Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Bedöm mina temp & tryck från bankörningen.
1962 besök totalt
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Bedöm mina temp & tryck från bankörningen.

Åkte Mantorp igår, fick följande temperaturer och tryck:

Pass 1: Kalltryck 1.75 bar,

V.F. 2.20 bar----------H.F. 2.15 bar
60C - 53C - 55C-------54C - 53C - 58C



V.B. 2.20 bar----------H.B. 2.15 bar
54C - 54C - 65C------62C - 57C - 57C

Pass 2: Ingen åtgärd av däckstryck

V.F. 2.20 bar----------H.F. 2.15 bar
60C - 56C - 58C-------54C - 53C - 57C



V.B. 2.25 bar----------H.B. 2.15 bar
57C - 57C - 58C-------57C - 55C - 55C

Hur tolkar ni detta?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Vad är det för däck? Högst väsentligt för att kunna "se" något!

EDIT: Lite info om temperaturer och väderförhållanden hjälper också till!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Re: Bedöm mina temp & tryck från bankörningen.

Erik (fd Mooseman) skrev:
Åkte Mantorp igår, fick följande temperaturer och tryck:

Pass 1: Kalltryck 1.75 bar,

V.F. 2.20 bar----------H.F. 2.15 bar
60C - 53C - 55C-------54C - 53C - 58C

Hur tolkar ni detta?


Är temperaturen ovan = ytter - mitt - inner -------inner - mitt - ytter ?

Mätte du omedelbart efter körningarna?

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



om temperurerna är tagna som Daniel antog så skulle jag vilja påstå att du har fått till cambervinklarna rätt bra på alla hjulen thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Edit, ändrade ett par temperaturer som jag kastat om i fel ordning.

Temperaturerna är som om du tittade på bilen uppifrån. Streckade linjerna skulle kunna vara hjulaxlarna.

Det jag konstaterar är att tempen på bakdäcken är några grader varmare på innerkanten och exakt jämn temp på mitten och yttern.

Fram är varmast på ytterkanterna, tätt följt av innerkanterna, sedan ligger mitten på däcket ett gäng grader under. Det är främst detta fenomen jag klura på om man kan/bör göra något åt.

Däcken är Toyo R888 215/45-17. Solsken 20-25 grader i luften, normal luftfuktighet.
Tempen mättes med IR-mätare direkt efter jag kört av banan, dock efter ett lite lugnare kylningsvarv på banan.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Erik (fd Mooseman) skrev:
Tempen mättes med IR-mätare direkt efter jag kört av banan, dock efter ett lite lugnare kylningsvarv på banan.


Förklarar en del. Tyckte temperaturerna var relativt låga men då har vi förklaringen till det. OM teperaturerna varit mätta direkt i depå hade jag sagt att du skulle sluta hålla igen...

Ser som sagt jämnt och bra ut, men skulle nog testa att sänka trycket litegrann så att du ligger på ca 2,0 varmt. Har 1,8-2,0 som riktvärde varmt på mina Toyo beroende på underlaget, men då är det förvisso R881 som skall vara lite hårdare i gummiblandningen.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jämnar inte temperaturen ut sej lite om man kör avkylningsvarv?

Annars är jag avis på dina värden
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Jämnar inte temperaturen ut sej lite om man kör avkylningsvarv?

Annars är jag avis på dina värden


Jippi! Snacka om flax iaf. Slumpade vinklarna vilt i våras när det ställdes in. Cambern är bara 1.5 grader i fram. Men en halvgrad till kan det nog tänkas bli. Eller?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
HAr nu upptäckt att jag fått ett skumt slitage efter denna dagen på banan. På framdäcken, om man delar upp däcksbredden på 5 delar och har "1" ytterst, så har jag fått extremt slitage på "2". Om man kollar på ett R888-däck så har slitaget kommit mest på insidan av det skurna mönstret. Det märks mest där jag markerat på bilden, men slitaget är stort runt hela däcket i 2:a femtedelen av breddens area.



Ett mkt skumt syndrom som jag inte märkte på förra besöket på mantorp. Jag åkte då med 1.9 i kalltryck istället för 1.75 denna gång. Kan det ojämna (och höga) slitaget vara ett resultat av det sänkte trycket?

I övrigt slets däcken inte mer, bara just där jag beskrivit.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Vild gissning på lite för lågt tryck eftersom det är så långt in. Att klackarna slits snett på det sättet du beskriver är iof ganska vanligt/normalt på många däck. Kan slitaget varit under den tiden du inte fått ordentlig temp i däcken (dvs trycket inte gått upp ordentligt)?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Troligen inte då jag värmde däcken mer denna gång än förra. Iofs korde jag med 1.5 hg l'gre kalltryck också.. Hur långe behöver däcken på sig att bli varma? Jag åker bara nåt drygt varv lugnt o pressar sen på lite försiktigt.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Erik (fd Mooseman) skrev:
HAr nu upptäckt att jag fått ett skumt slitage efter denna dagen på banan. På framdäcken, om man delar upp däcksbredden på 5 delar och har "1" ytterst, så har jag fått extremt slitage på "2". Om man kollar på ett R888-däck så har slitaget kommit mest på insidan av det skurna mönstret. Det märks mest där jag markerat på bilden, men slitaget är stort runt hela däcket i 2:a femtedelen av breddens area.



Ett mkt skumt syndrom som jag inte märkte på förra besöket på mantorp. Jag åkte då med 1.9 i kalltryck istället för 1.75 denna gång. Kan det ojämna (och höga) slitaget vara ett resultat av det sänkte trycket?

I övrigt slets däcken inte mer, bara just där jag beskrivit.


Har nu också åkt några varv på mina R888, och kan bara konstatera att de slits på EXAKT samma sätt fram! Antar att det har med mönstret att göra. R881 var mer skurna i mitten och slets också fortast där...

_________________
Rikard Ahlin
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



om du kört ett lung avklyningsvarv och sedan mätt så säger det egentligen ingenting om hur dina hjulvinklar är, tyvärr.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:
HAr nu upptäckt att jag fått ett skumt slitage efter denna dagen på banan. På framdäcken, om man delar upp däcksbredden på 5 delar och har "1" ytterst, så har jag fått extremt slitage på "2". Om man kollar på ett R888-däck så har slitaget kommit mest på insidan av det skurna mönstret. Det märks mest där jag markerat på bilden, men slitaget är stort runt hela däcket i 2:a femtedelen av breddens area.



Ett mkt skumt syndrom som jag inte märkte på förra besöket på mantorp. Jag åkte då med 1.9 i kalltryck istället för 1.75 denna gång. Kan det ojämna (och höga) slitaget vara ett resultat av det sänkte trycket?

I övrigt slets däcken inte mer, bara just där jag beskrivit.


Har nu också åkt några varv på mina R888, och kan bara konstatera att de slits på EXAKT samma sätt fram! Antar att det har med mönstret att göra. R881 var mer skurna i mitten och slets också fortast där...


Mina slets så här sist jag körde med ett par hg mindre tryck i. Förra gången igen körde jag med lite högre tryck än optimalt (2.25-2.35) varma och då existerade detta fenomen ej.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Erik (fd Mooseman) skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:
HAr nu upptäckt att jag fått ett skumt slitage efter denna dagen på banan. På framdäcken, om man delar upp däcksbredden på 5 delar och har "1" ytterst, så har jag fått extremt slitage på "2". Om man kollar på ett R888-däck så har slitaget kommit mest på insidan av det skurna mönstret. Det märks mest där jag markerat på bilden, men slitaget är stort runt hela däcket i 2:a femtedelen av breddens area.



Ett mkt skumt syndrom som jag inte märkte på förra besöket på mantorp. Jag åkte då med 1.9 i kalltryck istället för 1.75 denna gång. Kan det ojämna (och höga) slitaget vara ett resultat av det sänkte trycket?

I övrigt slets däcken inte mer, bara just där jag beskrivit.


Har nu också åkt några varv på mina R888, och kan bara konstatera att de slits på EXAKT samma sätt fram! Antar att det har med mönstret att göra. R881 var mer skurna i mitten och slets också fortast där...


Mina slets så här sist jag körde med ett par hg mindre tryck i. Förra gången igen körde jag med lite högre tryck än optimalt (2.25-2.35) varma och då existerade detta fenomen ej.


Har faktiskt upplevt samma sak, körde med 2 bar först och fick normalt slitage, justerade till 1.7-1.8 å fick exakt samma konstiga slitage...

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Freddan skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:
HAr nu upptäckt att jag fått ett skumt slitage efter denna dagen på banan. På framdäcken, om man delar upp däcksbredden på 5 delar och har "1" ytterst, så har jag fått extremt slitage på "2". Om man kollar på ett R888-däck så har slitaget kommit mest på insidan av det skurna mönstret. Det märks mest där jag markerat på bilden, men slitaget är stort runt hela däcket i 2:a femtedelen av breddens area.



Ett mkt skumt syndrom som jag inte märkte på förra besöket på mantorp. Jag åkte då med 1.9 i kalltryck istället för 1.75 denna gång. Kan det ojämna (och höga) slitaget vara ett resultat av det sänkte trycket?

I övrigt slets däcken inte mer, bara just där jag beskrivit.


Har nu också åkt några varv på mina R888, och kan bara konstatera att de slits på EXAKT samma sätt fram! Antar att det har med mönstret att göra. R881 var mer skurna i mitten och slets också fortast där...


Mina slets så här sist jag körde med ett par hg mindre tryck i. Förra gången igen körde jag med lite högre tryck än optimalt (2.25-2.35) varma och då existerade detta fenomen ej.


Har faktiskt upplevt samma sak, körde med 2 bar först och fick normalt slitage, justerade till 1.7-1.8 å fick exakt samma konstiga slitage...


om jag förstått det rätt så har jag samma symptom på mina 888:or.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Däck för banåka
Bedöm mina temp & tryck från bankörningen.
1962 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande