Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2868 besök totalt |
Elise i Top Gear
Häromdagen såg jag denna veckas avsnitt av Top Gear och då körde Clarkson en Elise som var "tillsoftad" och han hade en hel del problem med att den inte ville styra in i kurvorna. Då satte de en av Lotus egna chassiedynamiker bakom ratten och vips så styrde bilen in. Tekniken för det såg dock lite rally-aktig ut för han ostabiliserade bilen genom en knick på ratten åt fel håll innan han vred in och hängde ut bakänden. Tydligen kunde man lösa "problemet" med att montera bredare framdäck. Hur långa människor får plats bakom ratten i Elise? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
... O vad får man ge för en??
![]() |
||
Jag får plats och sitter okej. Men jag kan inte komma in genom förardörren om taket är på. Det fattas drygt fem centimeter för att det ÖHT ska gå att komma in.... Och hjäm är inte rikgit läge för tyvärr.
Jag är 1.96 Med plopp-off ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Jag är 1dm kortare än Magnus så jag borde kunna gå in. Är det samma utrymme i en Exige? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Elise måste ju vara en av de tuffaste bilar som gjorts!!! fick provsitta en på mässan i malmö, aaaah där kunde man sitta dagarna i ända!! tror ni man kanske kunde börja köra en elise taxi?
![]() f.ö eliser börjar väl strax över 200'? de håller värdet allt för bra! måste bara lufta mig lite, provkörde en miata idag och... den var INTE fel den heller!! ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||
Elisen har alltid varit en av mina drömbilar!
Men när jag såg inslaget i TopGear om S2:an i onsdags, så måste jag säga att jag blev besviken! En sån bil skall man inte behöva ställa upp inför kurvorna, så som Lotus chassieansvarige körde med den, för att få bukt med understyrningen. Är det någon som vet om Elisen, som smällde på ringen var en S2:a? Då skulle en del av skälet till att den smällde kunna vara att den understyrde initialt och att föraren blev rädd och låste bromsarna pga detta och fortsatte rakt in i räcket. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Är en Elise S1 en lämplig bil för en understyrningsallergiker som jag? När jag var passagerare i en M3 E30 i en konbaneliknande historia så tyckte jag den verkade ha svårt att ta sig in i böjarna. En sån har ju också lite klent med motor för att styra med.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Jag har aldrig kört en Elise S1, bara en Elise S2 och Exige. Vad jag hört så har S2 en större understyrningstendens än S1, samtidigt som många säger att i S2 är den mycket mer kontrollerbar. |
||
Jag har en helt egenkonstruerad liten teori om turn-in. Vissa bilar har ett stort förlåtande "fönster" på hur du kan göra vid turn in. Andra är kinkiga och kräver att du gör helt rätt i ett betydligt mindre "fönster" för att det inte ska understyra.
Jag tyckte tex att min Golf VR6 syncro var mycket balanserad i de flesta kurvorna men gjorde man fel i instyrningen i vissa typer av kurvor så fick man understyrning genom hela kurvan (och det gick sällan att reparera när det väl blitt fel dessutom). Men det gick att sätta även de här kurvorna med mycket fin balans, problemet var att pricka det lilla fönstret, att göra allt precis rätt vid turn in... Oförlåtande helt enkelt. M3'an har däremot ett stort fönster och är förlåtande även om man gör lite fel. Så tycker jag iaf ![]() _________________ ![]() |
||
|
||
Nu vet jag ju inte om det är nån Elise med idag, men det är Top Gear 21.30CET ikväll trots att de flesta kanalguider säger annat:
Wednesday 15th, 22nd, 29th, January 2030 GMT Top Gear replaces The Car is The Star _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
JAAAHAAAAAAAA....det förklarar varför du är så jäkla snabb i den bilen. ![]() ![]() Jag har bara åkt med i en Elise 111s (om jag minns rätt) av gamla modellen på ett nedlagt flygfält utanför Cambridge...och jag älskade varje sekund av det. Massiv återkoppling till och med i passagerarsätet...motorn i nacken - och duktigt med överstyrning. Ljuvlig liten bil - lite trångt för mina 194 dock. /J |
||
Hallelulja!! Jag börjar bli elisefrälst....
![]() Det här är kanske en gammal film som alla sett - men jag hade då missat den!! F40 mot en lotus elise...: http://www.tvrfreak.com/Albums/Video/Auto/Lotus/Elise-vs-F40.WMV Är den elise:n preppad på något sätt? Jag tycker F40:n borde dra ifrån mer på rakorna...?? Hur funkar en elise som vinterbil? hehe ![]() Edit: det fanns visst en bättre version av filmen! http://www.tvrfreak.com/Albums/Video/Auto/Lotus/Elise%20vs.%20F40.mpeg edit på edit: Det var visst inte samma film ![]() |
||
ojoj vilket avsnitt
![]() Först lite fina supersedaner. E55 äger enligt mig men de föredrog RS6. Sen låta lotus bygga om en lada för 150 tusen £ eller hörde jag helt åt helvete fel? ![]() ![]() ![]() _________________ Thomas Tegbäck |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2868 besök totalt |