| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dubbla 2" eller singel 3"?
|
1549 besök totalt |
|
Hej! Platsbrist på ev nytt projekt. Motor I6, 3L med turbo ca 450hk Alt1 3" dp sen 3" hela vägen till en slutdämp i bak. (trångt och får enbart plats med en ca 30cm lång slutdämp.) Alt2 3" dp in i dämp i mitten (finns dedikerad plats" sen 2st 2" ut framför bakhjulen. Alt2 är bäst rent platsmässigt men vad är bäst rent effektmässigt? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Jag är inte helt säker på orsakerna, men på avancerade byggen, formelbilar mm, är det väldigt vanligt med separata system per tre cylindrar på alla sorters 6:or och 12:or, dvs två respektive fyra system.
När det gäller just I6or så är nog främsta orsaken till att man ofta kör helt separat - dvs inte ens X-rör - att bankerna ligger på längden i bilen, så det blir olika rörlängd fram till X/Y-rör, om man inte gör extrasvängar någonstans. Det gör det svårt att få till avstämningen, och blir det fel så gör det mer skada än nytta. Själv drog jag slutsatsen att man bör köra separata rör, om man inte verkligen vet vad man håller på med, och så har jag gjort på min V6:a. Slutburken har iofs gemensam kammare, men det är separata perforerade rör igenom. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Googlade lite och hittade detta
Ett grovt rör ger mindre motstånd än två mindre med halva arean. Två st 1.5" är 12% större än ett 2". Två st 1.75" är lika stort som ett 2.5". Två st 2" är 12% mindre än ett 3". Två st 2.25" är 12% större än ett 3". Två st 2.5" är lika stort som ett 3.5". Två st 2.75" är 11% mindre än ett 4". Två st 3" är lika stort som ett 4.25". _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re:
Den självsäkerheten jag ville ha!
Du tror på 3" till mittdämt sen 2" alt 2,5" ut på sidan? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Ja utan problem, polaren bromsade 600whp med 63mm rör så det räcker lätt.
Bäckström bromsade 900whp i dynapack med singel 3" mottryck ej mätt dock.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Case closed!
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re:
Har nog att göra med om motorn är odd eller even fire. På en even fire engine så är pulserande idealt separerade så man behöver inte krångla till det, kan bara bli sämre. På en l6 så finns det ju bara en bank... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Då behöver jag inte fundera så mycket på hur jag ska bygga systemet till min hyvelbänk då? Den har tändföljd 1-5-3-6-2-4. Mitt "problem" är att jag bara har en katalysator och den tänkte jag behålla. Fram till den kan jag ju dra dubbelt system men efter är det väl knappast nån idé att krångla till det. Största bekymret blir väl att jag måste dra kabeln till lambdasonden en bra bit bakåt, men det går väl att skarva den i värsta fall. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
Mja, det är så klart bara en bank, men det har ju ingen betydelse var cylindrarna sitter i det hänseendet. Tittar man på tändföljd och avgassystem, så bildar främre tre och bakre tre cylindrarna "grupper", på samma sätt som bankerna på andra sexor. Och, eftersom de sitter som de gör så blir det samma problem som på tvärställda V6:or: rören efter grenrör/kollektor blir olika långa om man inte tar till extrasvängar, och därmed kan man inte bara hänga på ett X-rör utan vidare. Det blir ju inte symmetriskt. Odd-fire blir definitivt konstigare, men alla motorer jag hade i åtanke här är even-fire - dvs inga 90° V6:or, Yamaha R1 eller annat skumt.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1549 besök totalt |