| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Racebatteri
|
10934 besök totalt |
|
Re: Racebatteri
Vet inte om Odyssey är bättre än andra racebatterier men de känns mera kvalitet och prestanda än te.x ett Biltemabatteri med okänt ursprung. http://www.servicepoolen.com/pdf/Ody _________________ Peter Franzén Lotus 62 Nissan v6 såld MB SLK såld |
||||
|
Re:
Jag fick tipset att ladda med 14,7 Voltsladdare och och avbryta vid 12,84 Volt alltså inte underhållsladda och koppla bort batteripolen när de inte används (Ofta finns en smygförbrukare) detta från battericentralen _________________ Peter Franzén Lotus 62 Nissan v6 såld MB SLK såld |
||||
|
Det finns lite lockande lithiumvarianter:
http://www.ebay.com/itm/Lithium-ione Men lite lurt att veta om det är skräp. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
|
Re:
Jaha där ser man, den jag hade fanns det nog inga alt att välja på då det va den större som känner av själv om jag inte mins helt galet. Är säkert 2år sedan detta hände. Köpte dock batteriet i UK på demontweeks? (stavning) och hade dialog med dom. Blir inget mer köp av batterier dör iaf. I mitt fall så sprack det, hade syra i hela bagaget
_________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
|
Det står ju denna varning angående laddning på Odyssey
konstantspänningsladdare inom 14,1V-14,7V. Det är mycket viktigt att spänningen inte överstiger 15V, vid denna nivå öppnar batteriets övertrycksventil och gaser släpps ut ur batteriet. Detta kommer att orsaka uttorkning vilket i sin tur leder till permanenta skador och förkortad livslängd på batteriet. Vissa laddare, speciellt modeller avsedda för bilverkstäder och annat industriellt bruk tenderar till att ladda batterier med spänningar över 15V. Det är därför viktigt att man mäter upp laddspänningen under det första skedet av laddningen. Vi laddning av ett djupurladdat batteri måste spänningen vara inom intervallet 14,1V- 14,7V. Om en vanlig bilbatteriladdare utnyttjas för att ladda ett batteri som har blivit djup urladdat p.g.a. att någon typ av last under lång tid med låga strömmar dragit ur batteriet (t.ex. lyse eller larm) är det viktigt att laddspänningen inte överstiger 15V under laddningen. Det är ju inte ovanligt med laddare som ger över 14.7volt.. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Racebatteri
|
10934 besök totalt |