| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Bedöm mina temp & tryck från bankörningen.
|
1962 besök totalt |
|
Bedöm mina temp & tryck från bankörningen.
Åkte Mantorp igår, fick följande temperaturer och tryck: Pass 1: Kalltryck 1.75 bar, V.F. 2.20 bar----------H.F. 2.15 bar 60C - 53C - 55C-------54C - 53C - 58C V.B. 2.20 bar----------H.B. 2.15 bar 54C - 54C - 65C------62C - 57C - 57C Pass 2: Ingen åtgärd av däckstryck V.F. 2.20 bar----------H.F. 2.15 bar 60C - 56C - 58C-------54C - 53C - 57C V.B. 2.25 bar----------H.B. 2.15 bar 57C - 57C - 58C-------57C - 55C - 55C Hur tolkar ni detta? _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
|
Re: Bedöm mina temp & tryck från bankörningen.
Är temperaturen ovan = ytter - mitt - inner -------inner - mitt - ytter ? Mätte du omedelbart efter körningarna? _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||
|
Edit, ändrade ett par temperaturer som jag kastat om i fel ordning.
Temperaturerna är som om du tittade på bilen uppifrån. Streckade linjerna skulle kunna vara hjulaxlarna. Det jag konstaterar är att tempen på bakdäcken är några grader varmare på innerkanten och exakt jämn temp på mitten och yttern. Fram är varmast på ytterkanterna, tätt följt av innerkanterna, sedan ligger mitten på däcket ett gäng grader under. Det är främst detta fenomen jag klura på om man kan/bör göra något åt. Däcken är Toyo R888 215/45-17. Solsken 20-25 grader i luften, normal luftfuktighet. Tempen mättes med IR-mätare direkt efter jag kört av banan, dock efter ett lite lugnare kylningsvarv på banan. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Förklarar en del. Tyckte temperaturerna var relativt låga men då har vi förklaringen till det. OM teperaturerna varit mätta direkt i depå hade jag sagt att du skulle sluta hålla igen...
Ser som sagt jämnt och bra ut, men skulle nog testa att sänka trycket litegrann så att du ligger på ca 2,0 varmt. Har 1,8-2,0 som riktvärde varmt på mina Toyo beroende på underlaget, men då är det förvisso R881 som skall vara lite hårdare i gummiblandningen. _________________ Rikard Ahlin |
||||||||
Jippi! Snacka om flax iaf. Slumpade vinklarna vilt i våras när det ställdes in. Cambern är bara 1.5 grader i fram. Men en halvgrad till kan det nog tänkas bli. Eller? _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
|
HAr nu upptäckt att jag fått ett skumt slitage efter denna dagen på banan. På framdäcken, om man delar upp däcksbredden på 5 delar och har "1" ytterst, så har jag fått extremt slitage på "2". Om man kollar på ett R888-däck så har slitaget kommit mest på insidan av det skurna mönstret. Det märks mest där jag markerat på bilden, men slitaget är stort runt hela däcket i 2:a femtedelen av breddens area.
Ett mkt skumt syndrom som jag inte märkte på förra besöket på mantorp. Jag åkte då med 1.9 i kalltryck istället för 1.75 denna gång. Kan det ojämna (och höga) slitaget vara ett resultat av det sänkte trycket? I övrigt slets däcken inte mer, bara just där jag beskrivit. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
|
Vild gissning på lite för lågt tryck eftersom det är så långt in. Att klackarna slits snett på det sättet du beskriver är iof ganska vanligt/normalt på många däck. Kan slitaget varit under den tiden du inte fått ordentlig temp i däcken (dvs trycket inte gått upp ordentligt)?
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Troligen inte då jag värmde däcken mer denna gång än förra. Iofs korde jag med 1.5 hg l'gre kalltryck också.. Hur långe behöver däcken på sig att bli varma? Jag åker bara nåt drygt varv lugnt o pressar sen på lite försiktigt.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Har nu också åkt några varv på mina R888, och kan bara konstatera att de slits på EXAKT samma sätt fram! Antar att det har med mönstret att göra. R881 var mer skurna i mitten och slets också fortast där...
_________________ Rikard Ahlin |
||||||||
Mina slets så här sist jag körde med ett par hg mindre tryck i. Förra gången igen körde jag med lite högre tryck än optimalt (2.25-2.35) varma och då existerade detta fenomen ej. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Har faktiskt upplevt samma sak, körde med 2 bar först och fick normalt slitage, justerade till 1.7-1.8 å fick exakt samma konstiga slitage...
_________________ /Fredrik Fröberg |
||||||||
om jag förstått det rätt så har jag samma symptom på mina 888:or. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
![]() |
Däck för banåka
Bedöm mina temp & tryck från bankörningen.
|
1962 besök totalt |
