Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skivor till kaff... Golfen
1, 2   >>
2920 besök totalt
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Skivor till kaff... Golfen

Jag har bromsat slut mina främre skivor och tänkte därför köpa nya, men man börjar ju alltid att fundera...

Med originalbelägg så räcker bromsarna till för Kinnekulle med R-däck, men på Anderstorp så funkade det inte bra och nu senast på Ringen med R-däck så gick det inte heller bra.

Följande alternativ tror jag att jag har:

1. Nya 22x280mm originalskivor + bättre kylning
2. Nya 22x280mm originalskivor + tåligare belägg
3. Wilwoodskivor el. likn. som är c:a 30x300mm + Boxter-ok. Dessa ok tycker jag verkar vara prisvärda och dom tål ju att användas året runt, även om jag nu inte kommer att göra det.

Problemet med bättre kylning är att centrumet på skivan där kylluften kommer in ligger på utsidan och därför kommer det bara hjälpa marginellt med kylluftsslangar på insidan.

Har ni några andra idéer eller förslag som inte kostar skjortan??

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Jag bytte till PFC belägg inför denna sommaren och det var nog den bästa investeringen jag gjort när det gäller bromsar. Dom klarar hur mycket stryk som helst.

Vi har ju ganska liknande bilar, ungefär samma vikt och prestanda så PFC-belägg funkar säkert för dig också. Min skivor mäter 24*284mm.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13335

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Calle gsi skrev:
Jag bytte till PFC belägg inför denna sommaren och det var nog den bästa investeringen jag gjort när det gäller bromsar. Dom klarar hur mycket stryk som helst.

Vi har ju ganska liknande bilar, ungefär samma vikt och prestanda så PFC-belägg funkar säkert för dig också. Min skivor mäter 24*284mm.


Instämmer!
Körde PFC97+originalskivor på ShoppingClion senast på Gelleråsen. Funkar verkligen bra. Bra bett, ingen fading och lätt att modulera bromsverkan i alla lägen.
thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Det är inte dessa belägg som sabbar fälgarna då?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Nisse Classon skrev:
Det är inte dessa belägg som sabbar fälgarna då?


Sabbar och sabbar vet jag inte riktigt men man måste tvätta OFTA. Men bromsdamm är ju ganska sexigt så det gör ju inget om fälgarna blir lite smuttsiga

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Instämmer i tidigare talares omdöme om PFC. thumbs up

Sen att kyla på bara ena sidan av skivan är big nono!
Har dom inte blivit krokiga innan så lär du få det nu.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4755



Andreas Lidström skrev:
Sen att kyla på bara ena sidan av skivan är big nono!
Har dom inte blivit krokiga innan så lär du få det nu.

Hur kyler man på utsidan?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4280



ThomasT skrev:
Hur kyler man på utsidan?


Syftar inte Andreas på att eftersom Nisses skivor saknar hål till skivans inre på insidan så kommer man bara kyla insidan om man drar en kylslang. Har du däremot hål på insidan så kommer därimot kylluften att nå mitten av skivan => ok! thumbs up

Eller?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Det är inte alltid jag kommer åt att tvätta direkt efteråt, men jag har sett fälgar på bilar som kört med Performance Friction och dom ser inte roliga ut. Rena kanske dom blir efter mycket slit, men det blir märken kvar och det vill jag inte ha.
Jag sökte lite och hittade att PF bettar suveränt, men är kanske inget för en bil som man vill hålla snygg.

På min ursprungliga fråga har jag fått svar. thumbs up
Jag kommer att välja alternativ 2, men vilka belägg det blir är en annan historia.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Det här med kylning förresten... På skivorna som satt på bilen original så satt kylintagen på insidan av skivorna. Dit har också VW-teknikerna riktat kylkanaler från frontspoilern.
Med dessa skivor från Golf/Corrado G60 så sitter som sagt kylintagen på utsidan, men fortfarande blåser det ju luft på insidan. G60-bilarna har mig veterligen inga kylkanaler original.
Kan detta ha gjort att mina skivor kroknat? För kroknat har dom och småsprickor har dom också.

Det är första gången jag har krökt skivor och det blev på Anderstorp. Andra banor har ju inte dom långa kylande raksträckorna och därför kanske inte problemet har uppkommit förrän nu.

Skall jag sätta igen kylkanalerna?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Varför inte prova?

Vad menar du med rubriken förresten?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Misstänkte att det var G60-skivor du använde. Jag ratade dom just pga detta med kylkanalernas placering.
På Räsersaaben har vi oxå kylkanalerna på utsidan. Hade det varit på insidan hade en slang med kylluft dragits direkt.

Genom att du bara kyler ena sidan av den vääääldigt varma skivan drar den ihop sig olika på rspektive sida. Detta ger spänningar i skivan som sedemera oxå slår sig.

om du kan så försök bygga ngn form av U som ligger i skivans periferi och matar luft in i ventilationskanalerna från fel håll sas.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



En liten notis är att Kullen går att köra ganska snabbt utan broms...i mitt tycke den bana som är helt ofarlig för bromsarna iaf.

oavsett vilka skivor du har så är väl beläggen prio1?
Jag har pf97:er o kommer inte att byta
Vad gäller bromsdammet så har det diskuterats tidigare, men jag upplever det inte som farligt men då bruksar jag inte den bilen.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
om du kan så försök bygga ngn form av U som ligger i skivans periferi och matar luft in i ventilationskanalerna från fel håll sas.


Tror du inte att det blir sämre? Det pumpar luft från centrum och ut och samtidigt trycker man in luft från utsidan. Risken är väl att det blir stiltje inne i skivan?

MaZ skrev:
Vad menar du med rubriken förresten?


En gång i tiden, på 80-talet, så fanns det ett radioprogram som hette "Skivor till kaffet". Jag har ofta problem med att jag tror att jag är roligare än vad jag egetligen är...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

Nisse Classon skrev:
En gång i tiden, på 80-talet, så fanns det ett radioprogram som hette "Skivor till kaffet". Jag har ofta problem med att jag tror att jag är roligare än vad jag egetligen är...


Klart man fattade











(gammal man är )

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



ah, jag försöker undvika radio, för lite gott bland allt brus...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nisse Classon skrev:
Andreas Lidström skrev:
om du kan så försök bygga ngn form av U som ligger i skivans periferi och matar luft in i ventilationskanalerna från fel håll sas.


Tror du inte att det blir sämre? Det pumpar luft från centrum och ut och samtidigt trycker man in luft från utsidan. Risken är väl att det blir stiltje inne i skivan?



Inget jag provat själv utan har läst det i ngn bok. Kan ha varit Görans verk. Sen beror det ju på ventilationsfenornas utformning hur luften går. Kanske man kan sätta höger på vänster sida och tvärtom för en sugande effekt från skivans utsida. Om den nu är riktningsmärkt.

Fast personligen kan jag inte hajja hur en konstruktör kan få för sig att sätta ventilationen utåt.
Idiot!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare


Host... Jag har varit iväg till garaget och tvättat av lite Ringendamm och såg då att visserligen så är ventilationen på utsidan, men å andra sidan så är det hål i centrumet så att det kan komma luft från insidan också... Detta visste jag ju, men någonstans i huvudet låste det sig.

Jag hittade en liten bild: (förövrigt beläggbyte efter att mina GreenStuff tagit slut, men det är en helt annan historia som redan har ältats för många gånger)


Jag sammanfattar allt detta och nöjer mig med nya belägg.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



På tal om golf o bromskylning
Såg på bruxisgolfen(3a) att den har några trattar som sitter på oken, men det där med stiltje i huvudet hindrar mig från att komma ihåg exakt hur det ser ut..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Aha!

Smart...och så enkelt egentligen. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
På tal om golf o bromskylning
Såg på bruxisgolfen(3a) att den har några trattar som sitter på oken, men det där med stiltje i huvudet hindrar mig från att komma ihåg exakt hur det ser ut..


Sådana här kanske? (18)


_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Skruva banåkabil
Skivor till kaff... Golfen
1, 2   >>
2920 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande