Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bränslesystemsfrågor
6 besök senaste veckan (3641 totalt)
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Bränslesystemsfrågor

Har funderat om lite på soppasystemet på bilen då jag fick tag på en original DTM tankkåpa i kolfiber som jag skulle vilja använda för att dölja min lilla 30l ATL-tank samt catch-tank och förpump.

Så här såg det ut 1991, här har man satt huvudpump och filter uppe på på tankkåpan, men ibland har allt suttit under locket.

Här tanken med kolfiberkåpan. Hålet i mitten är där pumppaketet sänktes ner, två filter kommer in från varje sida.

Nedan är själva armturen som höll pumpar och filter, pumparna monterades ståendes. Ovan armaturen sitter själva locket i kolfiber som syns på första bilden. Helar armaturen satt i hålet i tanken som syns på bilden ovan

1. Hur funkar det att använda tex en Bosch 044 eller 979 pump som förpump? Har en en Facet Blue top liggandes men använder hellre en Bosch. På DTM-bilarna var både förpump och huvudpump 044.

2. Både förpump och huvudpump kommer att behöva pumpa (trycka soppan uppåt) då catchtanken kommer sitter lägre än båda pumparna. Vill minnas att man helst vill ha självfall till dessa pumpar. På DTM-tanken har man monterat pumparna stående i en hållare, sitter under täcklocket som syns på bilderna ovan.

Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Gjorde en liten skiss för att förklara min huvudbry:

Tanken är alltså monterad i reservhjulsbaljan, det är nersäkningen man ser på skissen. Även båda pumparna och catch-tanken är monterad i baljan.

Som synes måste båda pumparna pumpa soppan uppför, först förpumpen som skall pumpa upp soppan ur tanken men sen också upp till catchen. Huvudpumpen behöver bara pumpa upp mot karossgenomföringen som sedan övergår till alurör vidare mot nästa karossgenomföring till motorrummet

Jag vill alltså använda en Bosch 979 som förpump och 044 till huvudpump. Har en Facet Blue top som jag i värsta fall kan använda som förpump.

Är detta helt tokigt tänkt

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

RS 1800 skrev:
Gjorde en liten skiss för att förklara min huvudbry:

Tanken är alltså monterad i reservhjulsbaljan, det är nersäkningen man ser på skissen. Även båda pumparna och catch-tanken är monterad i baljan.

Som synes måste båda pumparna pumpa soppan uppför, först förpumpen som skall pumpa upp soppan ur tanken men sen också upp till catchen. Huvudpumpen behöver bara pumpa upp mot karossgenomföringen som sedan övergår till alurör vidare mot nästa karossgenomföring till motorrummet

Jag vill alltså använda en Bosch 979 som förpump och 044 till huvudpump. Har en Facet Blue top som jag i värsta fall kan använda som förpump.

Är detta helt tokigt tänkt

Mitt bränslesystem ser precis ut sådär. Fast med skillnaden att min huvudpump sitter på toppen av catchtanken och att jag har filtret på trycksidan av huvudpumpen. Min förpump trycker även in bränsle i botten på catchtanken men det tror jag inte spelar nån roll. Sökte lite och jag hittade att bränslepumparna kunde suga rätt högt, kommer inte ihåg vart jag hittade det dock. Verkar iaf funka men eventuellt låter pumpen förpumpen lite onormalt när det är lite bränsle. Har två stycken standard Bosch som är betydligt sämre än 044 men det fungerar utmärkt till min ~200hk sugmotor.

Orginal på min bil sitter huvudbränslepumpen utanför tanken och höjd med botten av tanken. Så höjdskillnaden på sugsidan är inte ett problem, blir ju en hävert när luften är borta. Höjdskillnaden är framförallt inte ett problem på trycksidan då motorns bränslerail ändå kommer att sitta högre upp än 35cm från botten av tanken, bör vara den totala höjdskillnaden som spelar roll. 35cm höjdskillnad bör kräva mindre än 0.026bars tryck ur pumpen för att övervinnas.

Enligt mina erfarenheter kommer det att fungera utmärkt att göra som din bild visar även om jag hade satt filtret på trycksidan av huvudpumpen för att förhindra att skräp från huvudpumpen hamnar i motorn.

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack för inputen Andreas, uppskattas. Skall vänta på filtret förstås så det hamnar efter huvudpumpen. Kör du filter innan din förpump med ?

Stockholm
Här sen Apr 2008

Spontant känns det bättre att ta ut soppan längst ner på tanken?

Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012

Jag brukar sätta ett slangfilter innan förpumpen!
Dels ser man om det blir en massa skit i det och undviker att ta in det i systemet.
Brukar använda red top till förpump( behövs ju inget högt tryck till catchtanken).

Kalmar
Här sen Okt 2005

Vari ligger egentligen frågeställningen? Om systemet kommer funka rent generellt eller om det blir problem med suget till pumpen?

Som förpump behövs inte mer än en "standardpump" för att klara ca 200hk @ 3 bars tryck. En pump till Volvo 740 eller Audi S2 funkar ypperligt.

Tänkta dimensioner?

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Frågan gäller pumplacering som medför att suga och pumpa uppför

Stockholm
Här sen Apr 2008

Pumpa uppför är inga problem vid dessa små skillnader, jag skulle dock satt utgången från tanken längst ner istället så du har självfall in i pumpen så att säga.

Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Problemet med fuel cellen är att utgången är på ovansidan

Stockholm
Här sen Apr 2008

Aha på så vis. Ja det är väl bara att testa egentligen, men jag vet att vissa pumpar inte gillar att suga för mycket så att säga.

Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009

Jag hade nog dragit returen från motorn till stora tanken om det går. Bränslet är varmt när det kommer på returen och riskerar att värma catchtanken då det cirkulerar motor-catchtank.

Ser bra ut med alla pumpar i botten då det kommer alltid vara soppa här även vid tom tank. Skulle kunna starta förpumpen 10sek innan huvudpumpen om man vill säkra sig att huvudpumpen har soppa.

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Ja den eviga frågan om att leda returen direkt till tanken eller till catch-tanken. Jag kan inte bestämma mig

Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007

Om returen går till stora tanken, och om högtrycks-pumpen är större än lågtrycks-pumpen (inte ovanligt) så kommer catchtanken alltid vara tom.

Jag har för mig jag har gjort så här. Hp-pumpen ska dimensioneras för max effekt. För lp-pumpen räcker det med medeleffekt, beroende på storlek av catchtanken.

Har jag tänkt rätt?

Edit: Lägg märke till att jag satt returen från regulatorn högst upp. Tanken var att ett eventuellt övertryck i catchtanken inte skulle påverka regulatorn och därmed bränsletrycket. Nu när jag tänker på det har det nog marginell betydelse.

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Att leda motor-returen till stora tanken förtar en stor del av idén med catchtanken. Motorreturen är förhoppningsvis helt luftfri. Drar man returen till huvudtanken skall den volymen ersättas med potentiellt luftbemängt bränsle till catchtanken. Om man drar returen till huvudtanken måste förpumpen ha större kapacitet än huvudpumpen, annars blir det torrt i catchtanken. Om man drar returen till catchtanken behöver förpumpen bara kompensera för motorns verkliga förbrukning. Värmeargumentet köper jag inte, värmen hamnar i bränslet ändå och hur stort är problemet i praktiken? Om catchtanken är på två liter så byts bränslet på några minuter ändå vid bankörning. Det går väl minst 20 liter i timmen så sex minuter eller mindre tar det att förbruka volymen i catchtanken i mitt exempel.

Guson

Kalmar
Här sen Okt 2005

Re:

RS 1800 skrev:
Frågan gäller pumplacering som medför att suga och pumpa uppför

Inga problem. Är du osäker så testa sughöjden på pumpen med en slang. Jag har själv haft en sughöjd på ca 0,5 meter vid nåt testtillfälle jag jag höll på att bygga system & skulle tömma nån dunk. HAr inte pumpen backventil så tar det ett par sekunder innan du har fullt flöde. INget som påverkar bränslet fram till motorn iom att du har CT med huvudpump.

Soppapumpar är oftast specificerade till 6 bar i pumpdiagram. Det innebär att dom i teorin kan pumpa fluider 60 meter rakt upp med angivet flöde. Dina tänkta 35 cm är inget pumpen reagerar på

Fördelen med att dra returen till CT är att du kan köra med minimal mängd bränsle bak i tanken, tappa sug på förpumpen men INTE fram vid huvudpumpen. 1 liter med återdragen retur till CT räcker bra lång tid & att tappa suget i var & varannan kurva märks inte.

Temperaturökning? Ja förvisso, men har du tank bak & avgassystem liggandes under golvet så är det lika illa. Pumparna i sig värmer successivt bränslet dom också.

Jag har kört med denna typ system sedan 2010. Då sa alla att jag var dum i huvudet. Att man inte kan göra så pga tryckvariationer i systemet, min retur för liten, temperaturer osv osv....
Ganska intressant att många av dessa "experter" idag själva kör med exakt samma system. Att dessutom NUKE producerar, sedan nåt år, ett likadant system med CT gör ju inte saken sämre. Så, kan det verkligen vara så dåligt?

Jag skulle vilja hävda att det är mig NUKE har kopierat....men det är nog mer önsketänkande

I mitt fall var det givet med CT pga en herrejösses-tank i skuffen (70 liter tvärmonterad i bagagen) & det faktum att bilen ska förbli lika praktisk som innan, trots race mode Returen tillbaka till CT drog jag för att öka säkerhetsmarginalen & slippa dra ytterligare slang/rör under bilen tillbaka till tanken. JO, jag har min CT i motorrummet med 2 st in-tank Walbro 255 & kör på E85. Jag har aldrig upplevt några problem med systemet

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Re:

nicemd skrev:
Om returen går till stora tanken, och om högtrycks-pumpen är större än lågtrycks-pumpen (inte ovanligt) så kommer catchtanken alltid vara tom.

Jag har för mig jag har gjort så här. Hp-pumpen ska dimensioneras för max effekt. För lp-pumpen räcker det med medeleffekt, beroende på storlek av catchtanken.

Har jag tänkt rätt?

Edit: Lägg märke till att jag satt returen från regulatorn högst upp. Tanken var att ett eventuellt övertryck i catchtanken inte skulle påverka regulatorn och därmed bränsletrycket. Nu när jag tänker på det har det nog marginell betydelse.

I din Edit så har du tänkt fel Det spelar ingen roll vart inloppet till CT sitter. Trycket är "detsamma" i hela tanken om & när den väl är full. Det som kan skapa tryckvariationer i tanken är strypningar i vidare retur från CT. Bara för att du har en liten retur vidare från CT innebär det inte nödvändigtvis att mottrycket ökar, däremot ökar hastigheten på fluiden. Är returen FÖR liten eller på andra sätt stryper så kommer det kunna vålla variationer ja.

I övrigt har du tänkt rätt. lp-pumpen i mitt fall, till ca 600 hk, är en ynka Volvo 740-pump & i reserv har jag en Audi S2-pump ifall den andra lägger av. Lp-pumpen pumpar utan "mottryck" (förutom systemets mottryck) & flödar därmed väldigt bra. Som du själv påpekat så hjälper dessutom hp-pumpen till att hålla CT full.

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack för bra info! Har ett earls inline filter på 85µm som jag först hade tänkt att använda som filter till förpumpen men läst att vissa haft problem att dom kloggar igen väldigt fort. Har ett annat Sobek filter (10 µm) som jag hade tänkt att använda som filter efter huvudpump men lutar mer att använda detta till förpumpen istället.

Efter huvudpumpen har jag ett Porsche-filter (6µm) med skruvanslutning, samma som man använde i DTM.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

cirs skrev:
Jag hade nog dragit returen från motorn till stora tanken om det går. Bränslet är varmt när det kommer på returen och riskerar att värma catchtanken då det cirkulerar motor-catchtank.

Ser bra ut med alla pumpar i botten då det kommer alltid vara soppa här även vid tom tank. Skulle kunna starta förpumpen 10sek innan huvudpumpen om man vill säkra sig att huvudpumpen har soppa.

Seriösa bränslesystem för racing kan ha kylare på returröret, så blir inte bränslet så varmt i catchtanken ändå.

Tittar man på många standardbilar så har de en kylslinga för servosystemet i fronten, lite mer prestandaorienterade bilar har små kylflänsar på denna kylslinga. Perfa som bränslekylare.

Bränslesystemsfrågor
6 besök senaste veckan (3641 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande