Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -02
<<   1, 2
26374 besök totalt
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1318



Vad har hänt med alla bilder? Vore trevligt om man kunde se dom
Edit: Se där nu kan man se dom igen.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Re:

frapp skrev:
Vad har hänt med alla bilder? Vore trevligt om man kunde se dom


Dom funkar för mig?

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Uppdate 29/4

Lång tid sen senaste uppdaten.

Ang. glappet mellan kaross och subframebussningen så har jag löst det.
Tillverkaren sa att det ska vara så.. Bull shit säger jag.
Jag satte upp Bmw special pinbulten i svarven och tog av 1 mm, nu passar den perfekt.
Bakvagnen upp, på plats.

Nu till det tråkiga.
Jag har haft kontakt med en kille som var med och drev Jaws motorsport (som gjort kompressorkittet)
Han sa att jag skulle höra av mig i vår när det var dax att komma och mappa.

Nu hör jag av mig och det han har verken tid eller möjlighet. Han tipsar som Turbocenter sthml.
Ringde dit för någon vecka sedan, fick ett jätte trevligt bemötande. Det var inga problem, vi löser det.
Sen ville han att jag skulle kolla med hans mjukvaruexpert så att de kunde hålla vad han lova.
- höre av mig till honom. Han sa sig kunna fixa det men med mycket suck och stön... Men de hade ändå inte tid förrän i höst :?


Så nu skiter jag i den här jävla bilen. Plockar ihop den och rulllar ner den i ladan så får han stå där och skämmas hela sommaren.

Se om jag konverterar den till manuell och monterar ett maxxecu istället. :evil:

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1989



Re: Uppdate 29/4

FoX skrev:
Lång tid sen senaste uppdaten.

Ang. glappet mellan kaross och subframebussningen så har jag löst det.
Tillverkaren sa att det ska vara så.. Bull shit säger jag.
Jag satte upp Bmw special pinbulten i svarven och tog av 1 mm, nu passar den perfekt.
Bakvagnen upp, på plats.

Nu till det tråkiga.
Jag har haft kontakt med en kille som var med och drev Jaws motorsport (som gjort kompressorkittet)
Han sa att jag skulle höra av mig i vår när det var dax att komma och mappa.

Nu hör jag av mig och det han har verken tid eller möjlighet. Han tipsar som Turbocenter sthml.
Ringde dit för någon vecka sedan, fick ett jätte trevligt bemötande. Det var inga problem, vi löser det.
Sen ville han att jag skulle kolla med hans mjukvaruexpert så att de kunde hålla vad han lova.
- höre av mig till honom. Han sa sig kunna fixa det men med mycket suck och stön... Men de hade ändå inte tid förrän i höst :?


Så nu skiter jag i den här jävla bilen. Plockar ihop den och rulllar ner den i ladan så får han stå där och skämmas hela sommaren.

Se om jag konverterar den till manuell och monterar ett maxxecu istället. :evil:


Segt för dig! thumbs down

Jag vet några stycken som "live"-mappat originalECUn i Danmark. Googla och se vad du kan hitta. (vet tyvärr inte mer än så)

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
en ny liten uppdate

Blev så jävla less med allt med kompressorgrejorna och org styrsystem, man kan ju inte göra ett skit själv.
Skulle kännas mycket bättre att ha ett eftermarknads typ som Maxxecu som jag kör i min Bmw e30.


Så nu är planen att bygga om den till original motor, så jag (förhoppningsvis) kommer ut på banorna i sommar.

För alla som undrar så har jag sålt kompressorkittet

Ny originalmotor köptes på ebay. Kom hem snabbt och väl paketerad. thumbs up








_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Sen har jag stylat bilen med BBS kopior en CSL baklucka och bättre begagnade facelift baklysen





Motorn ur thumbs up
Blir lite trött på tidigare ägare, mycket kontakter och sånt är trasigt. dåligt lagat med lim stripes och silikon.


komigen, så behandlar man inte en m3:a



Fick lite hjälp av en polare med motorbytet, skönt att vara 2 när man lyfter och bökar.

Den enda positiva jag har upplevt att allt detta skruvande är att det sitter väldigt mycket nytt på bilen. (Precis som tidigare ägare sagt,Bmw prislappen sitter kvar.)

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
kristov
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 47



Vad för dimension är det på fälgar och däck samt innpressning?

_________________
Kristoffer Klemm
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Här har det hänt mycket.

Bilen byggdes klart som orginal. Sen har jag kört med den ca 6 månader.
När jag bytte till sommardäck så upptäckte jag att en bakdämparen läckte olja.



Har kollat lite och förstått att det är svårt att hitta delar för att renovera XYZ bakdämparna.
Köpa löst?

Men bestämde mig att kosta på mig bättre grejer.




Men när bytet skulle göras, tvätta jag av bilen. Körde upp den på billyften, upptäckte att det läckte motorolja fram





Undersökning påbörjas...
Efter att ha läst om flera andra Rejsianer med vevlager problem så bestämde jag mig för att ta ett ryck och kolla Ram och vevlager när man ände var där och grävde.

Byggde ett enklare "motor stativ" för att kunna demontera framvagnsbalken, med motorn i.

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Re:

AL skrev:
FoX skrev:
jag gråter inte över dess historia... har han några ärr sedan tidigare så är det ändå inget mot de jag ska piska bilen i framtiden


Helt rätt tänkt! thumbs up

//AL


+1 på den thumbs up

grymt jobb du gör på bilen! Hoppas vi ses på nån banträff framöver. Rött är snyggt

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Re:

Qvisfr skrev:
AL skrev:
FoX skrev:
jag gråter inte över dess historia... har han några ärr sedan tidigare så är det ändå inget mot de jag ska piska bilen i framtiden


Helt rätt tänkt! thumbs up

//AL


+1 på den thumbs up

grymt jobb du gör på bilen! Hoppas vi ses på nån banträff framöver. Rött är snyggt


Det är förhoppningen, piskas på bana.

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Lite mer saker som har hänt men jag inte nämt

Styrväxel glappade, oklart varför men ett stort "dödläge" innan styrningen rörde sig.
Gjorde ingen större inspektion till orsak. Letade istället rätt på en "712" "Yellow tag" Bmw 320de46 styrväxel, som jag skruva dit. Problemet borta + att styrningen blev mycket snabbare

Ratt utväxling
STD M3e46 15,4
M3e46 CSL 14,5
Yellow tag "712" 13,7

Källa: http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=558121&styleid=138 . . . .

Planerar att bygga bromsskylning så spolarvätska behållaren byttes ut mot Biltemas stora spolarvätskesystem. Flyttad till lilla facket bredvid abs pumpen, man kan se den skymta föregående bild.

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 272



Re:

FoX skrev:
Här har det hänt mycket.

Bilen byggdes klart som orginal. Sen har jag kört med den ca 6 månader.
När jag bytte till sommardäck så upptäckte jag att en bakdämparen läckte olja.



Har kollat lite och förstått att det är svårt att hitta delar för att renovera XYZ bakdämparna.
Köpa löst?

Men bestämde mig att kosta på mig bättre grejer.




Men när bytet skulle göras, tvätta jag av bilen. Körde upp den på billyften, upptäckte att det läckte motorolja fram





Undersökning påbörjas...
Efter att ha läst om flera andra Rejsianer med vevlager problem så bestämde jag mig för att ta ett ryck och kolla Ram och vevlager när man ände var där och grävde.

Byggde ett enklare "motor stativ" för att kunna demontera framvagnsbalken, med motorn i.


Oljeläckaget ärmed stor sannolikhet oringen i CPVn som torkat ut.
Här kan du läsa mer och beställa en ny oring i Viton som klarar hög temp utan att torka ut så snabbt

http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=369406

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 272



Re:

FoX skrev:
Lite mer saker som har hänt men jag inte nämt

Styrväxel glappade, oklart varför men ett stort "dödläge" innan styrningen rörde sig.
Gjorde ingen större inspektion till orsak. Letade istället rätt på en "712" "Yellow tag" Bmw 320de46 styrväxel, som jag skruva dit. Problemet borta + att styrningen blev mycket snabbare

Ratt utväxling
STD M3e46 15,4
M3e46 CSL 14,5
Yellow tag "712" 13,7

Källa: http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=558121&styleid=138 . . . .

Planerar att bygga bromsskylning så spolarvätska behållaren byttes ut mot Biltemas stora spolarvätskesystem. Flyttad till lilla facket bredvid abs pumpen, man kan se den skymta föregående bild.


Mycket bra källa ang styrväxeln 😜. Och mycket bra mod 👍

Här är ett annat gott råd, särskillt eftersom du svetslagat så mycket skador i golvpanelen. Symptomen är åtgärdade, men inte det bakomliggande problemet.

http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=555302

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Re:

vince skrev:

Oljeläckaget ärmed stor sannolikhet oringen i CPVn som torkat ut.
Här kan du läsa mer och beställa en ny oring i Viton som klarar hög temp utan att torka ut så snabbt

http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=369406


Det där tipset tackar vi för!
Jag demonterade pluggen, kunde se att det runnit från de "hålet". Frågan är om det är bara där eller om det finns fler läckage. Mycket riktigt, o-ringen var stenhård.

Tror jag fixar en vanlig ny för nu, så får jag leta reda på en bättre kvalitets o-ring senare.

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Re:

vince skrev:


Mycket bra källa ang styrväxeln 😜. Och mycket bra mod 👍

Här är ett annat gott råd, särskillt eftersom du svetslagat så mycket skador i golvpanelen. Symptomen är åtgärdade, men inte det bakomliggande problemet.

http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=555302


Så vitt jag kunde förstå så har jag gjort alla förbättringarna utom "Vincebar solution"
Den kanske man ska nästa vinter.

Eller var det något annat jag missat?

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 272



Re:

FoX skrev:
vince skrev:


Mycket bra källa ang styrväxeln 😜. Och mycket bra mod 👍

Här är ett annat gott råd, särskillt eftersom du svetslagat så mycket skador i golvpanelen. Symptomen är åtgärdade, men inte det bakomliggande problemet.

http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=555302


Så vitt jag kunde förstå så har jag gjort alla förbättringarna utom "Vincebar solution"
Den kanske man ska nästa vinter.

Eller var det något annat jag missat?


Det stämmer. Golvpanelen måste avlastas/hjälpas för draglasterna baktill, och ovansidan av de främre hjälpramsinfästningarna (subframe mounts) behöver förstärkas med tanke på brytkrafterna.
De spricker typ så här:


Speciellt det senare missas vid de allra flesta lagningarna och förstärkningarna

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Re:

vince skrev:
FoX skrev:
vince skrev:


Mycket bra källa ang styrväxeln 😜. Och mycket bra mod 👍

Här är ett annat gott råd, särskillt eftersom du svetslagat så mycket skador i golvpanelen. Symptomen är åtgärdade, men inte det bakomliggande problemet.

http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=555302


Så vitt jag kunde förstå så har jag gjort alla förbättringarna utom "Vincebar solution"
Den kanske man ska nästa vinter.

Eller var det något annat jag missat?


Det stämmer. Golvpanelen måste avlastas/hjälpas för draglasterna baktill, och ovansidan av de främre hjälpramsinfästningarna (subframe mounts) behöver förstärkas med tanke på brytkrafterna.
De spricker typ så här:


Speciellt det senare missas vid de allra flesta lagningarna och förstärkningarna


Har fixat lite i innanför golvet när jag gjorde subframe reparationen.

Balken som ligger där var av
Laga den och la en extra u-profil på den.
Vet inte om jag missa att lägga upp den bilden, annars kommer den här igen.





Det jag inte gjorde, va att ha gängstång genomgående, samt att förstärka upp det på sidorna.
Det kanske blir att göra i vinter.

som denna, vore riktigt seriöst och bra.


_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -02
<<   1, 2
26374 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande