Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rallyporr på högsta nivå
1923 besök totalt
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
Rallyporr på högsta nivå

http://www.scoobynet.co.uk/bbs/thread.asp?threadid=171390

Jag får nog skriva ut lite bilder med kolfiber och ta med en packe kleenex in på hemlighuset.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
...men den vingen...man får hoppas att den är hälften så funktionell som ful - för då lär Imprezan jaga peggor i år.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



GAH!
Men handbroms i kolfiber...hmm...ni vet ju hur det gick för VW i Dakar, de knäckte den...
(...och sa efteråt att de _kanske_ hade gått _lite_ för långt i jakten på vikt)
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Gah jävlar va läcker. Sen gäller det bara att Solberg håller den på vägen så han kan vinna ett par rallyn. Men pedalerna såg lite putti nuttiga ut tycker jag och undra när man har tid att trycka på alla knappar som fanns det verkade vara hur många som helst.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1054



Ahhhh, stående pedaler, som på riktiga bilar....

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Vingen...har alltid undrat varför de inte har fack i bokhyllorna

Det ser ut som ett seriöst dyrt bygge.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Re: Rallyporr på högsta nivå

SecretAgentMan skrev:

Jag får nog skriva ut lite bilder med kolfiber och ta med en packe kleenex in på hemlighuset.

/J
Så du utrycker dig

Men bilderna är verkligen

_________________
Magnus Thomé
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



Är jag ute och snurrar eller kan det vara så att man har en extrem storleksskillnad mellan koppling och broms för att föraren inte ska ta fel? (så man direkt känner genom skon vilken man har foten på)
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



SecretAgentMan skrev:
...men den vingen...man får hoppas att den är hälften så funktionell som ful - för då lär Imprezan jaga peggor i år.

/J


Definetivt thumbs up

Kan någon aerodynamiker avslöja vad fördelen är med att ha så många avgränsade fack i konstruktionen?
Sidostyckena i ändarna på en vinge är till för att inte övertrycket som skapas på ovansidan skall smita runt kanten och sabba undertrycket som skapats på undersidan men den förklaringen kan inte gälla här.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
Enligt de som sett vingen på nära håll är inte strävorna i samma "vinkel" heller...vilket låter som MASSIVT "drag" i mina öron?

Det måste vara någon form av stabilisering de utför - ful är den dock.

Det kanske är en motvikt mot den trots allt estetiskt bättre fronten på 03:an?

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



krabu skrev:
Är jag ute och snurrar eller kan det vara så att man har en extrem storleksskillnad mellan koppling och broms för att föraren inte ska ta fel? (så man direkt känner genom skon vilken man har foten på)


Det kan inte va så att kopplingspedalen bara används under starten på en specialsträcka, bilen har väl sekvensiell låda skulle jag tror. Så ute på sträckan behöver du bara använda bromsen... men vad vet jag , jag har inte kört den.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5279



Jag skulle tro att vingen har dessa "fack" för att ge lite vettig downforce även när man åker på bredden. Om det är som secretagentman säger att de har olika vinklar så kunde ju det vara för att hjälpa luften att flyta "rätt"

vad tror ni?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Som jag skrev i ett annat forum så tror jag "facken" är till för att stallet ska kunna dra in extra pengar när bilen står stilla genom hönsuppfödning Man kanske ska photoshoppa lite för att illustrera...

hmm.. eller inte
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Johan CooperS skrev:
Som jag skrev i ett annat forum så tror jag "facken" är till för att stallet ska kunna dra in extra pengar när bilen står stilla genom hönsuppfödning Man kanske ska photoshoppa lite för att illustrera...

hmm.. eller inte


Andnöd!! Luft jag får ingen luft! Aj ont i magen!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Johan CooperS skrev:
Som jag skrev i ett annat forum så tror jag "facken" är till för att stallet ska kunna dra in extra pengar när bilen står stilla genom hönsuppfödning Man kanske ska photoshoppa lite för att illustrera...

hmm.. eller inte


LOL !!

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Backspeglarna såg ju ut att ha rymt från en lastbil och sedan krympt i tvätten!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Fyhr skrev:
Jag skulle tro att vingen har dessa "fack" för att ge lite vettig downforce även när man åker på bredden. Om det är som secretagentman säger att de har olika vinklar så kunde ju det vara för att hjälpa luften att flyta "rätt"

vad tror ni?


Även om teorin med hönsuppfödning verkar kreativ, så är väl detta den sanna förklaringen. De kanske försökte slå två flugor i en smäll.

om en vinge med bara två sidostycken används så fås effekten när bilen går på bredden att den projicerade längden av vingen mot luftströmmen minskas av det sidostycket som skymmer i färdriktningen. Med hjälp av facken och vinklingarna av dessa kan luften styras in bakom "skuggan från sidostycket. Hur mycket som tjänas i praktiken är väl svårt att säga, men att de använder det tyder väl på att det ger positiv effekt om det går på bredden tillräckligt mycket.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Ola Leufvenmark
Lindholmen
Här sen Jan 2003
Inlägg: 163



Fy faan så läcker thumbs up! Nu känns verkligen den egna rallybilen som den traktor den är ...

Ska höra med Medborgarskolan och ABF om en kurs i kolfibertillverkning...
ola

_________________
Ola Leufvenmark
----------------
Renault Megane RS225 - 2008
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Finns lite tuffa grejer på den bilen. Jag gillar kåpan bakom IC som leder ut den varma luften genom huven och skapar downforce.

Displayen till föraren är också rätt tuff. Skapligt mycke kolfiberdetaljer är det också. Bromsarna ser effektiva ut

Sen är frågan om den nya modellen verkligen är snyggare än den gamla. Gillar gamla fronten i sti utförande betydligt bättre än den nya. Den nya fronten har så stora lysen. Backspeglarna var dessutom fula som stryk.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Allmänt banåkaforum
Rallyporr på högsta nivå
1923 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande