Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 2920 besök totalt |
Skivor till kaff... Golfen
Jag har bromsat slut mina främre skivor och tänkte därför köpa nya, men man börjar ju alltid att fundera... Med originalbelägg så räcker bromsarna till för Kinnekulle med R-däck, men på Anderstorp så funkade det inte bra och nu senast på Ringen med R-däck så gick det inte heller bra. Följande alternativ tror jag att jag har: 1. Nya 22x280mm originalskivor + bättre kylning 2. Nya 22x280mm originalskivor + tåligare belägg 3. Wilwoodskivor el. likn. som är c:a 30x300mm + Boxter-ok. Dessa ok tycker jag verkar vara prisvärda och dom tål ju att användas året runt, även om jag nu inte kommer att göra det. Problemet med bättre kylning är att centrumet på skivan där kylluften kommer in ligger på utsidan och därför kommer det bara hjälpa marginellt med kylluftsslangar på insidan. Har ni några andra idéer eller förslag som inte kostar skjortan?? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Jag bytte till PFC belägg inför denna sommaren och det var nog den bästa investeringen jag gjort när det gäller bromsar. Dom klarar hur mycket stryk som helst.
Vi har ju ganska liknande bilar, ungefär samma vikt och prestanda så PFC-belägg funkar säkert för dig också. Min skivor mäter 24*284mm. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||
Instämmer! Körde PFC97+originalskivor på ShoppingClion senast på Gelleråsen. Funkar verkligen bra. Bra bett, ingen fading och lätt att modulera bromsverkan i alla lägen. ![]() |
||||
Sabbar och sabbar vet jag inte riktigt men man måste tvätta OFTA. Men bromsdamm är ju ganska sexigt så det gör ju inget om fälgarna blir lite smuttsiga ![]() _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||
Instämmer i tidigare talares omdöme om PFC.
![]() Sen att kyla på bara ena sidan av skivan är big nono! ![]() Har dom inte blivit krokiga innan så lär du få det nu. |
||||
Syftar inte Andreas på att eftersom Nisses skivor saknar hål till skivans inre på insidan så kommer man bara kyla insidan om man drar en kylslang. Har du däremot hål på insidan så kommer därimot kylluften att nå mitten av skivan => ok! ![]() Eller? _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Det är inte alltid jag kommer åt att tvätta direkt efteråt, men jag har sett fälgar på bilar som kört med Performance Friction och dom ser inte roliga ut. Rena kanske dom blir efter mycket slit, men det blir märken kvar och det vill jag inte ha.
Jag sökte lite och hittade att PF bettar suveränt, men är kanske inget för en bil som man vill hålla snygg. På min ursprungliga fråga har jag fått svar. ![]() Jag kommer att välja alternativ 2, men vilka belägg det blir är en annan historia. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Det här med kylning förresten... På skivorna som satt på bilen original så satt kylintagen på insidan av skivorna. Dit har också VW-teknikerna riktat kylkanaler från frontspoilern.
Med dessa skivor från Golf/Corrado G60 så sitter som sagt kylintagen på utsidan, men fortfarande blåser det ju luft på insidan. G60-bilarna har mig veterligen inga kylkanaler original. Kan detta ha gjort att mina skivor kroknat? För kroknat har dom och småsprickor har dom också. Det är första gången jag har krökt skivor och det blev på Anderstorp. Andra banor har ju inte dom långa kylande raksträckorna och därför kanske inte problemet har uppkommit förrän nu. Skall jag sätta igen kylkanalerna? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Misstänkte att det var G60-skivor du använde. Jag ratade dom just pga detta med kylkanalernas placering.
På Räsersaaben har vi oxå kylkanalerna på utsidan. Hade det varit på insidan hade en slang med kylluft dragits direkt. Genom att du bara kyler ena sidan av den vääääldigt varma skivan drar den ihop sig olika på rspektive sida. Detta ger spänningar i skivan som sedemera oxå slår sig. om du kan så försök bygga ngn form av U som ligger i skivans periferi och matar luft in i ventilationskanalerna från fel håll sas. |
||||
En liten notis är att Kullen går att köra ganska snabbt utan broms...i mitt tycke den bana som är helt ofarlig för bromsarna iaf.
oavsett vilka skivor du har så är väl beläggen prio1? Jag har pf97:er o kommer inte att byta ![]() Vad gäller bromsdammet så har det diskuterats tidigare, men jag upplever det inte som farligt men då bruksar jag inte den bilen. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Tror du inte att det blir sämre? Det pumpar luft från centrum och ut och samtidigt trycker man in luft från utsidan. Risken är väl att det blir stiltje inne i skivan?
En gång i tiden, på 80-talet, så fanns det ett radioprogram som hette "Skivor till kaffet". Jag har ofta problem med att jag tror att jag är roligare än vad jag egetligen är... ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Klart man fattade ![]() (gammal man är ![]() _________________ ![]() |
||||
Inget jag provat själv utan har läst det i ngn bok. Kan ha varit Görans verk. Sen beror det ju på ventilationsfenornas utformning hur luften går. Kanske man kan sätta höger på vänster sida och tvärtom för en sugande effekt från skivans utsida. Om den nu är riktningsmärkt. Fast personligen kan jag inte hajja hur en konstruktör kan få för sig att sätta ventilationen utåt. ![]() Idiot! ![]() |
||||
![]() Host... Jag har varit iväg till garaget och tvättat av lite Ringendamm och såg då att visserligen så är ventilationen på utsidan, men å andra sidan så är det hål i centrumet så att det kan komma luft från insidan också... Detta visste jag ju, men någonstans i huvudet låste det sig. ![]() Jag hittade en liten bild: (förövrigt beläggbyte efter att mina GreenStuff tagit slut, men det är en helt annan historia som redan har ältats för många gånger) ![]() Jag sammanfattar allt detta och nöjer mig med nya belägg. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
På tal om golf o bromskylning
Såg på bruxisgolfen(3a) att den har några trattar som sitter på oken, men det där med stiltje i huvudet hindrar mig från att komma ihåg exakt hur det ser ut.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
||||
Sådana här kanske? (18) ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 2920 besök totalt |