Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Elise i Top Gear
1, 2   >>
2868 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Elise i Top Gear

Häromdagen såg jag denna veckas avsnitt av Top Gear och då körde Clarkson en Elise som var "tillsoftad" och han hade en hel del problem med att den inte ville styra in i kurvorna.
Då satte de en av Lotus egna chassiedynamiker bakom ratten och vips så styrde bilen in. Tekniken för det såg dock lite rally-aktig ut för han ostabiliserade bilen genom en knick på ratten åt fel håll innan han vred in och hängde ut bakänden.

Tydligen kunde man lösa "problemet" med att montera bredare framdäck.

Hur långa människor får plats bakom ratten i Elise?

Stockholm
Här sen Dec 2002

... O vad får man ge för en?? (blev också sugen efter att ha tittat på programmet! understyrning är rätt så tråkigt iofs..)

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag får plats och sitter okej. Men jag kan inte komma in genom förardörren om taket är på. Det fattas drygt fem centimeter för att det ÖHT ska gå att komma in.... Och hjäm är inte rikgit läge för tyvärr.

Jag är 1.96

Med plopp-off ratt så kan det nog gå tror jag... (jag tog mig in på passagerarsidan och krångladde mig över )

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
djungel-Jim skrev:
... O vad får man ge för en?? (blev också sugen efter att ha tittat på programmet! understyrning är rätt så tråkigt iofs..)
Understyrning är tråkigt! Lyckligtvis så var ju det är en variant på temat Elise som var tänkt för folk som inte kunde hantera överstyrning. De tidigare bilarna ska väl vara bättre i det avseendet.

Jag är 1dm kortare än Magnus så jag borde kunna gå in.
Är det samma utrymme i en Exige?

Lund
Här sen Dec 2002

Elise måste ju vara en av de tuffaste bilar som gjorts!!! fick provsitta en på mässan i malmö, aaaah där kunde man sitta dagarna i ända!! tror ni man kanske kunde börja köra en elise taxi?

f.ö eliser börjar väl strax över 200'? de håller värdet allt för bra!

måste bara lufta mig lite, provkörde en miata idag och... den var INTE fel den heller!!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Såklart så missade jag ju just detta avsnitt

original på Elise S2 sitter det 175 fram. För att montera bredare däck måste man byta fälgar.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Elisen har alltid varit en av mina drömbilar!
Men när jag såg inslaget i TopGear om S2:an i onsdags,
så måste jag säga att jag blev besviken!
En sån bil skall man inte behöva ställa upp inför kurvorna,
så som Lotus chassieansvarige körde med den, för att få bukt med understyrningen.
Är det någon som vet om Elisen, som smällde på ringen var en S2:a?
Då skulle en del av skälet till att den smällde kunna vara att den understyrde initialt
och att föraren blev rädd och låste bromsarna pga detta och fortsatte rakt in i räcket.

PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Den som smällde på Ringen var en S2. Dock tror jag att smällen berodde mer på föraren än bilen
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Förresten....Elise S2 är ganska mycket snabbare än Elise S1 på Lotus testbana.
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003

Var det inte en 111S de lekte med i top gear? Men mäktiga powerslides ficke de till i alla fall.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

HOOPoo skrev:
Var det inte en 111S de lekte med i top gear? Men mäktiga powerslides ficke de till i alla fall.

Jo det var det tydligen. Dock ingen skillnad från standard, förutom motorn. 156 hk istället för 120 hk.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Är en Elise S1 en lämplig bil för en understyrningsallergiker som jag? När jag var passagerare i en M3 E30 i en konbaneliknande historia så tyckte jag den verkade ha svårt att ta sig in i böjarna. En sån har ju också lite klent med motor för att styra med.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Mäkinen skrev:
Är en Elise S1 en lämplig bil för en understyrningsallergiker som jag?

Jag har aldrig kört en Elise S1, bara en Elise S2 och Exige. Vad jag hört så har S2 en större understyrningstendens än S1, samtidigt som många säger att i S2 är den mycket mer kontrollerbar.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag har en helt egenkonstruerad liten teori om turn-in. Vissa bilar har ett stort förlåtande "fönster" på hur du kan göra vid turn in. Andra är kinkiga och kräver att du gör helt rätt i ett betydligt mindre "fönster" för att det inte ska understyra.

Jag tyckte tex att min Golf VR6 syncro var mycket balanserad i de flesta kurvorna men gjorde man fel i instyrningen i vissa typer av kurvor så fick man understyrning genom hela kurvan (och det gick sällan att reparera när det väl blitt fel dessutom). Men det gick att sätta även de här kurvorna med mycket fin balans, problemet var att pricka det lilla fönstret, att göra allt precis rätt vid turn in... Oförlåtande helt enkelt.

M3'an har däremot ett stort fönster och är förlåtande även om man gör lite fel.

Så tycker jag iaf

Stockholm
Här sen Dec 2002

Vilken prisklass ligger eliser i nu? 270k? Finns det återförsäljare i sverige??

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Wendels i trelleborg säljer lotus ivf, de har en mk1a begagnad till salu.. 275' även en ny mk2...

måste väl finnas någon i sthlm också?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Såg en superfin -98 Sport 135 för ca 240 kkr. Svensksåld, gått 4000 mil. Detta var några månader sedan.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nu vet jag ju inte om det är nån Elise med idag, men det är Top Gear 21.30CET ikväll trots att de flesta kanalguider säger annat:
Wednesday 15th, 22nd, 29th, January 2030 GMT Top Gear replaces The Car is The Star

Surahammar
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
....M3'an har däremot ett stort fönster och är förlåtande även om man gör lite fel.

Så tycker jag iaf

JAAAHAAAAAAAA....det förklarar varför du är så jäkla snabb i den bilen.

Jag har bara åkt med i en Elise 111s (om jag minns rätt) av gamla modellen på ett nedlagt flygfält utanför Cambridge...och jag älskade varje sekund av det.

Massiv återkoppling till och med i passagerarsätet...motorn i nacken - och duktigt med överstyrning.

Ljuvlig liten bil - lite trångt för mina 194 dock.

/J

Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Hallelulja!! Jag börjar bli elisefrälst....

Det här är kanske en gammal film som alla sett - men jag hade då missat den!! F40 mot en lotus elise...:
http://www.tvrfreak.com/Albums/Video/Auto/Lotus/Elise-vs-F40.WMV
Är den elise:n preppad på något sätt? Jag tycker F40:n borde dra ifrån mer på rakorna...??

Hur funkar en elise som vinterbil? hehe

Edit: det fanns visst en bättre version av filmen! http://www.tvrfreak.com/Albums/Video/Auto/Lotus/Elise%20vs.%20F40.mpeg

edit på edit: Det var visst inte samma film

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003

ojoj vilket avsnitt

Först lite fina supersedaner. E55 äger enligt mig men de föredrog RS6.

Sen låta lotus bygga om en lada för 150 tusen £ eller hörde jag helt åt helvete fel? Från till , blev lite små häftig tillslut med lite fina ditmålade bilder som hammaren och skäran och andra öststats prylar. Men folk skull bli förvånade när en lada susa om en på banan.

Elise i Top Gear
1, 2   >>
2868 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande