| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
godkänt mönster?
|
1, 2 >> 3588 besök totalt |
|
Mönstret är nog OK. Har för mig att lagen säger något om regelbundet återkommande mönster..
Är det Michelins asfaltrallydäck? De säger själva att: TYRES NOT HOMOLOGATED FOR USE ON THE ROAD - FOR COMPETITION USE ONLY Men allvarligt talat, hur ofta blir man stoppad av polisen för däckskontroll?
_________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
Bilden råkar vara från ett indysport faktiskt
Men det är väl i stort sett samma mönster.
Jag har fått visa körkortet en gång... Och då kollade dom aldrig på bilen.. men det är nog för att jag ser så snäll ut
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
|
Ska inte slitas så fruktansvärt om jag tolkar det här inlägget rätt.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
|
Rallydäck och rallycrossdäck är alldeles för mjuka för att hålla på bana, dom är framtagna för att ha bra fäste kalla och behöver inte räcka så långt då man bara kör någon ss (eller heat för rallycross) på dom.
Har provat både mjuka och hårdare rallyslicks (dom hårda var avsedda för riktigt varmt väder). Dom mjuka slets konstigt och fort men överhettade inte direkt. Dom hårda höll bättre men då var det inget vidare fäste i dom om man jämnför med RE540 som är min riktlinje. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Det är dom alldeles ypperliga till, speciellt rallycross slicks som är snormjuka. (vi fick prova några hysch hysch däck från Avon som skulle ha någon hemlig gummiblandning, dom var så mjuka att det nästan blev fingeravtryck när man tog i dom.) _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Har blivit det med Dunlup Formula R på bilen och det var inga konstigheter. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Priset är ju en till fördel Några hundringar per däck gör snabbt en tusing på fyra
Visst man kan köpa begagnade r-däck sägs det... men jag har då inte lyckats hitta några i 15" så då är det inte mycket att göra åt saken.. Fick inte ens napp när jag mailade en massa tävlingsteam _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
En kompis fick lämna sin mc på platsen där han blev stoppad och gå därifrån, p.g.a. icke godkända däck. Nu var det visserligen rena slicks så det är ju lite lättare att se. I vanliga fall skall man nog ha en himla otur om de börjar kolla på däcksbeteckningarna. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
|
om det står "for competition use only" eller liknande på något däck så är det nog inte så bra att köra på gata med det ur försäkringssynpunkt (tex skada på tredje man osv, inte så kul o bli betalningskyldig).
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
Bra synpunkt _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
|
Men vad säger egentligen lagen om däcksmönster?
På helfordonsgodkännda bilar så måste däcken va E-märkta. Men vad gäller annars? Visst mönsterdjup måste man ha, men t.o.m. slicks har godkännt mönsterdjup så länge de har ett enda litet slitagemarkeringshål. Det finns många speklationer om att det måste va en viss mängd mönster. Men vad gäller egentligten? _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
1. Att det inte står "for competition use only" 2. En viss procent mönster på en viss procent av däckets yta. Och lagligt mönsterdjup osså förstås. Står lite i forumet sen tidigare om detta. Nånstans... _________________ Magnus Thomé
|
||||||
Det står inte på alla slicks faktiskt.
17% mönster på dom mittersta 75% av slitbanan ska det vara. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Var i "reglerna" står det? _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
![]() |
Däck för banåka
godkänt mönster?
|
1, 2 >> 3588 besök totalt |