Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 240 -87 banåkarbilen | Stort uppdatering | 1, 2 >> 19230 besök totalt |
Tjenare!
Jonathan heter jag, 22 år från Tierp, jobbar som rörmokare på Caverion, har även svetslicenser Tänkte dela med mig utav mitt projekt, vilket pågått 3 år och även hunnit kört med den och funnit lite bristande saker som byggts om. Bilen är en Volvo 240 -87 som jag köpte med en M50b25 motor och ZF låda, tanken va ifrån början bara att bygga om motorn lite och fixa chassit och köra med den men vi alla har nog haft en sån tanke.. det eskalerar väldigt fort! Började plocka isär bilen och såg att varenda bussnings va helt slut. Kommer att dela med mig av ett par bilder , inte alla för det är ett par hundra! Första bakvagnen, bara köpes grejer, va inte riktigt nöjd med detta Nya bakvagnen, bara krängare kvar Det var en liten sammanfattning på projektets gång. Film på bland dom första testkörningarna, då med 411whp @ 0,96 bar https://www.youtube.com/watch?v=xXKN Kommer uppdatera nu vart efter det händer nånting! Hoppas ni kommer gilla mitt projekt _________________ Jonathan Storck |
||||||
Ser väldigt snyggt och prydligt ut, vitt är alltid rätt på en banåkarbil. Enda utseendemässiga som jag hade gjort är att sätta tillbaka orange blinkers bak och fram, men det är ju en smakfråga.
Om du har svetslicens så är jag ganska säker på att det finns en lag som säger att man måste posta bilder på svetsporr. Dessutom måste man redogöra i detalj för hur man bygger kollektor och svetsar där det är j-t trångt. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Tackar! Ja jag har tänkt på blinkers så får se om det bli pengar över till de, känns som det är roligare att få bilen att gå Haha ska jag va ärlig köpte jag kollektorn färdig för man är lite lat men självklart kan jag skicka upp lite bilder på svetsporr _________________ Jonathan Storck |
||||||
Håller med Klingan, riktigt välbyggd och genomtänkt bygge.
Jag diggar normalt sett inte 240 men din bil gav mig andra vibbar Gillar fälgarna, lagom retro och race _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Fan asså just 240i klär väldigt bra i vitt MEN kan inte hålla med om att byta blinkers
Mycket bilder är skoj |
||||||
Blev lite gjort i helgen.
Hade endel bromsproblem förra säsongen, volvos pedalställ va inte riktigt dimesionerat för att köra utan bromsservo vilket resultera i krokigt pedalställ och att torpedväggen flexade en hel del, så känslan försvann! Så nu svetsa jag 2 rör mellan torpedväggen och buren med fästen ner till ett nytt Tilton pedalställ vilket blev väldigt bra, rör sig inte ett dugg Har också börjat kollat på rattstången hur den ska göras för den va väldigt fladdrig den med samt lite för lång så den ska kortas Ett av fästena som ska svetsas i buren som kommer hålla en uniball som rattstången kommer gå igenom Delar även med mig utav min mittkonsoll i aluminium och kolfiber ! kabelpiskan som ska skickas tillbaka till GZracing för att få lite mera funktioner, flexfuel, EGT, bränsle och oljetryck Ha de bra! _________________ Jonathan Storck |
||||||
Mycket fint bygge!
Om jag får vara jobbig så kunde bakvagnen uppdateras yttrligare ganska enkelt! Förläng och flytta ner panhardstaget, RC ligger mitt i staget och du förbättrar våghållningen med att "bara" använda Krängningshämmare. Jag skulle fimpa de två kortare övre fyrlinkstagen och montera ett övre stag som är lika långt som de två nedre. 3-länk har också bättre väghållningesgenskaper än 4-linnk som låser upp bakvagnens rörelse. Annars ser det lysande ut, jag har samma frambromsok! smutta.. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
Tackar för tipset! En av anledningarna till varför jag bytte va för att det satt gummibussningar i alla stagen, och 255or ibak på en 240 med original hjulhus är trångt, och panhardstaget ville inte hålla axeln centrerad så hjulen tog i både inner o ytter skärmar.. Okej ja det är fina ok, hade dock problem med bromsarna, vad kör du för storlek på cylindern? _________________ Jonathan Storck |
||||||
Jo med ett så långt man kan och lågt placerat panhardstag får man väldigt lite sidoförskjutningar av bakaxeln. På de bilar jag provat kunde jag inte se eller mäta mig fram till någon förskjutning. Jag har inte provat mina ok ännu så jag får se vad som passar, har de flesta cylinderstorlekar som finns. Vad kom du fram till var den bästa storleken för dig? _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
Jag har 0.75 fram nu men får se hur det funkar i år. tror jag hade ett litet läckage förra året som jag såg nu när jag rev bilen, samt att hela torpedväggen flexade med original pedalstället så borde bli bättre till iår. Ska dra nya bromsslangar i hela bilen tänkte jag _________________ Jonathan Storck |
||||||
Blev lite gjort idag med, började med rattstången. Va less på att stången glappade fram och tillbaka, va ingen riktig styrsel i den. Och så fick jag bort de stora rattnavet som va alledes för långt!
Liten uniball, m22x1,5 började mäta in och rikta så den satt rakt.. förlängde splines med en hylsa och svarva så den va rak! trädde över ett rör och svetsade de i den längden jag ville ha stången nedre fästet, ska förstärkas lite! sen det övre! sådär blev det! dock helsvetsat nu. Sen står det imellan två olika stolar nu, vilken tycker ni? http://rallyshop.se/produkt/Bimarco- http://rallyshop.se/produkt/Mirco-RS Nu är det bara köpa lite färg och måla på buren igen efter allt slipande _________________ Jonathan Storck |
||||||
Blev väl inte så mycket gjort i helgen, va dit idag och tänkte måla på fästena jag hade svetsat i buren men det slutade med att jag målade hela golvet invändigt i bilen, då den gamla färgen (biltema 2k båtlack) hade blivit väldigt matt samt runt genomgående hål i golvet hade gulnat pga av underredsmassan. Så förmodligen håller 2k billack bättre
Blev väldigt blankt och fint! Ska hämta mina nya stolar i veckan så ska göra nya fästen som går att bulta i originalfästena sen kan man börja skruva ihop inredningen igen iallafall! Det ända som är kvar i motorrummet är fästen för fjäderbenstag sen går det att lacka det så kan man sätta i motorn igen mera kommer! _________________ Jonathan Storck |
||||||
Idag var jag till Sala till Badassparts med med en kompis och hämta han nyflockade instrumentbräda till hans Sport Quattro, sen mina nya stolar och koppling, mina spridare skulle komma nästa vecka lät de som!
Väldigt flashig! Stolen ska bak så långt det går, blir väldigt tight mot hjälmröret men det ska gå! även bild på passagerarstolen, vanlig lite simplare stol Sen nya kopplingen, CrMo svänghjul 6kg, Sachs 765 och en KEP lamell Farsan ska bocka lite stål åt mig så ska jag börja göra stolsunderredena i helgen! _________________ Jonathan Storck |
||||||
Blev ett långt pass i garaget idag, 10-23!
Hann göra både förar och passagerar stolsunderredet, byggde om handbromsen så jag fick lite framlut på den för den va lite ivägen när den stod rätt upp! Förarstolen, synd att inte hjälmröret va bockat, det blev tight men de gick dit! Ska göra ett fotstöd också, någon som har lite olika förslag på hur man kan göra ett? Smidigt att kunna se det mesta i en android platta sådär står bilen just nu, ska svetsa dit 4 st fästöron i fjädertornen för fjäderbenstag sen kan man lacka det så kan man börja sätta i motorn igen mera kommer i veckan! _________________ Jonathan Storck |
||||||
Väldigt smakfullt bygge! Tycker egentligen volvo bara har lyckats med p1800 men denna är ju ganska fräsig faktiskt
Mittkonsolen har du lyckats riktigt bra med, snygg! Ang fotstöd finns det väl att köpa på typ rallyshop om man inte hemskt gärna vill smida nåt eget. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
Tackar så mycket!! Ja jag har kollat lite men vill ha något formanpassat så får nog smida ett själv, med lite kanter på så man håller smutsen på insidan! _________________ Jonathan Storck |
||||||
Hallå igen
Orkade inte rita och vänta på skärtid i vattenskäraren så fick slita fram rondellen och kapa o slipa en hel del till 4 st öglor till fjäderbenstag, och hann svetsa allt förutom en , kom halva sen tog gasen slut.. typiskt! Fick även en bild från Mbrag svets&konstruktion på mitt nya insug. Hade väl kunnat gjort ett själv men har ingen AC/DC svets och allt annat tar sån tid så Martin erbjöd sig att hjälpa mig Mvh _________________ Jonathan Storck |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 240 -87 banåkarbilen | Stort uppdatering | 1, 2 >> 19230 besök totalt |