Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 26374 besök totalt |
Vad har hänt med alla bilder? Vore trevligt om man kunde se dom
![]() Edit: Se där nu kan man se dom igen. _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||
Uppdate 29/4
Lång tid sen senaste uppdaten. Ang. glappet mellan kaross och subframebussningen så har jag löst det. Tillverkaren sa att det ska vara så.. Bull shit säger jag. Jag satte upp Bmw special pinbulten i svarven och tog av 1 mm, nu passar den perfekt. Bakvagnen upp, på plats. Nu till det tråkiga. Jag har haft kontakt med en kille som var med och drev Jaws motorsport (som gjort kompressorkittet) Han sa att jag skulle höra av mig i vår när det var dax att komma och mappa. Nu hör jag av mig och det han har verken tid eller möjlighet. Han tipsar som Turbocenter sthml. Ringde dit för någon vecka sedan, fick ett jätte trevligt bemötande. Det var inga problem, vi löser det. ![]() Sen ville han att jag skulle kolla med hans mjukvaruexpert så att de kunde hålla vad han lova. - höre av mig till honom. Han sa sig kunna fixa det men med mycket suck och stön... Men de hade ändå inte tid förrän i höst :? Så nu skiter jag i den här jävla bilen. Plockar ihop den och rulllar ner den i ladan så får han stå där och skämmas hela sommaren. Se om jag konverterar den till manuell och monterar ett maxxecu istället. :evil: _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||||
Re: Uppdate 29/4
Segt för dig! ![]() Jag vet några stycken som "live"-mappat originalECUn i Danmark. Googla och se vad du kan hitta. (vet tyvärr inte mer än så) //AL _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||||
en ny liten uppdate
Blev så jävla less med allt med kompressorgrejorna och org styrsystem, man kan ju inte göra ett skit själv. Skulle kännas mycket bättre att ha ett eftermarknads typ som Maxxecu som jag kör i min Bmw e30. Så nu är planen att bygga om den till original motor, så jag (förhoppningsvis) kommer ut på banorna i sommar. För alla som undrar så har jag sålt kompressorkittet Ny originalmotor köptes på ebay. Kom hem snabbt och väl paketerad. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||||
Sen har jag stylat bilen med BBS kopior en CSL baklucka och bättre begagnade facelift baklysen
![]() Motorn ur ![]() Blir lite trött på tidigare ägare, mycket kontakter och sånt är trasigt. dåligt lagat med lim stripes och silikon. ![]() ![]() komigen, så behandlar man inte en m3:a ![]() Fick lite hjälp av en polare med motorbytet, skönt att vara 2 när man lyfter och bökar. Den enda positiva jag har upplevt att allt detta skruvande är att det sitter väldigt mycket nytt på bilen. (Precis som tidigare ägare sagt,Bmw prislappen sitter kvar.) _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||||
Här har det hänt mycket.
Bilen byggdes klart som orginal. Sen har jag kört med den ca 6 månader. När jag bytte till sommardäck så upptäckte jag att en bakdämparen läckte olja. ![]() ![]() Har kollat lite och förstått att det är svårt att hitta delar för att renovera XYZ bakdämparna. Köpa löst? Men bestämde mig att kosta på mig bättre grejer. ![]() ![]() ![]() Men när bytet skulle göras, tvätta jag av bilen. Körde upp den på billyften, upptäckte att det läckte motorolja fram ![]() ![]() ![]() ![]() Undersökning påbörjas... Efter att ha läst om flera andra Rejsianer med vevlager problem så bestämde jag mig för att ta ett ryck och kolla Ram och vevlager när man ände var där och grävde. Byggde ett enklare "motor stativ" för att kunna demontera framvagnsbalken, med motorn i. ![]() _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||||
Re:
+1 på den ![]() ![]() ![]() grymt jobb du gör på bilen! Hoppas vi ses på nån banträff framöver. Rött är snyggt ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Re:
Det är förhoppningen, piskas på bana. ![]() _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||||
Lite mer saker som har hänt men jag inte nämt
![]() Styrväxel glappade, oklart varför men ett stort "dödläge" innan styrningen rörde sig. Gjorde ingen större inspektion till orsak. Letade istället rätt på en "712" "Yellow tag" Bmw 320de46 styrväxel, som jag skruva dit. Problemet borta + att styrningen blev mycket snabbare ![]() Ratt utväxling STD M3e46 15,4 M3e46 CSL 14,5 Yellow tag "712" 13,7 Källa: http://www.m3forum.net/m3forum/showt Planerar att bygga bromsskylning så spolarvätska behållaren byttes ut mot Biltemas stora spolarvätskesystem. Flyttad till lilla facket bredvid abs pumpen, man kan se den skymta föregående bild. _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||||
Re:
Oljeläckaget ärmed stor sannolikhet oringen i CPVn som torkat ut. Här kan du läsa mer och beställa en ny oring i Viton som klarar hög temp utan att torka ut så snabbt http://www.m3forum.net/m3forum/showt _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||||
Re:
Mycket bra källa ang styrväxeln 😜. Och mycket bra mod 👍 Här är ett annat gott råd, särskillt eftersom du svetslagat så mycket skador i golvpanelen. Symptomen är åtgärdade, men inte det bakomliggande problemet. http://www.m3forum.net/m3forum/showt _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||||
Re:
Det där tipset tackar vi för! Jag demonterade pluggen, kunde se att det runnit från de "hålet". Frågan är om det är bara där eller om det finns fler läckage. Mycket riktigt, o-ringen var stenhård. Tror jag fixar en vanlig ny för nu, så får jag leta reda på en bättre kvalitets o-ring senare. _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||||
Re:
Så vitt jag kunde förstå så har jag gjort alla förbättringarna utom "Vincebar solution" Den kanske man ska nästa vinter. ![]() Eller var det något annat jag missat? _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||||
Re:
Det stämmer. Golvpanelen måste avlastas/hjälpas för draglasterna baktill, och ovansidan av de främre hjälpramsinfästningarna (subframe mounts) behöver förstärkas med tanke på brytkrafterna. De spricker typ så här: ![]() Speciellt det senare missas vid de allra flesta lagningarna och förstärkningarna _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||||
Re:
Har fixat lite i innanför golvet när jag gjorde subframe reparationen. Balken som ligger där var av ![]() Laga den och la en extra u-profil på den. Vet inte om jag missa att lägga upp den bilden, annars kommer den här igen. ![]() ![]() Det jag inte gjorde, va att ha gängstång genomgående, samt att förstärka upp det på sidorna. Det kanske blir att göra i vinter. som denna, vore riktigt seriöst och bra. ![]() _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 26374 besök totalt |