Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (9870 totalt) |
Den strippade Miatan i första posten har på flera ställen vassa kanter som inte skulle kunna accepteras som ombyggt fordon (vilket den med lite vilja kan klassa in som, i och med att man kraftigt modifierat/tagit bort karossen och rimligen bärande delar).
Skärmar och belysning på korrekta platser är förstås ett måste, kanske behöver man också se över bensintanken. Motorhuv behövs inte i sig men remmar etc. ska vara skyddat. Om Miatan går som ombyggt fordon kommer den till stor del bedömas efter "Ombyggt fordon ska efter ändringen inte ha fått väsentligt försämrade säkerhetsegenskaper i förhållande till ursprungsutförandet." (TSFS 3013:63) Det gör att den i vissa avseenden kan ha tuffare krav än ett amatörbygge. Min personliga reflektion är att jag tror att man skulle få mer pang för pengarna i ett rent amatörbygge med Miata som single donor men det bygger ju på att man har möjlighet (tid, kunskap, verktyg etc.) att bygga en kostnads- och vikteffektiv ram. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Tack för konkreta svar.
Vassa kanter, skärmar och lampor får man givetvis fixa. Så det låter som det går men skulle vara lättare med amatör byggt. Låter iallfall värt att räkna lite noggrannare på då mx-5or är löjligt billiga i England. Håller men om en helt amatörbygga skulle vara "rätt" väg att gå, men jag har testat det en gång och de va inget för mig då jag inte har alla verktygen så blir det en logistiskt mardröm att åka fram och tillbaka med alla delar mellan garage, kompisar och jobbet. "väsentligt försämrade säkerhetsegenskaper" det blir ju fullbur som måste väl vara ett steg i rätt riktning gällande säkerheten. Sen att bygga bur från utsidan av bilen måste ju vara rena lyxen ![]() _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
En sak man ska tänka på gatbil är att "säkerhet" är ett brett begrepp. Det handlar inte bara om att hindra att man slår ihjäl sig i en högfartskrasch (som kanske är burens första uppgift), det handlar också om att se till att man inte hamnar i en olyckssituation, och att man inte slår sig i onödan vid mindre händelser. Gatbruk bygger ju på att man sitter utan hjälm, med trepunktsbälte.
Därför behöver till exempel buren kanske vara rymligare än på en ren rejsbil. Värt att tänka på från början. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Konceptet är helrätt, det visste man redan 1905 !
https://www.youtube.com/watch?v=SgN1 _________________ Micke Lvov mkt40 |
_________________ Johan Svensson Volvo V60 laddhybrid till jobbet Mazda MX-5 NC till glasskiosken Locost på banan |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (9870 totalt) |