. (om man inte kopplar ur).
Att behöva accelereraen mer massa än vad som går åt för att flytta på själva bilen, för att sedan tillsammans med inbromsning även bromsa bort lagrad svänhjulsmassa är inte effektivt. Tungt svänghjul KAN ha användningsområden, och är definitivt till mer nytta på gatan. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
_________________ Jörgen Blennow 0708-145580 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2137 besök totalt |