Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924S2 1988 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 1 besök senaste veckan (61611 totalt) |
En dag tidigare än utlovad leverans låg däcken i min carport, bra gjort Däckonline!
Har en kompis som jobbar på gummiverkstad, han löste montering och hemtransport på en eftermiddag. Han åker Mustang fastback 1965 som entusiastbil men när han såg min svarta S2:a blev han lyrisk, provkörning utlovad och jag anar hur det kommer att sluta, han kommer att scanna Blocket... Har bara kört någon mil på gata men det är en jäkla skillnad på hur dessa beter sig jämfört med mina Yokohama A032, Yokisarna var bråkiga och väldigt spåriga, Federal är ett mycket lugnare däck till vardags. Däcksidorna är föredömligt styva och det ska bli intressant och känna hur mycket sämre de är på bana mot Yokisarna som är ett renodlat R-däck. Knutstorp på söndag, hoppas vädret blir bra _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Reflektioner om däck efter PCS möte på Knutstorp:
Federal 595 RS-R är inget R-däck men är ett förbaskat bra gatdäck om man vill prova lite bana. Började dagen med ett kalltryck på 2 kg, efter 10 minuters körning var trycket uppe på 2,5 kg och jag upplevde däcken som något "sladdriga" och oprecisa. Minskade varmtrycket till 2 kg inför nästa pass. Nu fungerade det bättre, inte lika sladdriga som med det högre trycket. Runt 2 kg varmt passade min bil bra. Greppet är inte lika bra som mina Yokohama A032, och det vore för mycket begärt med tanke på att de kostar mindre än hälften. Jag kasar mer och kör oftare med lite ställ, trots detta verkar däcken tåla behandlingen och överhettar inte på våra 20 minuterspass. Med mina Bridgestone Re002, som är ett renodlat gatdäck räckte det med 10 minuter innan däcken visade klara tecken på överhettning och blev hala som tvålar. Inbromsning fungerar klanderfritt och högfartsstabiliteten är riktigt bra. Som gatdäck är de klockrena. Som bandäck saknar jag lite av skärpan och greppet hos mina Yokohama men förvånas över att de tål värmen så pass bra. Betyg: Prisvärda! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Riktigt bra! Bra bett och känsla, inga tendenser till överhettning trots betydligt högre hastigheter. Tidigare var det knappt lönt att lägga i 5:an på rakan, det var sånär dags för inbromsning, nu varvar jag 6500 på 4:an under bron och får faktiskt bra nytta av 5:an på slutet av rakan så lite fortare går det _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Nu har min bakre krängningshämmare kommit, det är en ställbar 19 mm från 944/968 M030.
Legat länge i lager ser jag, verkligen dags att få komma till nytta.. Ställbar i 3 hårdheter, jag börjar med den mjukaste ( längst ut ) Tog bort 16 mm hämmaren från bilen: 19 mm monterad: Kör med nya gummibussningar till vidare, har blivit lite gammal och gillar komfort... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Jag har länge tänkt på att uppgradera bromsarna, egentligen finns det inget logiskt skäl för detta mer än att jag vill. Dessutom är det tunt med vassare belägg till original glidkolvsok.
Hur som helst dök det upp ett set med bakre bromsok från en Turbo och riktigt fräscha 24 mm tjocka borrade skivor på annons här på Rejsa. Nu passar inte turbobromsar tillsammans med 15" Fuchsfälgar, och det är just Fuchsfälgar jag vill köra med., Skälet är att Fuchsfälgarna har en gjutning som gör att innerdiametern blir mindre precis vid ekrarna, här är en bild på Fuchs till vänster och en telefonfälg till höger: Hade det inte varit enklare att köra med telefonfälgar eller gå upp på 16" D90 fälgar som jag ändå har liggande? Jo det hade det... Men jag vill ha mina Fuchs! OK, lös problemet. Lite filande här och lite där på bromsoket ger 2mm + 2mm+ 2mm och plötsligt passar det om jag samtidigt lägger på en 3mm spacer mellan fälg och skiva. Vi får se om däcket klarar sig mot skärmkanten annars får det bli lite massage av den också. Nu ser det ut att fungera, den omöjliga kombinationen av 15" Fuchs och Turbobromsar. Fram har jag 2 olika alternativ, vi får se vilket det blir. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Frambromsar från Boxter, bakbromsar från 944 Turbo och motor från 944S2 i en 924S - den kvalar snart in att regga som ombyggt fordon
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Det finns alldeles för mycket godbitar i bygglådan som det står Porsche på, jag kan inte låta bli... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Det är verkligen en sleeper, mycket svårt för en oinvigd att genomskåda dina uppdateringar.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Snön är borta, småfåglarna kvittrar, snart kan vi provköra! Men först måste vi få dit det främre oket. Gjorde en enkel mall i det eminenta materialet trä för att få en känsla av hur oket hamnar: På med skivan: Hamnade hyggligt rätt i första försöket, nu blir det lite finlir med brickor innan jag har de slutgiltiga måtten. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Har funderat en del på adaptern till bromsoket, gjorde en mall i trä och sedan en i fyrkantsprofil. Måtten är inte de slutgiltiga, det har varit lite pyssel med brickor för att fintrimma mina mallar.
Oket ser ut så här: Jämte min lagerlokal finns en firma som håller på med legotillverkning av diverse mekaniska konstruktioner. Diskuterade mina önskemål med ägaren och fick en hel del matnyttiga tips angående material och tillverkning. Räknade på kostnader för detta och fattade direkt att det skulle bli dyrt att låta någon specialtillverka 2 st adaptrar. Vad gör man då? Ebay! Adapter till Golf Gti har väldigt många likheter med det jag vill ha, förhoppningsvis går de att modifiera så att jag blir nöjd. Beställde ett set genast, 1500:- inkl frakt och bultar kändes rimligt: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Dags för första körningen på Knutan: https://youtu.be/vU-1yYWJBFQ
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924S2 1988 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 1 besök senaste veckan (61611 totalt) |