| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dimensionering slangar och kopplingar till oljekylare?
|
1 besök senaste veckan (2427 totalt) |
|
Ett vanlig 13 raders Setrab-kyl på en 2 liters standardmotor... ca1m långa slangar. Jag lever med uppfattningen att det går bra att köra på lite nättare AN8-kopplingar/slangar. Många verkar dock använda AN10. Allt ska ju var så blankt, fint och eloxerat nuförtiden. Back in the days, på den svartvita tiden, innan man hört talas om AN-grejer körde man ju alltid med vanlig halvtumsslang och dubbla slangklämmor till oljekylen och det funkade ju... An8 motsvarar väl halvtum - typ...? |
|
Problemet med hydralkopplingar är att dem klarar typ 1500 bar, så dem är tjockväggiga. (finns även tunnare, vet att bohab har sånt)
Jag hade kört an10 för att vara safe. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
|
Du kan köra både an8 och 10 till 1/2 slang. Spelar ingen roll för den säger bara vad kopplings storleken är. 8 motsvarar vanlig 1/2 och räcker som oftast.
Och vanliga jic kopplingar går att köpa och slangklammor med. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
|
Men med AN10 använder man väl normalt 5/8" slang...? (eller vad det heter, jag ruttnar på rör-slang tum-måtten...)
Det jag funderade på var om man ska köra AN8-1/2"slang eller AN10-5/8"slang...? Förr i tiden var det 1/2" som gällde till oljekylare, men nu har jag sett att man använder 5/8" slang och då AN10. Det är lite tajt med plats och trångt för slangarna i mitt fall - det var därför jag funderade på om flödet i en 1/2"-slang set-up räcker för en modern 2liters motor som varvar bortåt 8k. |
|
Med så korta slangar som du beskriver (1 m) så är jag övertygad om att slangens motstånd är försumbart i förhållande till motståndet i kopplingarna. Välj koppling med största möjliga invändig diameter, det är troligt att det blir den större av de två som nämnts. Roterande kopplingar brukar vara extra små invändigt, likaså är banjokopplingar ingen höjdare flödesmässigt. Utan att ha riktiga siffror på flödet är det omöjligt att räkna på detta. Vill du veta säkert får du mäta trycket före och efter kylaren på den färdiga installationen.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2427 totalt) |