Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rallyporr på högsta nivå
1923 besök totalt
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Rallyporr på högsta nivå

http://www.scoobynet.co.uk/bbs/thread.asp?threadid=171390

Jag får nog skriva ut lite bilder med kolfiber och ta med en packe kleenex in på hemlighuset.

/J

Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

Trådstartare
...men den vingen...man får hoppas att den är hälften så funktionell som ful - för då lär Imprezan jaga peggor i år.

/J

Citera
krabi

Här sen Dec 2002

GAH!
Men handbroms i kolfiber...hmm...ni vet ju hur det gick för VW i Dakar, de knäckte den...
(...och sa efteråt att de _kanske_ hade gått _lite_ för långt i jakten på vikt)
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003

Gah jävlar va läcker. Sen gäller det bara att Solberg håller den på vägen så han kan vinna ett par rallyn. Men pedalerna såg lite putti nuttiga ut tycker jag och undra när man har tid att trycka på alla knappar som fanns det verkade vara hur många som helst.

Stenungsund
Här sen Nov 2002

Ahhhh, stående pedaler, som på riktiga bilar....

/Anders C

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Vingen...har alltid undrat varför de inte har fack i bokhyllorna

Det ser ut som ett seriöst dyrt bygge.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: Rallyporr på högsta nivå

SecretAgentMan skrev:

Jag får nog skriva ut lite bilder med kolfiber och ta med en packe kleenex in på hemlighuset.

/J
Så du utrycker dig

Men bilderna är verkligen

Här sen Dec 2002

Är jag ute och snurrar eller kan det vara så att man har en extrem storleksskillnad mellan koppling och broms för att föraren inte ska ta fel? (så man direkt känner genom skon vilken man har foten på)
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

SecretAgentMan skrev:
...men den vingen...man får hoppas att den är hälften så funktionell som ful - för då lär Imprezan jaga peggor i år.

/J

Definetivt thumbs up

Kan någon aerodynamiker avslöja vad fördelen är med att ha så många avgränsade fack i konstruktionen?
Sidostyckena i ändarna på en vinge är till för att inte övertrycket som skapas på ovansidan skall smita runt kanten och sabba undertrycket som skapats på undersidan men den förklaringen kan inte gälla här.

SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Enligt de som sett vingen på nära håll är inte strävorna i samma "vinkel" heller...vilket låter som MASSIVT "drag" i mina öron?

Det måste vara någon form av stabilisering de utför - ful är den dock.

Det kanske är en motvikt mot den trots allt estetiskt bättre fronten på 03:an?

/J

Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

krabu skrev:
Är jag ute och snurrar eller kan det vara så att man har en extrem storleksskillnad mellan koppling och broms för att föraren inte ska ta fel? (så man direkt känner genom skon vilken man har foten på)

Det kan inte va så att kopplingspedalen bara används under starten på en specialsträcka, bilen har väl sekvensiell låda skulle jag tror. Så ute på sträckan behöver du bara använda bromsen... men vad vet jag , jag har inte kört den.

Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Jag skulle tro att vingen har dessa "fack" för att ge lite vettig downforce även när man åker på bredden. Om det är som secretagentman säger att de har olika vinklar så kunde ju det vara för att hjälpa luften att flyta "rätt"

vad tror ni?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Som jag skrev i ett annat forum så tror jag "facken" är till för att stallet ska kunna dra in extra pengar när bilen står stilla genom hönsuppfödning Man kanske ska photoshoppa lite för att illustrera...

hmm.. eller inte
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Johan CooperS skrev:
Som jag skrev i ett annat forum så tror jag "facken" är till för att stallet ska kunna dra in extra pengar när bilen står stilla genom hönsuppfödning Man kanske ska photoshoppa lite för att illustrera...

hmm.. eller inte

Andnöd!! Luft jag får ingen luft! Aj ont i magen!

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Johan CooperS skrev:

hmm.. eller inte

LOL !!

Slåtte
Här sen Nov 2002

Backspeglarna såg ju ut att ha rymt från en lastbil och sedan krympt i tvätten!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fyhr skrev:
Jag skulle tro att vingen har dessa "fack" för att ge lite vettig downforce även när man åker på bredden. Om det är som secretagentman säger att de har olika vinklar så kunde ju det vara för att hjälpa luften att flyta "rätt"

vad tror ni?

Även om teorin med hönsuppfödning verkar kreativ, så är väl detta den sanna förklaringen. De kanske försökte slå två flugor i en smäll.

om en vinge med bara två sidostycken används så fås effekten när bilen går på bredden att den projicerade längden av vingen mot luftströmmen minskas av det sidostycket som skymmer i färdriktningen. Med hjälp av facken och vinklingarna av dessa kan luften styras in bakom "skuggan från sidostycket. Hur mycket som tjänas i praktiken är väl svårt att säga, men att de använder det tyder väl på att det ger positiv effekt om det går på bredden tillräckligt mycket.

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Ola Leufvenmark
Lindholmen
Här sen Jan 2003

Fy faan så läcker thumbs up! Nu känns verkligen den egna rallybilen som den traktor den är ...

Ska höra med Medborgarskolan och ABF om en kurs i kolfibertillverkning...
ola

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Finns lite tuffa grejer på den bilen. Jag gillar kåpan bakom IC som leder ut den varma luften genom huven och skapar downforce.

Displayen till föraren är också rätt tuff. Skapligt mycke kolfiberdetaljer är det också. Bromsarna ser effektiva ut

Sen är frågan om den nya modellen verkligen är snyggare än den gamla. Gillar gamla fronten i sti utförande betydligt bättre än den nya. Den nya fronten har så stora lysen. Backspeglarna var dessutom fula som stryk.

Allmänt banåkaforum
Rallyporr på högsta nivå
1923 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande