Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T91/50, SÅLD
<<   1, 2, 3 ... , 28, 29, 30   >>
25 besök senaste veckan (247800 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

knotan skrev:
för att sammanfatta dagen, efter dem små modifikationer jag gjort under vintern så är turbosarna fortfarande flaskhalsen (inte helt oväntat såklart)
Det låter ju jättebra, hade begränsningen varit nån annanstans så hade det känts feldesignat.
Men då bara antar jag att syftet var att sträcka ut registret, inte öka maxvärdena.

Att sätta in en strypning på maxeffekten kan iofs anses vara gubbe , baserat på erfarenhet.

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
knotan skrev:
för att sammanfatta dagen, efter dem små modifikationer jag gjort under vintern så är turbosarna fortfarande flaskhalsen (inte helt oväntat såklart)
Det låter ju jättebra, hade begränsningen varit nån annanstans så hade det känts feldesignat.
Men då bara antar jag att syftet var att sträcka ut registret, inte öka maxvärdena.

Att sätta in en strypning på maxeffekten kan iofs anses vara gubbe , baserat på erfarenhet.

ja precis det va främst att få upp varvtalet jag hade som målsättning, men såhär i efterhand kunde man ju sattt bara liiiite större komrpressorhjul med och sträckt effekten tilll strax över 500 istället, men men, detta får väll "duga" thumbs up

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
måste bygga drivning av generatorn och fattar inte att jag inte kommit på todogare (kanske nån nämnt men jag lagt ner det) att bygga drivning bak vid original fördelares plats

nya bränslepumpen och nya kopplingen av spridarna kräver mer laddning så konstant drivning av generator står på tur.

äntligen tagit tummen ur röven å börja rita lite men blir bara i 2 d draftsight fram till jag tar tag i att lära mig solid

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
ett "tätat" kullager ( dvs vanligt kullager)
håller ett sånt olja inne i motorn om jag använder det till genomföring/stöd av en axel för generatordrift, eller krävs det dessutom en packbox???

klarar ett tätat kullager att köra med bara det interna fettet, eller bör man peta bort tätningen som är innåt mot motorn och sen låta motoroljan som snurrar runt med vevhusgaser inne i topplocket smörja lagret med???

tänker a,lltså sätta en "lagerbock" bakom ena kamaxeln med en 20mm axel ut genom lagrena som sedan ansluts till ett drev som driver en generatorrem,

denna drivs då med halva motorhastigheten (men ändå bättre än av drivaxeln)

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
kuuuuul, längtar till riktig banåka nu

https://www.youtube.com/watch?v=PoV6BTdJ78Y&feature=youtu.be

Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Re:

knotan skrev:
ett "tätat" kullager ( dvs vanligt kullager)
håller ett sånt olja inne i motorn om jag använder det till genomföring/stöd av en axel för generatordrift, eller krävs det dessutom en packbox???

klarar ett tätat kullager att köra med bara det interna fettet, eller bör man peta bort tätningen som är innåt mot motorn och sen låta motoroljan som snurrar runt med vevhusgaser inne i topplocket smörja lagret med???

tänker a,lltså sätta en "lagerbock" bakom ena kamaxeln med en 20mm axel ut genom lagrena som sedan ansluts till ett drev som driver en generatorrem,

denna drivs då med halva motorhastigheten (men ändå bättre än av drivaxeln)

På Porschar med ims-lager verkar det vara vanligt att oljan har tagit sig igenom lagret och sköljt bort fettet. Ett kullager som är designat för att vara fettsmort lär inte bli långlivat med "stänksmörjning" av motorolja. Så jag hade nog försökt täta lagret och sedan hållit koll att lagret har bra med fett regelbundet.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
ok den som lever får se, meckat in två st tätade skf lager nu, återstår väll att se om/hur länge dem håller, blir ju inte mycket mer än 4-5 timmars drift kanske på en säsong så det kommer nog hålla typ i evigheter gissar jag

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
nått sånt här ska det då bli :thumbright:

det är lite kvar att svarva lite special fäst-bult och distanser men jag är hoppfull att det blir bra.

blir ca 100mm på stora hjulet och 45 på generatorn, dvs lite mer än utväxling 1:2 som då ger utväxling 1:1 om jag tänker i typ rätt banor. återstår ju att se om det kommer ladda på tomgång eller ej??ca 1300 rom tomgångsvarv har jag i alla fall så det funkar förhoppningvis, garanterat bättre än innan i alla fall då det bara laddade på 5ans växel ordentligt

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
jahopp, håller på å startar en facebooksida för mitt "team" (team madlane)

ska byta dekoren delvis för det nya teamnamnet men det är väll igentligen mer ett sätt för att marknadsföra sig lite.

så in å gilla alla ni som har Facebook å dela vidare thumbs up

https://www.facebook.com/Madlane/

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
EFTERLYSER måste ha en eller ett par personer till teamet för 2016,
Som kan vara med och hjälpa till med diverse, bärhjälp/knuffa runt bilen i depån, sköta däckvärmare eller vad det nu kan tänkas dyka upp.
Lön kan nog eventuellt utebli men man får en snygg teamtröjja och vara delaktig i gemenskapen.

det gäller igentligen alla evenemangen, så om personen i fråga har väldigt mycket fritid så är det ett stort plus i kanten, skicka meddelande eller tagga någon som ni tror kan vara intresserad

Det är en fördel om personen bor i eller nära Norrköping men inget krav

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
kort racerapport från Kinnekulle

kommer ned ganska sent torsdag kväll å packar bara ur det nödvändigaste för att kunna sova ,
fredag förmiddag packar upp allt och gör mig klar för första pass.

kör några långsamma uppvärmningsvarv, första varvet jag kliver på gas så känns bilen inte alls bra, efter halva varvet tror jag får jag svartflagg och personal springer ut å stoppar mig , visar sig att den rykt nått kopiöst, drar in den i depån å konstaterar att turbinaxeln på ena turbon släppt och all olja trycks ut i avgasröret som var ganska hett redan (dvs olja förbrändes i avgashus/avgasystem)

efter ett samtal konstateras att peter Schmidt är påväg och slänger med en ny turbo i bilen , en å en halv timme senare sitter en ny turbo på plats , inte helt rätt turbo då det blev en turbin med 2mm mindre exducer.
men saksamma det går att köra bilen så ut på pass två för dagen just efter lunch,
sätter några varv med runt 0.53 , känns ganska bra bilen är väldigt neutral och inga konstigheter alls.

in i depån å känner mig skapligt nöjd då mitt enda mål var att komma under 0.55, vilket jag gjorde väldigt lätt.

men nu till mina snälla teamkamrater (dvs peter Schmidt) som bara spyr ut kommentarer att jag måste åka under 0.50 för det ens ska räknas som halvsnabbt (rätt stöddigt från gubben som säkert aldrig kört under minuten själv )

men saksamma, till saken hör att det är bergis 35 grader varmt i depån så man känner sig rätt mosig i huvudet efter en heldag.
men jag beslutar att köra ett tredje pass för dagen just innan avslut av dagen, laddar upp rejält med några redbull och går in med inställningen att jag i alla fall ska gasa lite mer för att hitta vart bilen antingen understyr eller överstyr, och sen försöka köra på den gränsen,
första tre varv uppvärmning sen varv fyra får jag fritt spår och ger så mycket jag klarar av, konstaterar att bilen både understyr och överstyr när däcken blir så pass varma (första gånden jag känner att jag överbelastat däcken)

så kör så hårt det går det varvet, varv nummer fem om jag minns rätt kör jag ännu lite snabbare men det slutar med att jag går på tvären över krönet (den dolda högerkurvan kommer jag baklänges in i)

ingen fara på taket jag står kvar på banan och får först inte igång bilen som nu står å blinkar på 110 graders vattentemp när plötsligt kylningen försvann, låter fläkten gå och ca 25 sekunder senare startar motor igen.

haltar in i depån och funktionärerna kommer med lite vatten och resorb, polarna skrattade lite skämtsamt att jag nog fått solsting för körningen var INTE vacker, TROTS detta lyckas jag under 4de varvet sätta tiden 0.50,337

lördagen skulle jag bara köra ett pass lite på kul och kände att det inte skulle gå att köra fortare än så denna helgen, helt enkelt för varmt och jag är för otränad, plus att ena turbon laggar en hel del vilket gör att jag måste kliva på gasen ganska tidigt innan trycket kommer.

fick svartflagg som de flesta andra med under det passet 102 db, beslutade då att avsluta medans man ligger på topp och ställde undan bilen för dagen.

väl hemma har jag gått igenom filmen och kan inte göra annat än att skratta åt att jag ens lyckades få en så pass "bra" tid trots att jag kör så inåt helvete dåligt, kan vara det sämsta varv jag nånsin sett från Kinnekulle på in-car film thumbs down

[/img]

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Lägg ut! Lägg ut!!

Kul läsning men den videon måste vi få se. thumbs up

BMW 330i -05
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Re:

knotan skrev:
https://youtu.be/zGyBk0W3l2M

https://www.youtube.com/watch?v=cbzcvEaNXYU

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
hahaha

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Förstår vad du menar med slarvigt, finns en del att hämta där.

Grymt att det går så fort!
Vad ör det som gör det så bakhalt över krönen? Uppsläpp spelar ju roll men det ser väldigt överstyrt ut ändå?

BMW 330i -05
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
jadu jag vet faktiskt inte säkert nån med mer kunskap får svara,
men jag gissar att det är en kombo av att det går för långsamt så jag saknar downforce i sammband med att det är väldigt kort utfjädring så finns nog inget marktryck på däcken kvar ???
körde med max downforce på vingen (kunde gått på nått hack till men det ligger nu där där effekten av drag blir större än effekten av DF enligt tabellerna på vingarna)

jag brukar backa av ett hack härifrån på tex Mantorp men där upplever jag inte alls detta, så jag tror det är den låga hastigheten som gör det??

Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Det jag kan tycka mig se, som hänger ihop lite, är att jag tycker du går in för tidigt i båda vänstersvängarna innan mohlins och TV-krönet vilket (framförallt i TV-krönet) gör att du inte svängt klart och har för mycket sidkrafter som påverkar när greppet lättar. I mohlins tycker jag du kunde utnyttja bandbredden både före och efter mycket mer för att få bättre balans efter krönet. Men det kommer ju från min värld utan diff, å andra sidan så måste ju liknande varvtider betyda nåt hur man attackerar denna roliga bana.
Just my penny...

Petter U
Motala
Här sen Mar 2005

Re:

MaZ skrev:
Förstår vad du menar med slarvigt, finns en del att hämta där.

Grymt att det går så fort!
Vad ör det som gör det så bakhalt över krönen? Uppsläpp spelar ju roll men det ser väldigt överstyrt ut ändå?

Jag tycker det ser ut ungefär som man kan vänta sig när någon försöker hitta lite gränser i en väldigt snabb och, antar jag, inte särskilt lättkörd bil. Kul att du laddar på! thumbs up

Får du lite körtid i sommar kommer det nog gå ordentligt fort

Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

Benjamin Ernryd skrev:
Det jag kan tycka mig se, som hänger ihop lite, är att jag tycker du går in för tidigt i båda vänstersvängarna innan mohlins och TV-krönet vilket (framförallt i TV-krönet) gör att du inte svängt klart och har för mycket sidkrafter som påverkar när greppet lättar. I mohlins tycker jag du kunde utnyttja bandbredden både före och efter mycket mer för att få bättre balans efter krönet. Men det kommer ju från min värld utan diff, å andra sidan så måste ju liknande varvtider betyda nåt hur man attackerar denna roliga bana.
Just my penny...

jag tror du har helt rätt i detta, jag har inte ratten rakt just där jag borde ha det, och det hänger nog ihop med både rutin på just den aktuella banan samt att jag var sjukt utmattad och varken hjärnan eller kroppen i övrigt hängde med riktigt för den tiden jag ville prestera.

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

Petter U skrev:

Jag tycker det ser ut ungefär som man kan vänta sig när någon försöker hitta lite gränser i en väldigt snabb och, antar jag, inte särskilt lättkörd bil. Kul att du laddar på! thumbs up

Får du lite körtid i sommar kommer det nog gå ordentligt fort

ja det skulle gå att köra fortare med mer rutin/träning, det är säkert thumbs up

Våra race- och banåkarbilar
Lola T91/50, SÅLD
<<   1, 2, 3 ... , 28, 29, 30   >>
25 besök senaste veckan (247800 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande