Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3168 besök totalt |
Däckval e36 m3 4x17x8,5"
Ska väl snart beställa r-däck till M3an och vill ha lite input. Jag har en uppsättning med 4st Motorsport bakfälgar som är 8,5", dessa ska få r-däck i lämplig dimension. Då är frågan, ska man gå på 235/40 17 runtom eller 255/40 17? Bredare däck med mindre stöd från fälgen , eller smalare däck med mer stöd från fälgen? Mina tidigare erfarenheter säger så brett som det bara går, men i detta fall är jag lite osäker pga så smala fälgar. Kommer antagligen sikta på r888 eller Ns2r tw 120. Jag vill ha någorlunda våtegenskaper. Har tidigare åkt kumho men dem kräver för mycket förvärmning och är alldeles för hala i regn för min smak så nu blir det nåt nytt! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Re: Däckval e36 m3 4x17x8,5"
Ingen gillar kompromisser ![]() Har ingen erfarenhet av NS2R men 888 är iallafall klart bättre än Federal RSR med tw140, så jag hade nog satsat på det om du inte kan tänka dig fler uppsättningar. Jag hade valt 235. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Fram skulle jag inte sätta på bredare än 235/40-17 på 8,5 tums fälg, då risken att framdäcket viker sig vid kurvtagning med bredare däck är hög. Bak är sannolikt 245/40-17 rätt så optimalt, antagligen funkar det med 255/40 också om inte däcket går i skärmkanten.
/Johan B _________________ Johan B |
||
Nej det blir bara en uppsättning, har redan en med Michelin Pilot sport 3 på.
![]() Det är till och från banan jag inte vill vara tvingad att ligga i 30 om det regnar. Samt lite gatåka ![]() 2st röstar för 235 alltså, kanske blir bättre grepp med bra stöd och smalare däck än bredare däck med sämre stöd. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Byt däck på plats? Är ju ändå en massa dötid mellan incheckning och lineup
![]() Bara som kuriosa så blev samma 235 däck monterat på 9" fälg ca 25 mm smalare när det var monterat på 7" fälg. Så kränger du på ett 255 är det inte säkert att du vinner så mkt bredd i praktiken. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Nej nej nej :P
Nu ska det vara smidigt! Orignal bakdäck är 255/40 17 på 8,5" och dem sitter fint, men jag är lite kluven. R-däck tycker iaf jag tenderar till att vara bulligare än gatdäck. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Det blir nog 235or, eller 245/40 17 som jag såg fanns nu.
r888 GG den lite tuffare blandningen för tyngre bilar. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Jag körde r888 235 i några år började på 7 tum och sedan 8 det var inte förrän jag började med 9 tum och spacer et ca 12 som det började lira tyckte jag. Fast jag sitter inte inne med all sanning . Kasta fälgarna köp 9 tum och 245 kumho et 25 bak och 12 fram tror jag fungerar utan att bredda ev valsa lite bak
_________________ Ulf Sanden |
||
Jag röstar också på 235 på 8,5.
Min erfarenhet med ballongdäck är att däcken trivs bättre på rätt bredd. Hade 225 på 7" och det märktes på slitbilden att den blev bättre när man gick upp till 8" (på toyo försvann den klassiska rynkan). ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
_________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||
Ok då blir det nog 235
![]() Men det blir toyo, måste ha nåt som funkar i väta. Kumho kräver för mycket värme för att funka bra tyvärr. Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Re:
Då kör du för långsamt Erik! ![]() ![]() Jag är lite konfunderad över dina prioriteringar, det är väl ändå främst för torrt du skall ha R-däcken? Även om GG är den hårdare R888 blandningen kommer den fort överhetta på din relativt tunga M3E36 och du kommer halka omkring och önska att du valt något annat (läs V70A, A048, Pilot Cup, eller ja vad som helst näst intill). Som flera skrivit ovan, ta med dig dina Pilot Sport 3 om det tokregnar på träffen eller för resan hem. Bara mina fem ![]() (Hade du t.ex. valt A048 hade jag inte argumenterat emot dig.) Mvh Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3168 besök totalt |