| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avgasbygge dåligt med utrymme V8TT
|
4491 besök totalt |
|
Avgasbygge dåligt med utrymme V8TT
Hej! Bilen MB 450SLC -75 dubbelturbo matad V8. Min nya pulka har ett avgas som funkar på en normalhög bil dock vill vi ha henne mer jordad samt satsa mer på väghållningen då tar tyvärr avgaset i backen som idag går under oljetråget och under bilen. Idag har hon dubbla 3" från turbon in i en slutdämpare och rören går under bilen samt bakaxeln vilket ger en obefintlig markfrigång tom originalhög. Såhär tight är det under huven, avgaset går ut i framskärmarna sen in under bilen på båda sidor.
Jag hade tänkt mig att man drar avgaset i framskärmen sen ned längs sparlådan och ha således avgaset längs sparklådan och ett utblås på var sida innan bakdäcket. Tänkte också att man boxar/kapslar in avgaset likt nedan
Vad tror ni om detta och vad tror ni sbp säger? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
|
Re:
Helt klart alternativ att kopiera kjolpaketet på den där w126an dock för det inte fram något bra argument för mina avgasplaner. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
|
Re:
Sidoutblås hade denna bil 1978 på Nurburgring 🙂 Vill ha som minst dubbla 2,5" från 3" dp så de 803hk får fria luftvägar. Edit. För tidigt för humor iaf för min del. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
|
Det kommer värma karossen/bilen en hel del.
Frågan är hur långt en välisolerad låda, ceramiskabeläggning och avgasbandage räcker med luftintag. Eller om kjolarna är öppna neråt och uttåt? Finns gott om race bilar som har sidepipes i kjolpaketet. Skulle tro att det fungerar väl med bilen i rörelse men när man stannar sticker tempen snabbt. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
|
Re:
Lådan ska bara gå som ett vinklat skydd över avgaset dvs öppet under och innåt. Avgaset går delvis redan idag i innerskärmarna och det har funkat bra i över 5år och ca 10000mil. Frågan är om man ska bygga om avgaset i 2,5" med dubbla fullflödesdämpare (idag går båda 3" in i en dämpare) för bättre markfrigång sen avsluta avgaset innan bakaxeln då stora problemet ligger där. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
|
Re:
Är du orolig för ljudnivån eller att strypa effekten? _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
|
Re:
Ljudnivån är inga problem är mest effekten som oroar mig _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
|
.
Hittade en jänkare med en vette c5 som byggt som vi har tänkt oss. Funderingar? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
|
Re:
Tja! Tänker du på jänkebilderna ovan? /R _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
|
Dodge Viper RT/10 har ju denna lösning. Är rätt bökigt på flera sätt, du har inte mycket plats för ljuddämpare, du behöver värmeisolera ordentligt och ventilera tröskeln på nått sätt. Viper GTS har ljuddämpare i trösklarna men sen går rören ihop till en ljuddämpare bak.
Förutom att man blir delvis kokt eller bränd på benen när man hoppar in och ut ur bilen så går det att få det att fungera. Tror inte SBP blir jätteimponerade, är bara vissa bilar och lastbilar som har denna lösning. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Finns en Kadett C i norge där dom tog ett 2 eller 2.5" rör, klöv de på mitten och breddade det till samma area som 3 eller om de t.o.m var 3.5".
Gör du så och med en smart dragning kanske de går få ihop det? Annars är de väl till å börja kapa i golvet för att göra utrymme :/ _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Re:
Detta finns att köpa på marknaden redan problemet är dock att bilen är idag terrängbilshög och avgaset tar redan idag i backen/gupp då det sitter 3" på. Sänka bilen och köra 2,5" då kommer bilen att balansera på avgaset och hjulen aldrig nudda backen. Funderar på att ta bilen till någon avgas expert som får säga sitt då detta problem inte visar sig vara enkelt att beskriva i text. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
|
Re:
Kardanen är lite klent tilltagen pga dubbla 2" 1/4 original. Hittat denna pic på en som dragit dubbla 2,5" och sidepipes framför däcken, just diffen som ställer till det en massa så blir nog att kopiera denna lösning.
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Avgasbygge dåligt med utrymme V8TT
|
4491 besök totalt |
