Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 SMGII Millway Ringracer -02 | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (40508 totalt) |
Det kan väl inte finnas för många trådar om M3 E46 här?
Så här kommer en till! Har varit utan renodlad banbil de senaste åren (småbarnsåren) sen jag sålde min förra M3 E36, men sysselsatt mig med diverse andra roliga bilar under tiden. Och även har minst en ringenresa om året med mest olika Miata NC, lite Porsche och hyrbil. Men nu så var det väl äntligen dags att ha en lite snabbare bil på Ringen igen. Bilen inköptes hösten 2015. Carbonsvart M3:a med SMG II, utan taklucka. Hade aldrig kört en SMG innan, och var efter de första provturerna med bilen tveksam till den, men nu efter att ha kört bilen på Banan med stort B så är jag heeeeelt såld på växellådan, är bara fantastisk! Vid inköp så var bilen helt original. Med undantag för 19" Breyton-fälgar som jag personligen inte tyckte passade så bra på bilen. Målet med bilen är att ha en snabb och driftsäker bil att köras på Nürburgring. Göra bara nödvändiga och beprövade uppgraderingar. Vill satsa på att köra och inte skruva så mycket. Millway Motorsport kommer stå för alla uppdateringar när det gäller väghållningen. Ett säkert kort för en snabb och pålitlig bil. Första steget skedde under vintern. En rejäl polering och uppfräschning av lacken. Samt service i form av olja/filter och byte till Motul RBF600 bromsvätska. Bytte också bromsbeläggen till Gula Pagid fram, samt Carbotech XP10 bak. Ett nytt avgassystem hittade dit också. Av märket Direnza, http://www.direnza.co.uk Vet inte så mycket om det, men det låter underbart och väger lite. Förmodligen för högt ljud för svenska banor, men på Ringen funkar det fint. Breyton-hjulen såldes och inköptes gjordes istället två uppsättningar M3 original 18" uppsättningar där jag sålde framhjulen och behöll bakfälgarna vilka är 9x18". Köpte också en uppsättning 19" original M3 E90 med Toyo R888. Övrigt under vintern så köptes det in: - CSL-baklucka - Riegers CSL-front med två hål för bromskylning - CSL diffusor - Wiechers Sport halvbur - 2 st Sparco EVO2-stolar - 2 uppsättningar Sparco 3" sexpunktsbälten Under vårkanten så blev det dags att köra bilen till Millway Motorsport för att få det stora uppgraderingspaketet för förbättrad väghållning. Här blev det monterat: H&R Racing ClubSport med Nürburging-avstämmning. Camberplattor art.nr: 90352 Stötdämparlager bak art.nr: 90020. Bussning bärarm fram art.nr: 90307 Bussning bärarm bak ledlager art.nr 90088. Bussning tvärgående bak med ledlager, art.nr 90327 Bussningar bakvagnsbrygga art.nr 90148. Camberstag med tätad länklager art.nr 90090. Stoptech stålomspunna bromsslangar. Samt även svetsade sprickor i bakvagnen som numera är förstärkt. Efter att bilen blev färdig hos Millway så blev det lite brådis att få resterande klart innan det bär av till Ringen. Så, hem och montera den nylackade CSL-luckan. Ut med originalstolar och baksäte. In med buren och skruva fast den med plattor efter alla konstens regler. Att montera 6-punktsbälten med godkända plattor tog sin lilla tid. Förarstolen monteras med ett Millway stolsunderrede, men det fanns bara ett att tillgå så för att få in passagerarstolen blev lite panik med, men Fartfabriken fixade en expressleverans av ett underrede så med några timmars marginal så hann jag med sista stolen också. Det enda som inte hanns med var att få dit nya fronten med bromskylning, men det får sparas till framtiden. På med M3 E90-hjulen med R888 och så är allt klart för Ringen! För första gången så testades möjligheten att skicka ner bilen med biltransport. Fortsättning följer.. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||||
|
||||||||
_________________ Nicodemus Nilsson MINI R56 JCW - 2011 BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508 |
||||||||
Perfekt Ringtool med dom rätta väghållningsbitarna
Hoppas vi syns där nere fler gånger senare iår _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||||
Tack! Det är många som tycker det, så man är ju långt från ensam på banan med den färgen Hoppas det går bra för er där nere nu! Bilen står kvar nere där och väntar på mig.
Tack, detsamma! Följer din tråd sen innan.
Tackar!
Det hoppas vi! Säg till om det planeras nån mer resa ner snart. Jag tänker komma ner iallafall två gånger till i år. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||||
Tjena!
Trevligt med en tråd för din bil med Många svenskar även jag planerar att åka ner nästa sista helgen i Juli. Trackday både fredag och måndag om man känner för det och fullt öppet lördag/söndag! Diket har lovat ta ledigt han med _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||
Hallå där! Ska göra mitt bästa att komma ner så snart det går. Får hålla er uppdaterade på när så hoppas jag vi ses där igen Ska kolla kalendern för sista dagarna i Juli. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||||
Superfin bil, grattis!
Här är ett brådskande tips på viktminskning fram (vilket är mkt svårare än bak). Dela gärna till andra ägare av E46 M3 http://www.m3forum.net/m3forum/showt _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||||||
En liten fortsättning då.
Bilen kördes som sagt ner på biltransport, vilket var väldigt bekvämt. Speciellt med tanke på att det var översvämning i stora delar av Tyskland och att man slapp köra genom den. Bara flyga ner, och hämta upp bilarna som stod prydligt uppradade utanför Raeder Motorsport. Bilen var i stort sätt klar så mest bara att plocka ur saker, justera däcktryck och ut och köra. Två kvällskörningar och två heldagar var det öppet. De två första kvällarna var det blöt bana och regn hela tiden, men fick iallafall känna på bilen även om men är rätt osäker i ny bil på blött underlag. Bilen kändes riktigt bra! Hade en liten tendens till understyrning i långsamma kurvor, men hade tillgång till Millway-expertis på plats så några små justeringar utfördes. Och efter provkörning så var balansen helt perfekt. Släpper riktigt skönt på alla fyra hjulen när man kör på gränsen. De två sista hel-dagarna bjöd på mycket bilar på banan men också mycket körning och njutning av denna underbara bana. Kommer in i körningen och tempot rätt bra efter några varv. Känns som att det kan gå att köra rätt så fort i bilen om man får lite mer varv och kanske också lite mindre trafik. Men det är kul ändå! Bromsarna som är original med andra belägg och utan extra kylning var ett lite orosmoment, men det känns ändå som att det funkar väldigt bra ändå. Kan lita på dom, och känns inte som en begränsning. Även om det vore skönt att uppgradera i framtiden. Bilen känns ju även rätt tung, är inte lättad något, men det vore trevligt att tappa lite vikt framöver. Så efter en fantastisk helg i Paradiset så var det dags att lämna för denna gången. Men bilen står kvar, och hoppas komma tillbaks så snart det är möjligt. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||||
Sprang på några filmer från förra besöket på Ringen
Ett varv: Köra förbi Brünnchen Köra förbi Breidscheid Har troligen möjlighet att titta ner till bilen och Ringen under nästa helg, blir skoj! _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||||
Får ju ändå lite visningar på filmerna så jag lägger väl ut en till då
Här är ett kul varv i en del trafik från i söndags. Klockan stannade på 8.09. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||||
SMG II = varje växling är som ett besök hos naprapaten.
Ett tips: Testa att köra med två fötter. Man lär sig det på 10 minuter (seriöst!) och därefter så kapar man extra sekunder samtidigt som man blir en säkrare förare. (När man kör go-kart tänker man inte ens på det, det är lika naturligt med riktig bil.) Bra attack föv! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Tack. Ja det går fint. Och ändå så ser det så lugnt ut på film mot hur det känns i verkligheten
Får väl göra ett försök med det och se om det går fortare så. Fler varv skulle hjälpa till med det också _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||||
Grym bil!
Sen jag skaffade DSG på brukisarna så kör jag med båda fötterna även på vanlig väg faktiskt, tycker det känns helt naturligt och så kapar man tid vid inbromsningar. Senaste brukisen är en GTD som är lite vässad så den e kul på småvägarna och då tjänar man verkligen på att köra med båda fötterna. Jag blir snarare lite lätt förvirrad när jag kommer in i Alpinan som är manuell, det tar nån minut innan det lirar med koppling och allt det där... _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 SMGII Millway Ringracer -02 | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (40508 totalt) |