Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1880 besök totalt |
Camberändring, hur mycket?
Var på gelleråsen och körde i söndags, mycket bra dag. Men jag hade fixat till mer negativ camber än tidigare ca -2,35 fram och -1,55 bak. Slitagebilden på däcken bak är bra men fram har det blivit slitage på den inre halvan av däcket mot tidigare den yttre ![]() /Johan B ![]() _________________ Johan B |
||
Jag kör med ca-2° camber och ett ganska "krängigt" chassie på Clion (se bilden nedan). Har samma symptom. Med -2° så blir temp och slitage helt jämnt om man tar det lite mera piano. Med (för) tung gasfot avverkar man gummi från innerkanten på det avlastade innerhjulet.
Sa någon diffbroms?? ![]() Edit: Bakhjulsdrift... Hmmm.... Där föll teorin. Kanske för mycket neg camber ändå... ![]() ![]() |
||
Är inte detta i princip samma problem Magnus har på limon?
Jag hade samma problem förra året och kom väl mer ellermindre fram till att det beror på att man är nära att lyfta framhjulet i kurvorna, detta medför att endast en liten yta på insidan ligger i och slits hårt. Fast det är ju bara en teori såklart. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
På gelleråsen är det ju en ganska jämn fördelning av höger och vänster kurvor så teorin med lyft innerhjul skulle ju kunna stämma då slitaget är ganska likartat på båda framhjulen. Sedan kan man ju undra hur mycket bromsning sliter om det är för mycket neg camber, men jag har aldrig hört någon nämna den faktorn, bara sämre bromsförmåga. Skall jag testa med att minska till -1,85 grader eller tror ni det är för mycket?
/Johan B ![]() _________________ Johan B |
||
Nu har jag -3 minuter eller 3 minuter toe out på varje sida, tidigare hade jag +5 minuter på varje sida. Det kanske är där felet ligger, jag kanske skulle börjat med noll toe och utgå från det stället?
/Johan B ![]() _________________ Johan B |
||
Det hade jag gjort. Om bilen beter sig bra med noll toe fram så har du med största sannolikhet minskat både slitage och (rull)motstånd. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||
Skulle också gissa på att det är toe som spökar, försök få den så nära noll som möjligt.
Med en E36M3 med originalchassie så ska det mycket till innan den börjar lätta innerframhjul. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Fast på min bil slits det då bara de inre 1 till 2 cm. På Gelleråsen är det depåkurvan som verkar ge det värsta slitaget på detta sätt på min bil, dvs höger fram. Är slitaget mer utbrett över däckets bredd så skulle jag pröva mindre toe. _________________ ![]() |
||
Vi måste se upp med "vad man ska använda" teorierna. Man mäste veta hela geometrin för framvagnen på bilen ifråga. Som Magnus säger, en specifik kurva, tror han är orsaken. Alltså, det händer olika saker i olika kurvor. Därför måste varje förare analysera sin egen situation. Vi kan självfallet titta på en bil av samma sort på samma bana, och försöka komma fram snabbare till hur saker och ting hänger samman. Men alltid dra egna slutsattser om sina egna inställningar.
Det räcker med att vi själva har bättre bromsar, mer eller mindre effekt osv, och att vi som förare använder bilen olika. Själv sänkte jag bilen och fick mycet tvärare camberförändring vid roll. Kändes riktigt bra i kurvorna. Ända tills jag trampade på gasen, och bilen bara spann. Squat gav för mycket minuscamber, och så kan jag inte dra nytta av motorn. Redan i fjol försvann insidorna av bakdäcken, och nu ser jag varför. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1880 besök totalt |