Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Camberändring, hur mycket?
1880 besök totalt
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1654

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Camberändring, hur mycket?

Var på gelleråsen och körde i söndags, mycket bra dag. Men jag hade fixat till mer negativ camber än tidigare ca -2,35 fram och -1,55 bak. Slitagebilden på däcken bak är bra men fram har det blivit slitage på den inre halvan av däcket mot tidigare den yttre och då undrar jag hur mycket ni tror att det kan vara lämpligt att minska den negativa cambern fram för att få en jämn slitagebild även fram och bättre bett... Tidigare låg camber fram på ca -1 grad.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Vad har du för bil?

Jag gissar på framhjulsdrivet och ivrig gasfot...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1654

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Nej, nästan tvärtom, bmw e36 m3, 4-dörrars, osänkt. 17x8,5 tum, Re540s 225/45-17.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13335

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag kör med ca-2° camber och ett ganska "krängigt" chassie på Clion (se bilden nedan). Har samma symptom. Med -2° så blir temp och slitage helt jämnt om man tar det lite mera piano. Med (för) tung gasfot avverkar man gummi från innerkanten på det avlastade innerhjulet.

Sa någon diffbroms??


Edit: Bakhjulsdrift... Hmmm.... Där föll teorin. Kanske för mycket neg camber ändå...



_________________

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Är inte detta i princip samma problem Magnus har på limon?
Jag hade samma problem förra året och kom väl mer ellermindre fram till att det beror på att man är nära att lyfta framhjulet i kurvorna, detta medför att endast en liten yta på insidan ligger i och slits hårt.

Fast det är ju bara en teori såklart.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1654

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
På gelleråsen är det ju en ganska jämn fördelning av höger och vänster kurvor så teorin med lyft innerhjul skulle ju kunna stämma då slitaget är ganska likartat på båda framhjulen. Sedan kan man ju undra hur mycket bromsning sliter om det är för mycket neg camber, men jag har aldrig hört någon nämna den faktorn, bara sämre bromsförmåga. Skall jag testa med att minska till -1,85 grader eller tror ni det är för mycket?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2734



Vad har du för toe fram nu och vad hade du innan?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1654

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Nu har jag -3 minuter eller 3 minuter toe out på varje sida, tidigare hade jag +5 minuter på varje sida. Det kanske är där felet ligger, jag kanske skulle börjat med noll toe och utgå från det stället?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2734



blixten skrev:
Nu har jag -3 minuter eller 3 minuter toe out på varje sida, tidigare hade jag +5 minuter på varje sida. Det kanske är där felet ligger, jag kanske skulle börjat med noll toe och utgå från det stället?

/Johan B


Det hade jag gjort. Om bilen beter sig bra med noll toe fram så har du med största sannolikhet minskat både slitage och (rull)motstånd. thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Skulle också gissa på att det är toe som spökar, försök få den så nära noll som möjligt.

Med en E36M3 med originalchassie så ska det mycket till innan den börjar lätta innerframhjul.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

MaZ skrev:
Är inte detta i princip samma problem Magnus har på limon?
Jag hade samma problem förra året och kom väl mer ellermindre fram till att det beror på att man är nära att lyfta framhjulet i kurvorna, detta medför att endast en liten yta på insidan ligger i och slits hårt.

Fast det är ju bara en teori såklart.


Fast på min bil slits det då bara de inre 1 till 2 cm. På Gelleråsen är det depåkurvan som verkar ge det värsta slitaget på detta sätt på min bil, dvs höger fram.

Är slitaget mer utbrett över däckets bredd så skulle jag pröva mindre toe.

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1654

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för tipsen! Jag stirrade mig nog lite blind på cambervinkeln och "glömde" toe, jag får förståss
börja med att justera där.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Vi måste se upp med "vad man ska använda" teorierna. Man mäste veta hela geometrin för framvagnen på bilen ifråga. Som Magnus säger, en specifik kurva, tror han är orsaken. Alltså, det händer olika saker i olika kurvor. Därför måste varje förare analysera sin egen situation. Vi kan självfallet titta på en bil av samma sort på samma bana, och försöka komma fram snabbare till hur saker och ting hänger samman. Men alltid dra egna slutsattser om sina egna inställningar.
Det räcker med att vi själva har bättre bromsar, mer eller mindre effekt osv, och att vi som förare använder bilen olika.
Själv sänkte jag bilen och fick mycet tvärare camberförändring vid roll. Kändes riktigt bra i kurvorna.
Ända tills jag trampade på gasen, och bilen bara spann. Squat gav för mycket minuscamber, och så kan jag inte dra nytta av motorn. Redan i fjol försvann insidorna av bakdäcken, och nu ser jag varför.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Skruva banåkabil
Camberändring, hur mycket?
1880 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande