Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5847 besök totalt |
Skall vi göra köpguide?
En av de vanligare frågeställningarna här på forumet tycker jag är vilken typ av bil man skall köpa. Svaren kommer ju alltid, men i efterhand kan det ju vara svårt att både hitta just en sådan tråd, och ibland få ut all den information man vill ha ur den. Så varför skriver vi inte ihop en köpguide som ligger klistrad eller som ett reportage? En tanke jag har är att man lägger upp ett antal prisklasser, 0-40k 40-100k 100-200k 200-500k och kanske 500k+ t.ex och sedan därifrån kommer till ett urval bilar, förhoppningsvis med en hygglig spridning på användningsområdena (allt ifrån mer race-betonat till mer bruksiga bilar med bra chassin). Kan det vara något? och i så fall har du någon kunskap att erbjuda. Skriv här, eller PM:a så tar vi det därifrån. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Tycker också det är en toppen ide!
![]() ![]() Fast det lär inte bli lätt att sammanställa en sådan lista, men det kan det ju vara värt. Men hur ska det gå till då? Ska alla skriva lite om de bilar de kör/har erfarenhet av? och vem ska bestämma vilken som är bäst ![]() Fast det kanske inte är så svårt att gissa sig till utgången på listan på rejsa.nu: 0-40k = BMW, tex 318is eller Porsch 924 40-100k = Porsche 944, M3 E30 100-200k = M3 E36, Porsche 968, 911 200-500k = Porsche 911, BMW M3 E46 500k+ = Porsch turbo, gt3, gt3 rs ![]() Gissar på att jag inte har så fel? ![]() ![]() _________________ Rachid Rachid |
||
Kan man inte göra en lista så att folk med erfarenheter om en viss bilmodell kan komma med Plus- och Minus-egenskaper för den bilen. Så att det inte nödvändigtvis måste finnas nån som är "bäst", utan mer så här kanske:
OBS exempel! Porsche 924 + Man får va med i porsche-klubben. + Billig, enkel, lättskruvad. + God balans. - Snikporsche - Vissa delar är dyra BMW M3 e36 + Goda prestanda + Någorlunda rymlig + Stort utbud - Dyrt vid motorhaveri - Dyra försäkringar Så att den intresserade sen kan bilda sig en egen uppfattning? Eller detta i kombination med diskussion om bilmodellerna. Bara en idé. _________________ William Ekström |
||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kan nästa tro du beskriver en Alfa, Dan?! Fast is:en har en bra mkt precisare låda än gammla Alfettor... ![]() |
||
- 40 000
Ford Escort RS 2000 -92 + Billig + Pigg motor + Bra chassi - Rost - Kvalité - Halvtaskig låda om den inte är välskött om Sabine har tävlat med en så kan dom ju inte vara helt kassa även om det är en Ford ![]() _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
40-100kkr
Peugeot 306 GTi 97- +väghållning +mkt lättkörd, även på bana +man får vara med i den bästa märkesklubben ![]() ![]() +bromsar +inte en i mängden -vikt (1285kg) -växellåda vid vardagskörning, funkar hyfsat på bana -framhjulsdrift -effekt, räcker till hyfsat ändå =En rolig bil helt enkelt, speciellt efter några få modifieringar ![]() Edit: +PSC är SBF-anslutna, glömde skriva det.. _________________ Rachid Rachid |
||
De två exemplen jag skrev var just exempel, jag har aldrig ägt varesig en m3:a eller en porsche...
Men jag kan ge mina erfarenheter om Opel Ascona B i alla fall: Ascona/Manta B (och till viss del A) + Opel Sport Club är SBF-ansluten. + Väldigt billig (ca 5000 skattad och besiktigad är inte ovanligt). + Potential till att vara en billig och snabb bil om man tycker om att (och kan) skruva. + Dubbla A-armar i framvagnen. + Bra precision och känsla i styrningen (fullt jämförbar med tex BMW). + Låg vikt (1010 kg står det på mitt registerutdrag). + Finns massor av trimdelar. Både väghållning och motortrim. + Möjligt att köpa beggade rallymotorer och lådor på www.resultatservice.com. Mycket sugmotoreffekt per krona där. + Lättskruvad. + Slitstark och enkel motor med kamkedja, två ventiler per cylinder och insug och utblås på samma sida (en liten nackdel). - I orginalskick är motorn slö. - Taskiga bromar (för bankörning). Trummor bak. - ofta mycket rost. - Dåligt bakvagnsgeometri. - Stel bakaxel. - Mjuk orginalfjädring. _________________ William Ekström |
||
- 40 000kr
Opel Kadett GSi 16V +Snabb liten rackare +Trevlig och bra motor +Bra väghållning (som lätt förbättras) +Låg vikt +Lätta att få tag på +OSC är SBF-anslutna +Lätta när det gäller att få tag på delar (original, beg som eftermarknadstillbehör) -Rost, rost och rost, mest karossrost dock... Chassierost i länkarmsinfästningar oftast. -GSi-bilar är dyra i försäkring Det ovan är, tro det eller ej, men en objektiv bedömning... ![]() ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Miata är ett alternativ om man inte har råd med Porsche, finns för 50+ kkr +lätt +chassi (driver på rätt hjul med..) + vxlåda - relativt liten effekt - kolla rost på åretruntkörda ex _________________ Jan Å |
||
+välballanserad! Det bil jag ägt som varit bäst på det, släppte alltid på alla 4, o sen kunde man använda styrning o gas att justera i svängen. Körde med sommardäck hela vintern bara för att det var så kul att åka på halvsladd hela tiden (man är äldre o smartare numera ![]() _________________ Jan Å |
||
mina 2cent
Jag tycker att en sådan köpguid ska inte koncentrera sig för mycket på modeller, eftersom det mycket är skiten bakom spakarna som kör den* ups sa jag det* Jag tycker att man ska ge lite tipps om för och nackdelar med olika konstruktioner, och i dessa konstruktioner kan man ge modell exempel och sedan vilka möjligheter det finns att förbättra dessa konstruktioner. En annan grej som kan vara bra är att göra en guid där folk kan försöka sätta upp ett mål med vad de ska med banbilen till. Om man vill tävla i en viss klass, vilka saker man ska tänka på mm.. allternativt bara bränna lite gummi på banan ![]() Sen i slutet kan man ha en sumering om vilka bilar som är bra och prisvärda instegsmodeller. _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||
Re: Skall vi göra köpguide?
Kanon idé. Ställer gärna upp och skriver. Men det ska vara ganska lättöverskådligt samt att alla gör samma struktur på det hela. Kanske Kan mangnus sen göra lite programering i PHP där man kan få upp olika bilmodeller sida vid sida typ som när man jämnför TV apparater på pricerunner om du/ni förstår. Vore kanon, och är dessutom väldigt lättöverskådligt att jämnföra då. Men mycket fakta/och "knowledge" finns ju redan i "våra banåkarbilar" där kan man hämta mycket information mm.... _________________ ![]() |
||
Glömde du inte nått???? +rolig att köra! _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
- Alla andra här har en..... ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Lugna och fina nu pojkar, denna tråd var inte tänkt att bli guiden som sådan, utan bara som en start på diskusionen. Så, till att börja med, funkat prisintervallerna? Eller behövs det fler, kanske färre?
Vad är det vi vill veta? Allmäninfo om bilen? Känslomässig upplevelse? Hur lätt/billig den är att bygga om? Eller allt på samma gång? Tanken på ett slags formulär har slagit mig också. Det är ett helsike att få folk att skriva något självmant, men fylla i rutor (med kanske någon liten kommentar i marginalen) brukar funka fint. Baders ide kan kanske vara något som en slags inledning. Personligen har jag tagit mig förbi det steget, men har också reagerat lite på att de riktiga nybörjarråden ibland saknas här på forumet. Här är ju en chans till bättring. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Händer det något, i det fördolda? eller har det runnit ut i sanden?
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
||
För tillfället (i alla fall) är den förpassad till sandlådan.
Men kom med förslag på vad ni vill veta. Skall det vara grundtips vid köp, lämpliga modifieringar eller något nannat man skall ta med? Vilka prisklasser är intressanta? Vilka olika bilstorlekar sall det tittas på? osv, osv. Sen får vi se vad som händer. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5847 besök totalt |