| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Gatlola
|
5270 besök totalt |
|
Hjälp!
Kan inte bestämma mig om jag vill ha en replika på GT40 eller T70. T70 är råare racersportvagn, GT40 mera klassiskt GT-stuk på. vilken är läckrast? Däremot vet jag hur jag skulle motverka den alltför tydliga "ny-replica-looken". Fälgarna ska ha ett mera tidstypiskt fälgcentrum och vara svart eller mörkgrå lackade. Vita cirklar på front och dörrar med lämpligt startnr. På en gul Lola hade jag haft svårt att låta bli Bonniers röd/vita stripe stvärs över bilen. Några tidstypiska små sponsordekaler typ, Firestone, autolite, BP etc hade passat bra här o där diskret placerade. Några besiktningsmärken från Ringen, Monza och Spa säsongen 68-69 hade också passat in, liksom en kromad huvudströmbrytare (röda i plast är usch!) Sedan hade lite lagom rejs-patina suttigt fint på anrättningen. Såg på Velodromloppet, att det finns kopior på Mc Queens jacka från filmen Le Mans att köpa. Den skulle givetvis bäras av föraren... För den som vill hjälpa mig avgöra om Ford eller Lola (Lola skapade f.ö, även GT40) som är läckrast kommer två bilder (tyvärr inte tidstypiska, men godkända åk ändå) Det är gott om tid att bestämma sig, så länge man envisas med att åka racing, växer inte plånboken tillräckligt...
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Köpa bägge?
Tänk om jag msåte sälja två-taktarna då
Plågsamt att gilla bilar utanför budgetramen...
F.ö. en korrigering av mitt påstående om fälgcentrum på Lolan. De är nog vid närmare studium rätt tidstypiska, (bara färgen som är åt h-e) då jag nog tror att det ska vara replikor på BRM fälgarna som var populära på GT-bilarna slutet 60 tal - början 70 tal. Hailbrand som jag kanske tycker är ännu mer klassiska, vet jag inte om de är "rätt" på just T70? På GT40 sitter de däremot som en smäck.... Av någon anledning kan jag på en GT40 acceptera orange centrum (om karossen är ljusblå vill säga...)
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Såg att även T70 spydern finns som Kit-car i England... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Håller med, när jag smakar och funderar på T70 och GT40 vinner den senare i längden tror jag! T70 är visserligen burtalare och mera pure racing. Men GT40 känns ännu mera classic och representerar en härlig period i GT-racingen, just i brytningen mellan klassisk GT-bil och de hårigare sportvagnsprotyperna. En GT40 replica tror jag också har sina praktiska fördelar på gatan, jämfört med den extremare T70. (om jag någon gång kommer till skott är det i första hand som gatbil med autentiskt klassisk Le Mans stuk jag tänker mig den....) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Man får inte vara för lång bara. Jag mäter 191 cm och jag kommer (deprimernade nog) helt enkelt inte ner i en GT40. Och det är inte bara benlängd. Det är fötter, ryggen, ALLT. Jag testade en med Guerney-bubblan men det hjälpte inte det heller >
_________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
tack, där krossades mina drömmar om en GT40.. Hur lågt satt stolen och hur mycket stoppning var det i den?
mvh anders - 200 cm
|
||||
Det var i stort sett ingen stoppning och sätet satt monterat i bakkant av kupén. Vi pratar centimeter av justermån. Och jag fick klaustorifobi på 30 sek... Jag diskuterade med ägaren och vi kom fram till att jag hade behövt bygga om golvet för att sänka stolen och därmed minska markfrigången. Prova själv om du får chansen men som sagt, jag har testat två stycken med lika deppigt resultat...
_________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
|
Hejsan, kan bara hålla med otroligt läckra.
Kolla in siten för bra jackor till coola Le Mans bilar. http://www.grandprix-jackets.com MVh Jens
_________________ Jens Lanvin |
||||
|
Ingen gat-Lola kanke, men ändå....
Lät rätt vackert vid fullgas acc ur bandepån! fick intrycket att det var äkta vara. Min begränsade kunskap säger mig att det är senare version, än de som stått förebild för Kit-kar replikorna (front, skärmar m.m.) Någon som kan mera om dessa? Lola-Christian? Hoppas ni ursäktar att den röda madonnan visar rumpan på en av bilderna...
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
När jag åkte till Knutstorp i helgen så såg jag en Lola (racebil) på släp på vägen.
Jag har aldrig sett en sådan bil förut men nu när jag ser dessa bilder så förstår jag vad det var jag såg. Bilen jag såg var röd förresten. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Låter som Sören Tryggs snabba T70 replika, som går i spvm. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Det kanske det var. Finns det någon bild på den någonstans? _________________ /Anton Lillsund |
||||
![]() |
Bilder o videos
Gatlola
|
5270 besök totalt |
