Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3258 besök totalt |
överhettade slicks?
Efter gårdagens bandag och första gången jag provade på slicks så blev jag fundersam hur jag lyckades överhetta ett par slicks så enkelt. Slicksen köptes av ett lokalt Porsche Cup team och är av storleken 25/64-18, Bilen är en original BMW M3 e46, och körde med 2bar varm och och kall trycket var idag 1,4bar. Vad beror denna överhettning av, Jag är en amatör så jag tror förståss att det är mycket på teknik men finns det andra orsaker? Porsche bilarna kör ju mycket snabbare men också mycket lättare, eller är det så jag har fått någon mjuk gummiblandning som de kanske bara kör kvalificering med? Så här "fina" var däcken, framdäcken var de som hade gått varmast.. ![]() _________________ Patrik Kulla BMW M3 -01 SMG |
||
Det där är inte överhettning (om du avser däckresterna), det är att du plockat upp gummi från banan. Och naturligt så plockar framdäcken upp mest.
Normalt sett så blir det så om man inte kör tillräckligt aggressivt.. Alternativt så kör man utanför idealspåret där gummiresterna i huvudsak ligger. Jag skulle tro att du har mycket svårt att överhetta dina slicks med en bil i standardutförande. Normalt har man en betydligt hårdare chassisättning på slicksbilar för att komma upp i rätt temperatur på däcken. Däcken ska vara ca 90-105 C för att fungera optimalt. Detta kan du mäta direkt efter att du kommit in i depå, men det gäller att mäta snabbt. Dina däcktryck låter ganska normala. _________________ /Arne Lindgren |
||
Oj Tack Arne,
De förklarar för det var uppdelat så att det var drifting bilar som körde före oss och vi körde efter och det var Mycke gummi på banan! Ska jag köra ännu agresivare... ![]() ![]() _________________ Patrik Kulla BMW M3 -01 SMG |
||
Vi var också vid Kemora med brorsans BMW 318is och hanns sliks såg ungefär lika ut och vi fick höra att de hade gått varma.. Vi tyckte att det lät otroligt att vi skulle ha överhettat Stcc sliks med en std 318is och amatör bakom ratten.. Förklaringen att det är driftarnas gummi som vi smältat fast på våra däck och lurat oss är en förklaring..
(Link till vårt problem med att bilen inte gillade lägre däcktryck.. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Re:
Det var någon som antydde på plats att det såg ut som om de har gått varma, Nej tyckte inte alls att de blev halkiga. _________________ Patrik Kulla BMW M3 -01 SMG |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3258 besök totalt |