Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däckval e36 M3 4x17x8,5"
3168 besök totalt
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053


Trådstartare
Däckval e36 m3 4x17x8,5"

Ska väl snart beställa r-däck till M3an och vill ha lite input.

Jag har en uppsättning med 4st Motorsport bakfälgar som är 8,5", dessa ska få r-däck i lämplig dimension.

Då är frågan, ska man gå på 235/40 17 runtom eller 255/40 17?

Bredare däck med mindre stöd från fälgen , eller smalare däck med mer stöd från fälgen?

Mina tidigare erfarenheter säger så brett som det bara går, men i detta fall är jag lite osäker pga så smala fälgar.

Kommer antagligen sikta på r888 eller Ns2r tw 120.

Jag vill ha någorlunda våtegenskaper. Har tidigare åkt kumho men dem kräver för mycket förvärmning och är alldeles för hala i regn för min smak så nu blir det nåt nytt!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Jag tror på 235 isf.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Re: Däckval e36 m3 4x17x8,5"

erikjakan skrev:
Ska väl snart beställa r-däck till M3an och vill ha lite input.

Jag har en uppsättning med 4st Motorsport bakfälgar som är 8,5", dessa ska få r-däck i lämplig dimension.

Då är frågan, ska man gå på 235/40 17 runtom eller 255/40 17?

Bredare däck med mindre stöd från fälgen , eller smalare däck med mer stöd från fälgen?

Mina tidigare erfarenheter säger så brett som det bara går, men i detta fall är jag lite osäker pga så smala fälgar.

Kommer antagligen sikta på r888 eller Ns2r tw 120.

Jag vill ha någorlunda våtegenskaper. Har tidigare åkt kumho men dem kräver för mycket förvärmning och är alldeles för hala i regn för min smak så nu blir det nåt nytt!

MVH Erik


Ingen gillar kompromisser 2 uppsättningar ist? En med vettiga gatdäck för väta och en med V70A på för snabbast tider i torrt.
Har ingen erfarenhet av NS2R men 888 är iallafall klart bättre än Federal RSR med tw140, så jag hade nog satsat på det om du inte kan tänka dig fler uppsättningar. Jag hade valt 235.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1662

Namndispens
Namndispens

Fram skulle jag inte sätta på bredare än 235/40-17 på 8,5 tums fälg, då risken att framdäcket viker sig vid kurvtagning med bredare däck är hög. Bak är sannolikt 245/40-17 rätt så optimalt, antagligen funkar det med 255/40 också om inte däcket går i skärmkanten.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053


Trådstartare
Nej det blir bara en uppsättning, har redan en med Michelin Pilot sport 3 på.

Det är till och från banan jag inte vill vara tvingad att ligga i 30 om det regnar.

Samt lite gatåka

2st röstar för 235 alltså, kanske blir bättre grepp med bra stöd och smalare däck än bredare däck med sämre stöd.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Byt däck på plats? Är ju ändå en massa dötid mellan incheckning och lineup
Bara som kuriosa så blev samma 235 däck monterat på 9" fälg ca 25 mm smalare när det var monterat på 7" fälg. Så kränger du på ett 255 är det inte säkert att du vinner så mkt bredd i praktiken.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053


Trådstartare
Nej nej nej :P

Nu ska det vara smidigt!

Orignal bakdäck är 255/40 17 på 8,5" och dem sitter fint, men jag är lite kluven.

R-däck tycker iaf jag tenderar till att vara bulligare än gatdäck.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 898



Jag kör med 235/40 Toyo R888 på mina 8,5" fälgar. Känns som det knappt går på bredare än så.
Skulle nog bli väldigt "bulligt" med 255or

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053


Trådstartare
Det blir nog 235or, eller 245/40 17 som jag såg fanns nu.

r888 GG den lite tuffare blandningen för tyngre bilar.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209



225 med mycket spacers hade jag gått på

_________________
Ulf Sanden
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053


Trådstartare
Varför så smalt?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209



Jag körde r888 235 i några år började på 7 tum och sedan 8 det var inte förrän jag började med 9 tum och spacer et ca 12 som det började lira tyckte jag. Fast jag sitter inte inne med all sanning . Kasta fälgarna köp 9 tum och 245 kumho et 25 bak och 12 fram tror jag fungerar utan att bredda ev valsa lite bak

_________________
Ulf Sanden
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1318



235 tycker jag låter vettigt. Khumu framför toyo

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3129



Jag röstar också på 235 på 8,5.
Min erfarenhet med ballongdäck är att däcken trivs bättre på rätt bredd. Hade 225 på 7" och det märktes på slitbilden att den blev bättre när man gick upp till 8" (på toyo försvann den klassiska rynkan).

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 898



Här finns ju ett bra alternativ

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=103755

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053


Trådstartare
Ok då blir det nog 235

Men det blir toyo, måste ha nåt som funkar i väta. Kumho kräver för mycket värme för att funka bra tyvärr.

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1960



Re:

erikjakan skrev:
Ok då blir det nog 235

Men det blir toyo, måste ha nåt som funkar i väta. Kumho kräver för mycket värme för att funka bra tyvärr.

Mvh Erik


Då kör du för långsamt Erik!

Jag är lite konfunderad över dina prioriteringar, det är väl ändå främst för torrt du skall ha R-däcken?
Även om GG är den hårdare R888 blandningen kommer den fort överhetta på din relativt tunga M3E36 och du kommer halka omkring och önska att du valt något annat (läs V70A, A048, Pilot Cup, eller ja vad som helst näst intill).
Som flera skrivit ovan, ta med dig dina Pilot Sport 3 om det tokregnar på träffen eller för resan hem.

Bara mina fem och ja, jag är part i målet men jag har också själv kört på en hel del olika R-däck genom åren. För en såpass tung bil som din M3E36 tror jag helt enkelt inte R888 är något bra alternativ på våra svenska banor om du inte bara tänker åka i vått.
(Hade du t.ex. valt A048 hade jag inte argumenterat emot dig.)

Mvh
Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Däck för banåka
Däckval e36 M3 4x17x8,5"
3168 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande