Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (46127 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7873



Grymt jobbat, rutinen syns tydligt =)

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 523



Mest efterlängtade uppdateringen på hela rejsa Imponerad och extra avis på catchtanken... sån skulle jag oxå vilja ha

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Grymt imponerad thumbs up

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8192



Irriterande att du får saker att verka så enkla och självklara.....

Otroligt imponerad som alltid...

//Mats
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 805



Det är så sjukt proffsigt och genomtänkt varje detalj som byggs. En fröjd att se från min mekplats mittemot där det är mer slumpmässig skruvning Och dessutom på en rakt fram bil nu för min del.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Irriterande snyggt och snabbt tempo!!

thumbs up thumbs up


_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14547



Nu när jag lägger ner racingteamet....så skulle jag nog behöva ha en 240Z-kaross att göra något galet med....

Någon som har tips på en tom kaross ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1803



Snyggt.. ska bli kul å se resultatet =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8192



ButterflyRacing skrev:
Nu när jag lägger ner racingteamet....så skulle jag nog behöva ha en 240Z-kaross att göra något galet med....

Någon som har tips på en tom kaross ?


BMW sugmotor + drivlina i en 240z kaross är nåt jag drömt om länge....
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Oj så mycket trevlig läsning thumbs up Jag tänkte skriva att du bygger lika snyggt och ballt som vanligt men det stämmer inte, det är är ännu ballare

Man blir nästan lite matt själv och undrar med man håller på med, du gör ju allt som man själv hade velat fast kunskap och maskinpark sätter stop

Keep it up

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Man tackar, man tackar för dom värmande orden!
Det tågar sakta framåt i det tysta. Det har varit många timmar med kabeldragning. " som jag tycker är skittråkigt".
Nu äntligen ser jag slutet. Siktar på uppstart inom kort.


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 635



En sån där hade jag för 35 år sedan. Spöade en 911 Turbo i Tyskland i toppfart. Såld till Norge för många år sedan och sägs ha en Skyline RB 6:a nu. Om frontspoilern på bilden är av mjukplast får du staga upp den på mitten då den böjer ner sig när man kommer upp i ca 150 km/t. Been there done that. En glasfiberspoiler håller. L24 motorn väger närmare 190 kg komplett och en L28 Turbo 205 kg.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
C311 skrev:
En sån där hade jag för 35 år sedan. Spöade en 911 Turbo i Tyskland i toppfart. Såld till Norge för många år sedan och sägs ha en Skyline RB 6:a nu. Om frontspoilern på bilden är av mjukplast får du staga upp den på mitten då den böjer ner sig när man kommer upp i ca 150 km/t. Been there done that. En glasfiberspoiler håller. L24 motorn väger närmare 190 kg komplett och en L28 Turbo 205 kg.

Med vänlig hälsning
Thomas



Kul att höra!
Japp den är av mjukplast. Kommer boxa in den med aluplåt så förhoppningsvis funkar det. 190kg.... inte lätt alls! Vägde aldrig min L24 men vq35an sägs väga 142kg. Vet dock inte hur komplett den är då.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
_T_H_
Stockholm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 823



Ojoj, vilket imponerande bygge.
Ska bli väldigt kul att följa.

_________________
Mathias Gustafsson

BMW e30 325 -> Rullande Ban-Projekt
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 635



Micke Fredriksson skrev:
C311 skrev:
En sån där hade jag för 35 år sedan. Spöade en 911 Turbo i Tyskland i toppfart. Såld till Norge för många år sedan och sägs ha en Skyline RB 6:a nu. Om frontspoilern på bilden är av mjukplast får du staga upp den på mitten då den böjer ner sig när man kommer upp i ca 150 km/t. Been there done that. En glasfiberspoiler håller. L24 motorn väger närmare 190 kg komplett och en L28 Turbo 205 kg.

Med vänlig hälsning
Thomas



Kul att höra!
Japp den är av mjukplast. Kommer boxa in den med aluplåt så förhoppningsvis funkar det. 190kg.... inte lätt alls! Vägde aldrig min L24 men vq35an sägs väga 142kg. Vet dock inte hur komplett den är då.


Det räcker med ett stöd på mitten i underkant så spoilern håller formen. En V6 med alu-block brukar vara 50 kg lättare än en L24-28 och du får en bil som är något tyngre bak. Det fanns en Z med Skyline GT-R (2 liter 24-v) motor redan 1969 men den såldes bara i Japan. Alla andra fick L6:an som kom från Laurel. När jag höll på fick jag bara ha 164 hkr som ombyggt fordon så det var en L28 med inkapslad turbo och 3 Dellorto turboförgasare som gällde. Idag hade det gått igenom med en RB25. Jag har set en del bra och mindre bra motorbyten i 240Z. Problemet är oftast att kardantunneln är för smal i framkant för kopplingskåpan. Motorrummet är tillräckligt långt för en V12 om någon vågar

Jobba på, 240Z är en enkel och bra bil att hålla på med.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



C311 skrev:
...När jag höll på fick jag bara ha 164 hkr som ombyggt fordon så det var en L28 med inkapslad turbo och 3 Dellorto turboförgasare som gällde...


Är det möjligtvis så att du heter Alsterfalk i efternamn!?

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 635



Roggaman skrev:


Kanske

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



C311 skrev:
Roggaman skrev:


Kanske

Det där hade jag räknat ut för länge sedan. Bilbyggar sverige är inte så stort.
Jag har sparat alla bilder jag hittat på den gule.. Jag har samma front som den gule, men tanken är att den skall moddas så den passar min breddning.

Micke: Det blir coolt det där! har du nån bild på bilen som den står nu? Orkar man inte själv jobba så kanske man kan få gotta sig åt andras byggen?!.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Fr0zenfr0g
Östersund
Här sen Jun 2014
Inlägg: 7



Precis något sånt här som man skulle vilja bygga någon gång! Respekt
Lycka till

_________________
Hampus Linde
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 635



seb280z skrev:
C311 skrev:
Roggaman skrev:


Kanske

Det där hade jag räknat ut för länge sedan. Bilbyggar sverige är inte så stort.
Jag har sparat alla bilder jag hittat på den gule.. Jag har samma front som den gule, men tanken är att den skall moddas så den passar min breddning.


Speciellt inte 240Z
Den fronten blev till efter att jag körde på en räv i 200 nånting och började pula till något med inbyggd stötfångare. Luftintaget i mitten passade till 2 st seriekopplade Setrab oljekylare. Blinkers fram är VW Typ 1 -75 (samma som Golf 1 men böjda glas) och dimljus var Hella till nån Opel(?) Jag gjorde samma front och bakdel till en 2+2 i Dalarna. Jag bytte taket också. Den gula fick jag bara 3 månader på mig att bygga om allt och det blev en del grovyxat i brist på tid. Den första utlänningen jag såg inne på Tokyo Motor Show ett år var ägaren till den gula. Small World! Jag gjorde en andra version av fronten med ändrade luftintag och blinkers. Den har jag sett på bild på en kopparfärgad i Norge. Norsken i Litauen la beslag på alla gjutformar (240Z och 300ZX Z32 Kaminari och Strosek utan breddning) och min andel av bytesaffären frös inne. Det har gått över 20 år sedan min försvann och jag har glömt mycket.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



C311 skrev:
Speciellt inte 240Z


Kul att höra lite historia!

Sorry för tråd-kapning.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (46127 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande