Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lämplig framvagn i Amazon?
<<   1, 2
13 besök senaste veckan (37312 totalt)
optimuz
Nordanstig
Här sen Feb 2013

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Jag håller med om att Opel är bra men å andra sidan behövs större bromsar och justerad bultcirkel. Inte svårt (inte svårare än att få en 140-framvagn riktigt bra) men ändå jobb.

Jag har besiktat 140-framvagnar med just Opel (Ascona A tror jag bestämt) kuggstång, det har fungerat bra/helt OK om man är supernoga med att få kuggstången på rätt höjd, man får mäta bump steer och prova sig fram. Det handlar om +/- 5 mm på placeringen i höjdled.

Dämpare, fjädrar, bussningar är hyllvara till 140. Men det man kan fundera på är att få till roligare camberkompensation, en "Shelbysänkning" där man flyttar övre bärarmens inre infästning nedåt kan vara en bra idé.

Jag har också bestämt för mig att man måste justera bredden på balken för att det ska stämma med Amazon vilket ju också kan påverka val av kuggstång.

Står det mellan Opel och 140 skulle jag ändå säga att det är förmodligen mycket enklare att få till en riktigt bra funktion med Opelprylarna.

Corvette C4, speciellt de senare, är riktigt bra och lirar kanske i en annan dimension kan jag tycka. Rejälare bromsar direkt, till exempel. Men räkna med att bredden får justeras, som på en Cobra. Där kör man ofta med Opel kuggstång till Corvettegrejerna...

/Gustaf

Antar att oavsätt vilken framvagn man väljer så lär man nog justera bredden.

Ska kolla mer på opel's varianter å se om man kan få tag på nått vettigt. Men även corvette för som du säger där har man rejäla stoppar på engång! och rejällare grejer över lag!

Göteborg
Här sen Jan 2005

Nu tar jag bara detta ur huvet, men så långt ifrån tror jag inte jag är.. Ascona/Manta B ca 1450mm ytterkant skiva till ytterkant skiva, Ascona/Manta A ca 1390-1400 samma mått. Spårvidden på B är 1400 om jag minns rätt (5.5" ET 35 fälgar) och på A 1340 eller 1350mm.

Det jag menade med spindlarna var att Manta B GSi (bara sista årsmodellerna som hette så) hade ett halvt rattvarv mindre mellan fullt vänster och fullt höger jämfört med övriga Ascona och Manta B, skillnaden sitter i spindeln Med kort styrväxel så har du 2 rattvarv med GSi spindlar och 2.5 med övriga (2.5 varv blir det med Ascona/Manta A spindlar också)

ang. bredden så ser du ju på bilden som mattias la in att Manta B passar rätt bra

Ang. bromsar sen. Borrar man om bultmönstret på skivan så får man fort dit 296mm skivor och ok (oken är bara att skruva dit) från omega b med v6a, det räcker ju ett tag annars finns det upp till 360mm audi skivor med rätt offset Även Volvo 740 skivor med 240 4 kolvsok används ofta på opelspindlarna.

Regards, Johan Eriksson.
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007

Manta/ascona B framvagnen är som gjuten för amazon.

Det enda som kan tala emot är bromsarna, som är små och solida original.
däremot räcker det att svarva 4 små hylsor för att hjullager, nav, bromskivor och ok ska passa rakt på från volvo 240. Då får du 5x108 bultcirkel och vettiga bromsar.

Bredden blir bra för obreddadkaross.
Bilen på bilden (samma som tidigare) har original manta framvagn med 240 nav/bromsar samt 15x7 ET 25 eller 30. Somdu ser så passar det rätt fint till obreddad kaross thumbs up

Nordanstig
Här sen Feb 2013

Trådstartare
Re:

Cassius skrev:
Nu tar jag bara detta ur huvet, men så långt ifrån tror jag inte jag är.. Ascona/Manta B ca 1450mm ytterkant skiva till ytterkant skiva, Ascona/Manta A ca 1390-1400 samma mått. Spårvidden på B är 1400 om jag minns rätt (5.5" ET 35 fälgar) och på A 1340 eller 1350mm.

Det jag menade med spindlarna var att Manta B GSi (bara sista årsmodellerna som hette så) hade ett halvt rattvarv mindre mellan fullt vänster och fullt höger jämfört med övriga Ascona och Manta B, skillnaden sitter i spindeln Med kort styrväxel så har du 2 rattvarv med GSi spindlar och 2.5 med övriga (2.5 varv blir det med Ascona/Manta A spindlar också)

ang. bredden så ser du ju på bilden som mattias la in att Manta B passar rätt bra

Ang. bromsar sen. Borrar man om bultmönstret på skivan så får man fort dit 296mm skivor och ok (oken är bara att skruva dit) från omega b med v6a, det räcker ju ett tag annars finns det upp till 360mm audi skivor med rätt offset Även Volvo 740 skivor med 240 4 kolvsok används ofta på opelspindlarna.

hmm det lät ju väldigt vettigt att köra på isf! och bromsar tänkte jag ändå köra på rejäla grejer så man vet att man får stopp:P Sen det där med rattvarven är ju bra, man vill ju inte ratta ihjäl sig när man väljer å åka lite brett!;-)

Nordanstig
Här sen Feb 2013

Trådstartare
Re:

MattiasH skrev:
Manta/ascona B framvagnen är som gjuten för amazon.

Det enda som kan tala emot är bromsarna, som är små och solida original.
däremot räcker det att svarva 4 små hylsor för att hjullager, nav, bromskivor och ok ska passa rakt på från volvo 240. Då får du 5x108 bultcirkel och vettiga bromsar.

Bredden blir bra för obreddadkaross.
Bilen på bilden (samma som tidigare) har original manta framvagn med 240 nav/bromsar samt 15x7 ET 25 eller 30. Somdu ser så passar det rätt fint till obreddad kaross thumbs up

jo karossen är ju tänkt att vara orginal bredd! smidigt ifall det är så lätt att få dit volv nav så man får samma bultcirkel ifall man ska köra volvo axel.
Du har inga fler bilder på denna amazon? typ i hjulhuset m.m.?

Nordanstig
Här sen Feb 2013

Trådstartare
manta gsi framvagn?

Tänkte kolla med er som är inlästa på detta ifall en Manta gsi framvagn är ok? Är dom Bra ibredden?

Mvh//Johan

Jönköping
Här sen Apr 2003

Det står väl lite spårvidder några inlägg upp.

Geometrin är bra i Mantans framvagn, men den är gjord för en ganska lätt bil från början så om den ska bära upp en tyngre motor så bör man nog förstärka länkarmar och lite sånt.

Thed_J
Oslo/Skellefteå
Här sen Jan 2011

Jag lägger mig i den här tråden istället för att starta en ny.
Jag har en Amazon som jag tänkte sätta Ascona/manta framvagn på men har lite funderingar som jag hoppas få hjälp med. Jag hoppas MattiasH läser det här för jag skulle gärna se lite fler bilder av installationen på kombin, men det är säkert nån fler som kan bidra med kloka ord.

Amazonkombin på bilderna har ju framvagn från Manta B och ramen verkar vara urtagen för bakre infästningen.
Det får inte jag göra. Min bil är nämligen Norskregad och här tror jag inte man får göra ingrepp i ramen överhuvudtaget. Som jag har förstått det så får man svetsa på nya fästen men inte ändra "orginalramen".

Jag funderar därför på att använda en A-framvagn, bygga om bakre infästningen så den bultas i orörd ram och ersätta krängningshämmaren med ett reaktionsstag fäst på utsidan av rambenet. Det kommer förmodligen medföra att nedre, bakre bussningen hamnar en del utanför orginal ledpunkt. Förutom viss brytning så lär väl bärarmen fjädra mer bakåt. Känns fel men jag tycker det ser ut som tex Erikjakans fd ascona hade lite ändrad infästning (bara gissning utifrån vad jag sett på bilder i hans tråd) och den verkar ju gå svänga med. Jag lär iofs behöva flytta ut den lite mer och kommer köra med gummi eller plastbussningar. Hur stora blir nackdelarna? Synpunkter?

A-framvagnen har även andra fördelar som skruvat styrstag och dämparen i fjädern. En fördel för mig att ha det så kompakt som möjligt för minsta möjliga ingrepp i karossen. Däremot verkar det som att A är 45-55mm (läst lite olika) smalare mellan främre infästningarna än B. Nån som vet om det stämmer eller om det bara är styrväxeln och bärarmsinfästning som är tätare? Därför vore det också intressant om MattiasH kunde berätta ungefär hur bra bredden mellan B och Amazon stämde. Kanske nån som har en framvagn, A eller B, att mäta infästningarna på så jag vet vilken jag ska satsa på.

Tacksam för hjälp och åsikter.

Mvh Thed

Skellefteå
Här sen Nov 2007

Här kommer två bilder som visar ganska bra hur framvagnen är monterad i amazon kombin här ovan.

Som du ser så borde det gå göra om själva framvagnen så du slipper göra urtag i rambalkarna eller påverka länkarmen.

Övre infästningen är byggd från original ramben utan ingrepp i själva balken

Förutom dessa tillkommer ju då stötdämparfästen i innerskärmarna.
Alternativt att du gör som jag gjorde på min kadett, sätt en coilover istället för fjädern

Oslo/Skellefteå
Här sen Jan 2011

Det ser ju väldigt lovande ut. Verkar gå fint att bara snickra om bakre infästningen utan att behövar röra bärarmen nånting.
Tack så mycket för bilderna, dom är till stor hjälp!

Nordanstig
Här sen Feb 2013

Trådstartare
Höja undre bärarmsinfästningen

Tänkte liva upp denna tråd igen med en fråga.
Jag har efter mycket om och men bestämt att jag kör på min org. Amazon framvagn, självklart så ska denna moddas. Det jag funderar på nu är följande:

För att denna framvagn ska fungera någorlunda så ska man ju gör en shelby sänkning av övre bärarmen, men om man i stället höjer den undre bärarmen? då borde ju även den övre bärarmen påverkas lika som vid en shelby sänkning, rätt eller fel? självklart medför detta att även att stötdämparens övre infästning måste höjas.

Anledningen till min fundering är att jag vill få ner bilen mer mot marken utan att behöva "sänka" den.

Ni som kan detta med framvagnar, är detta en bra lösning? eller medför det några ytterligare komplikationer?

//Johan

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Min spontana tanke, nej det blir inte samma att höja den undre som att sänka den övre.
Men det kanske kanske är bra om man sänker bilen mycket.
Måste ha massa mått för att kolla det.

Nordanstig
Här sen Feb 2013

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Min spontana tanke, nej det blir inte samma att höja den undre som att sänka den övre.
Men det kanske kanske är bra om man sänker bilen mycket.
Måste ha massa mått för att kolla det.

Varför tror du inte detta? om man förhåller sig till samma mått, dvs. man flyttar inte ut eller in nedre bärarmens infästningspunkt, utan man har samma förhållande som tidigare men högre upp samt att man höjer övre stötdämparinfästningen med samma förhållande.

Jag har tyvärr inga mått att ge dig då min bil för tillfället är ett tomt skal och framvagnen ligger bredvid. men om det är några mått jag kan ta på själva framvagnen så går det, då denna fortfarande är intakt.

Jag vill gärna får en låg bil, men tänkte att det kunde vara bra att ha samma längd på stötdämparna, byter jag till kortare stötdämpare bör ju den undre bärarmen luta mer uppåt om jag behåller samma infästnings punkter som original. eller tänker jag fel? men å andra sidan kanske det är bra med en vis lutning uppåt på den undre bärarmen?
Min spontana tanke var att om jag flyttar upp bärarms infästningen samt stötdämparinfästningen så bör ju även den övre bärarmen börja luta uppåt.

Nordanstig
Här sen Feb 2013

Trådstartare
Såhär tänker jag mig:

Jag har inte räknat något på detta, men detta var min spontana tanke.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hjulcentrumet skall ligga på samma nivå, eller?
Är på vad du menar.
Gäller bara ha koll på vad som händer med rc(rollcentrumet).

Nordanstig
Här sen Feb 2013

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Hjulcentrumet skall ligga på samma nivå, eller?
Är på vad du menar.
Gäller bara ha koll på vad som händer med rc(rollcentrumet).

Hur menar du med hjulet centrum? Använder man sig av samma däck och fälg kommer väl centrum vara oförändrat medans karossen flyttas närmare marken och övre länkarmen borde börja peka uppåt.

Ja det där med rc och de andra parametrar man bör ta i beaktande när man moddar en framvagn har jag ingen koll på, och har tyvärr inte tid att sätta mig in i detta just nu (även om det är intressant), det är därför som jag vill ta hjälp av er som kan

Jönköping
Här sen Apr 2003

Om man flyttar upp nedre länkarmens inre fäste så måste man väl även flytta upp inre styrlederna lika mycket?

Jag är inte helt säker på hur det ser ut på Amazon, men de har väl snäcka till styrningen och styrarmarna placerade ganska lågt på spindlarna?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

optimuz
Läs länken nedan. Sen mata mig med div kordinater så kan vi se vad som händer
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23217&highlight=amazon

Anders Karlsson:
BRA iaktagelse (tumme upp)

Nordanstig
Här sen Feb 2013

Trådstartare
Re:

Anders Karlsson skrev:
Om man flyttar upp nedre länkarmens inre fäste så måste man väl även flytta upp inre styrlederna lika mycket?

Jag är inte helt säker på hur det ser ut på Amazon, men de har väl snäcka till styrningen och styrarmarna placerade ganska lågt på spindlarna?

Yes, Amazon har snäcka org. men jag kommer köra kuggstång samt Volvo 140 spindlar så jag kan placera kuggstången lite "vart" jag vill

fuling skrev:
optimuz
Läs länken nedan. Sen mata mig med div kordinater så kan vi se vad som händer
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23217&highlight=amazon

Anders Karlsson:
BRA iaktagelse (tumme upp)

Jag ska läsa tråden du har länkat Fuling så ska jag försöka hinna med att samla lite mått i dagarna.

Lämplig framvagn i Amazon?
<<   1, 2
13 besök senaste veckan (37312 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande