Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
överhettade slicks?
3258 besök totalt
Puppe
Finland
Här sen Jul 2004

Trådstartare
överhettade slicks?

Efter gårdagens bandag och första gången jag provade på slicks så blev jag fundersam hur jag lyckades överhetta ett par slicks så enkelt. Slicksen köptes av ett lokalt Porsche Cup team och är av storleken 25/64-18, Bilen är en original BMW M3 e46, och körde med 2bar varm och och kall trycket var idag 1,4bar.

Vad beror denna överhettning av, Jag är en amatör så jag tror förståss att det är mycket på teknik men finns det andra orsaker? Porsche bilarna kör ju mycket snabbare men också mycket lättare, eller är det så jag har fått någon mjuk gummiblandning som de kanske bara kör kvalificering med?

Så här "fina" var däcken, framdäcken var de som hade gått varmast..

Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Det där är inte överhettning (om du avser däckresterna), det är att du plockat upp gummi från banan. Och naturligt så plockar framdäcken upp mest.
Normalt sett så blir det så om man inte kör tillräckligt aggressivt.. Alternativt så kör man utanför idealspåret där gummiresterna i huvudsak ligger.
Jag skulle tro att du har mycket svårt att överhetta dina slicks med en bil i standardutförande. Normalt har man en betydligt hårdare chassisättning på slicksbilar för att komma upp i rätt temperatur på däcken.

Däcken ska vara ca 90-105 C för att fungera optimalt. Detta kan du mäta direkt efter att du kommit in i depå, men det gäller att mäta snabbt.

Dina däcktryck låter ganska normala.

Finland
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Oj Tack Arne,

De förklarar för det var uppdelat så att det var drifting bilar som körde före oss och vi körde efter och det var Mycke gummi på banan!

Ska jag köra ännu agresivare... tyckte jag tryckte på ganska bra..

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Varför tror du du överhettade dom, blev de halkiga?

Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Det kan vara värt det att avlägsna det värsta av den s.k. "pick-ups:en" med hjälp av varmluftpistol och skrapa inför nästa körning. Det kan ibland vara svårt att köra bort gummiresterna.

Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005

Vi var också vid Kemora med brorsans BMW 318is och hanns sliks såg ungefär lika ut och vi fick höra att de hade gått varma.. Vi tyckte att det lät otroligt att vi skulle ha överhettat Stcc sliks med en std 318is och amatör bakom ratten.. Förklaringen att det är driftarnas gummi som vi smältat fast på våra däck och lurat oss är en förklaring..

(Link till vårt problem med att bilen inte gillade lägre däcktryck.. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104458 )

Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Puppe
Finland
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Re:

Babbe skrev:
Varför tror du du överhettade dom, blev de halkiga?

Det var någon som antydde på plats att det såg ut som om de har gått varma, Nej tyckte inte alls att de blev halkiga.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag tycker att de ser bra ut.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Nån som inte kunna skilja på pickups och att dom skulle smält och korvat sig

berggrenpetra
Stockholm
Här sen Jun 2016

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Så ska det se ut, går att få bort med värmepistol och spackelskrapa

överhettade slicks?
3258 besök totalt