| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur identifiera bromsvätskekompatibilitet för packningar?
|
2 besök senaste veckan (1578 totalt) |
|
Jag undrar lite hur ni som gått över till att köra DOT5-bromsvätska har gjort för att kolla att packningar och o-ringar i bromssystemet tål silikonbaserade vätskor? Alternativt; vet ni något bra ställe för att få information om material i packningar/o-ringar för standardbilar? Själv håller jag på att fundera på hur jag kan ta reda på om mina nya, fina icke LHM-anpassade bromsok klarar LHM, som är ett mineraloljederivat. Märkesforumet ger inte så mycket kunskap just här, men om jag tänker rätt borde DOT5 och LHM bete sig liknande jämfört med glykolbaserade bromsvätskor. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
|
Re: Hur identifiera bromsvätskekompatibilitet för packningar
Det finns ju lite olika packningsmateriel, som tål olika ämnen värme etc. Hyfsat ok för värme och många konstiga ämnen som bränsle etc är nitril, men ska det vara högre temp eller fler 'ämnne' så viton. Ska du inte äta det som packningen kommer i kontakt med, så är den ok för bromsvätska lär den även klara dot5 bromsvätska om det inte speciellt varnas för det. Men varför dot5? Om det nu inte är en specifik tävlingsbil i någon vm-serie... Finns ju dot5.1 som är blandbar med hederliga dot4 och dot3 etc _________________ Roland Johansson |
||
|
Re: Hur identifiera bromsvätskekompatibilitet för packningar
Jag kör med LHM-bromsar, men eftersom ingen (vettig) bytt till större ok på en LHM-Cittra tänkte jag att det var större sannolikhet att någon har erfarenhet från byte till DOT5-vätska. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
|
Min erfarenhet av dot 5 Slikonbaserat är att det är inget för racebilen då pedalen blir betydligt svampigare så har inte ens funderat över packningarnas överlevnad.
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
|
Re:
Jag var inne på samma linje. Är det någon som använder silicon-vätska...över huvud taget....
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Okej, formulerar om frågorna; vad tillverkas packningar/o-ringar till bromsar i för material vanligtvis, och finns det något sätt jag kan ta reda på vilket material det är i en uppsättning jag har liggande?
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
|
Det normala materialet i packningar för bromsvätska är EPDM, ibland silikon. Inget annat material klarar vanlig bromsvätska. Använder man silikonbaserad bromsvätska fungerar det med nitrilgummi
Skulle tro att det är EPDM du har om det är packningar för bromsar. Har du en packning med o-ringstvärsnitt går det att använda en "Orid" o-ringsstudsare, annars är det i stort sett omöjligt att få fram vad det är för material i en packning utan att förstöra den _________________ Lasse Sandström |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1578 totalt) |