Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Material till simpla bärarmar?
2988 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13336

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Material till simpla bärarmar?

om man skulle få för sig att svänga ihop egna bärarmar till en framvagn med mcpärsonben, vilket material och vilken dimension är det lämpligt att använda typiskt? Vanliga "bonn"-stålrör i lämplig grovlek, funkar det? Rund eller fyrkantig sektion?

Anledningen skulle vara att få lite bättre kontroll på hjulet i "längsledd", mer ändamålsenlig infästning av krängningsfjädern samt ytterligare lite justermån för camber och caster.

_________________

Rice and shine
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Stackars shopingbilen...

Har för mig att runt 2391 i 20 x 2 är en vettig dimension sådär på rak arm. Glöm bara inte svetsändasrna om du kör med uniballs eller gängar på annat sätt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13336

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Stackars shopingbilen...

Jag är ju bara omtänksam...

Det skulle i så fall inte bli uniballs, utan lite styvare traditionell lagring.
Ska fundera vidare...

_________________

Rice and shine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Hej

2391 men använd gärna ett normaliserat material (NBK), det funkar bra. Jag skulle nog gärna gå upp till 20x3 också kanske. Men det beror på hur allt ser ut.

I dubbelturbocaprin byggde vi med 22x3 eller nåt, och det blev faktiskt inte speciellt tungt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bra Gustaf!

Låg inatt och fudnerade om jag mindes helt fel på antingen dim. eller på väggtjockleken.

Kanske det var så att med 25mm funkade 2mm gods och för 20 kunde man ta 3...

Jaja, 20 x 2 kanske var i värsta laget, även om det antagligen håller.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

lite riktvärden
dimen. Böj. Aria
25x2 100% 100%
22x3 -14% 24%
20x3 -38% 11%
20*2 -52% -22%

Böj=böjstyvhet

ps vikten är lika som arian, allså samma längd på rören.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13336

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
fuling skrev:
lite riktvärden
dimen. Böj. Aria
25x2 100% 100%
22x3 -14% 24%
20x3 -38% 11%
20*2 -52% -22%

Böj=böjstyvhet

ps vikten är lika som arian, allså samma längd på rören.


Flink med räknestickan som vanligt. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Eftersom du har räknestickan framme, fuling, hur mycket(Newton) klarar ett rakt, runt, rör i lämplig längd som inte utsätts för någon nämnvärd böjbelastning, utan enbart i rörets längsled? Känns som en hel del.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Tryck eller drag?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



MaZ skrev:
Tryck eller drag?

Värsta fallet, men jag antar att man kanske riskerar knäckning, även om det inte är ett allt för långt rör?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Drag eller tryck tror jag inte spelar så stor roll pga knäckrisken är väll rätt liten med de längder det brukar vara på bärarma.
om man har 2st rör i en A-arm kommer ena få grad och den andra tryck plus böjning på båda.

Men en liten gissning av mig så borde belastingen ligga max på 50-100N/mm (MPa), allt beronde på bilvikt,bromsförmåga mm.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Efter att farit runt lite i sifferträsket så är bromsningen de som ger störst belastingar på bärarmana.
Tumme pekfinger på ca 1000kg bil med dubbla bärarmar fram som bromsar ca 0,95g, gissa vilken bil , så ger det
rör N/mm
25x2 119
22x3 134
20x3 183
20*2 237

på de undre bärarmana, de övre är betydligt lägre.


Allså att gå från 25x2 till 20x2 ger ca en fördubbling av spänningen.


ps hoppas att jag räknat rätt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Vad ligger sträckgränsen på, 500 N/mm^2? Med en area på ungefär 120 mm^2, så klarar alltså ett 20*2-rör en belastning på ca 60 000 N, eller motsvarande 6 ton, innan det ger med sig, om sträckgränsen ligger på 500 N/mm^2. Känns onekligen som en hel del om det är rätt konstruerat, inte allt för tätt mellan infästningspunkterna, etc..

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vad fa... är 2391??? är det en SIS, SS eller en DIN std????


Hugger vi ett ruktigt snikstål så ligger Rel på 220N/mm2 och ett ruggigt seghärdingsstål ca Rel=700N/mm2

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



2391 är ett sömmlöst, kalldraget hydraulrör om jag inte missminner mig.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
Material till simpla bärarmar?
2988 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande