Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Racebatteri
<<   1, 2
10934 besök totalt
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re: Racebatteri

RallyQuattro skrev:
PFR skrev:

Efter en del goda tips och Googlande fick det bli Odyssey PC 680 7 kg för 1565 kr,
Biltema eller andra std MC batterier skulle jag inte ens fundera på!

Kan du berätta vad du googlat fram och fått reda på som gör Odyssey så bra mot andra mc batterier ?

Vet inte om Odyssey är bättre än andra racebatterier men de känns mera kvalitet och prestanda än
te.x ett Biltemabatteri med okänt ursprung.
http://www.servicepoolen.com/pdf/Odyssey%20anvandarmanual_Svensk_07090 . . . .

MB SLK såld
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Dignell skrev:
Sik_co skrev:
Tänk bara på att det behövs nån special laddare för batteriet. Mitt blev grillat av en sån där smart ctec laddare eller va de heter under garantitiden men Ikke! De mena på att ladd cyklen va helt fel så där rök 2loppor direkt.

Och ctec själva menar att det ska inga problem vara?

Inte riktigt hela sanningen, det finns ett par saker att tänka på.

Ett Odyssey batteri kan inte laddas med det vanliga läget på Ctec laddaren utan på vinterläget markerat med "*" på de nyare Ctec laddarna är dessa märkta med AGM istället. Tydligen är det själva slutsteget underhållsladdningen som förstör AGM batterierna, iom att det ligger och matar på lite laddning hela tiden byggs för mycket värme i batteriet och det kan tom spricka i vissa fall.

Odyssey batterierna är av just AGM typ precis som i vår nya 2014 Golf. En annan sak att se upp med är att AGM batterierna vill ha ganska hög laddspänning, mitt 680 batteri vill till exempel ha A10 vilket bara de lite fetare laddarna klarar.

Själv kör jag en Ctec MXS 10

Jag fick tipset att ladda med 14,7 Voltsladdare och och avbryta vid 12,84 Volt alltså inte underhållsladda
och koppla bort batteripolen när de inte används (Ofta finns en smygförbrukare)
detta från battericentralen

MB SLK såld
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Det finns lite lockande lithiumvarianter:

http://www.ebay.com/itm/Lithium-ionen-12V-Motorrad-Batterie-Rennwagen- . . . .

Men lite lurt att veta om det är skräp.

Östergötland
Här sen Sep 2005

Re:

Dignell skrev:
Sik_co skrev:
Tänk bara på att det behövs nån special laddare för batteriet. Mitt blev grillat av en sån där smart ctec laddare eller va de heter under garantitiden men Ikke! De mena på att ladd cyklen va helt fel så där rök 2loppor direkt.

Och ctec själva menar att det ska inga problem vara?

Inte riktigt hela sanningen, det finns ett par saker att tänka på.

Ett Odyssey batteri kan inte laddas med det vanliga läget på Ctec laddaren utan på vinterläget markerat med "*" på de nyare Ctec laddarna är dessa märkta med AGM istället. Tydligen är det själva slutsteget underhållsladdningen som förstör AGM batterierna, iom att det ligger och matar på lite laddning hela tiden byggs för mycket värme i batteriet och det kan tom spricka i vissa fall.

Odyssey batterierna är av just AGM typ precis som i vår nya 2014 Golf. En annan sak att se upp med är att AGM batterierna vill ha ganska hög laddspänning, mitt 680 batteri vill till exempel ha A10 vilket bara de lite fetare laddarna klarar.

Själv kör jag en Ctec MXS 10

Jaha där ser man, den jag hade fanns det nog inga alt att välja på då det va den större som känner av själv om jag inte mins helt galet. Är säkert 2år sedan detta hände.

Köpte dock batteriet i UK på demontweeks? (stavning) och hade dialog med dom. Blir inget mer köp av batterier dör iaf.

I mitt fall så sprack det, hade syra i hela bagaget

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Det står ju denna varning angående laddning på Odyssey

konstantspänningsladdare inom 14,1V-14,7V.
Det är mycket viktigt att spänningen inte överstiger 15V, vid denna nivå öppnar batteriets
övertrycksventil och gaser släpps ut ur batteriet. Detta kommer att orsaka uttorkning vilket i sin tur
leder till permanenta skador och förkortad livslängd på batteriet. Vissa laddare, speciellt modeller
avsedda för bilverkstäder och annat industriellt bruk tenderar till att ladda batterier med spänningar
över 15V. Det är därför viktigt att man mäter upp laddspänningen under det första skedet av
laddningen. Vi laddning av ett djupurladdat batteri måste spänningen vara inom intervallet 14,1V-
14,7V.
Om en vanlig bilbatteriladdare utnyttjas för att ladda ett batteri som har blivit djup urladdat p.g.a. att
någon typ av last under lång tid med låga strömmar dragit ur batteriet (t.ex. lyse eller larm) är det
viktigt att laddspänningen inte överstiger 15V under laddningen.

Det är ju inte ovanligt med laddare som ger över 14.7volt..

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Skruva banåkabil
Racebatteri
<<   1, 2
10934 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande