Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Banracingbilar
SÅLD: Mazda MX-5 Miata 1.8 1994 Roadsport C / MX-5 Cup TTX
1 besök senaste veckan (11521 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7157

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
SÅLD: Mazda MX-5 Miata 1.8 1994 Roadsport C / MX-5 Cup TTX

*SÅLD*

En perfekt kombination av glassätarbil, track day-vapen och tävlingsfordon - denna Miata klarar allt inklusive dagishämtning. Mycket trevlig och lättkörd bil med följsamt chassi och bra bett. Skattad och besiktigad, med vagnbok för Roadsport. Många dyra modifikationer utförda de senaste åren.




Läs noga nu:

Specifikation Kraniels Mazda MX-5 1,8 1994
Uppdaterad 2016-06-19

Grunddata

Mazda MX-5 1994, svart, 1840 cm3, orig 131 hk. Ca 20 000 mil. Importerad från Tyskland 2000. Tre ägare i Sverige före mig. Ej ABS, ej fönsterhissar (längre).

Säkerhet

Skyddsbåge från Competition Cars, godkänd för Roadsport. Galvaniserad(!).
Stol Cobra Suzuka på justerbart originalunderrede med sänkta infästningspunkter och modifierade OMP sidomonteringskonsoler.
Bälte Schroth 6-punkt.
Huvudströmbrytare 6-pol (FIA) monterad i motorrum med brytare i cockpit och vid vindrutestolpe.

Kaross

Frisk, helt rostfri stomme.
Diverse plåt utbytt efter banåkarincidenter.
Lack av banåkarkvalitet ...
Sufflett i gott skick, plastbakruta bytt för några år sedan.
Bogseringsöglor (Jula) av textil.
Frame rails Jass polerat rostfritt (tröskelförstärkning).
Boss Frog Frog Arms (förstärkning innanför framskärmarna).
Huvlås bortmonterat inklusive vajer, två Aerocatch snabblås.
Kylluftutsläpp i huven.

Inredning

Isolering och ljuddämpning under mattor borttagen. Matta på golv och hatthylla kvar.
Bagagerumsmattor och -plåtar bortrensade.
Konsolpanel med huvudströmbrytare, dimljus och temperaturmätare för yttertemp/insugstemp.
Ratt OMP Corsica Superleggero, 46% lättare än vanliga Corsica. Momonav.
Ingen stereo.
Söta kromringar runt ventilationsutsläpp.

Motor

BP-4W 140 hk från NB 2001, <12 000 mil vid byte (7 000 mil mindre än bilen). Remmar, vattenpump, rullar och spännare bytta.
PnP Megasquirt från MS Labs inkl AIT-sensor + Innovative LC-2 bredbandslambda. (Ja, det är det man ska ha). (Finns även originalbox kvar.)
IL Motorsport "competition" styva motorfästen.
Separat dämpare för att motverka momentrörelser.
Coolant re-route med termostat bakpå motorn (för jämnare kylvätsketemperatur i motorn).
Laminova oljekylare (vatten-värmeväxlare).
Racevattenkylare i aluminium.
OBX 4-2-1 rostfritt, lindat extraktorgrenrör.
SBF-katalysator.
Platsbyggt system från Söderqvist Racing från katalysator och bakåt.
Green Cotton-oljefilter inboxat.
Magnecor tändkablar.

Drivlina

Exedy Stage 1 koppling
4,7 kg svänghjul från IL Motorsport
Växellåda original 5-växlad.
Short shifter Miataroadster med lång, böjd spak. (Världens bästa. Och dyr.)
Slutväxel från Mazda Motorsport, 4,44:1. (Bytt av duktig kille)
Ramplamelldiff 1,5-vägs från Mazda RX-7.

Chassi

Öhlins TTX36 4-vägs justerbara stötdämpare med tillhörande setupdokumentation (dyra! Och bra!).
Eibach ERS huvudfjädrar. Öhlins hjälpfjädrar.
(Finns även Gaz Gold dämpare + fjädrar.)
Racing Beat ihålig krängningshämmare fram, Eibach 15 mm krängningshämmare bak.
Justerbara krängningshämmarlänkar med ledlager.
Förstärka krängningshämmarfästen fram.
Styrväxel omsorgsfullt avservofierad, samtliga tätningar och friktionsytor åtgärdade. Styrleder med högre kula för minskad bumpsteer. Styrväxelbussningar av polyuretan (jävla sumpiga ändå - behöver skruvas fast bättre).
Nedre inre bärarmsbussningar fram och bak, samt differentialbussningar, från Energy Suspension: styv polyuretan. Övriga bärarmsbussningar i Delrin (polyoxymetylen), där främre inre är excentriska för ökad camber. Samtliga bussningar med smörjnipplar. Bussningshylsor svarvade till rätt dimension.

Bromsar

Mazda originalskivor och -ok fram och bak.
Carbotech XP-10 belägg fram, XP-8 bak
Stålomspunna Goodridge bromsslangar.
ATE Super Blue Racing bromsvätska.

Hjul

En uppsättning 949 Racing 6UL 8x15 ET36 silver med gamla dåliga Kumho V70A 205/50-15 K61.
En uppsättning Enkei, någon flerekrad modell 7x15 ET43(?) med Nankang AR-1 205/50-15 (ett race + en bandag gamla).
En uppsättning femekrade 7x17 av okänt ursprung. Fula, utan däck. Hyfsat lätta, ca 8 kg/st.

Övrigt

Biltema åkgräsklipparbatteri.
Tomvikt < 950 kg utan bensin. Vägd med 75 kg förare, passagerarstol och halv tank till 1 065 kg, 51,5% fram.
Specificerad tävlingsvikt i Roadsport C inkl förare 1 073 kg (har lagt lite bly i botten).
Vagnbok uttagen 2012, senast tävlingsbesiktigad 2016, senast gatbesiktigad 2016.

Biltråd finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=81449
Pris beror på utrustning, men vill du ha allting i listan ovan kostar det 110 000:-. Jag har inte bråttom att bli av med den (jag kan ju alltid behålla den och skruva fast den där insprutningsboxen, så att den får lite liv) och jag är inte intresserad av skambud (även om jag gärna diskuterar olika lösningar). Bråka inte med griniga gamla gråa gubbar.
Kan tänka mig byte/dellikvid: Subaru Legacy 3.0R automat med dragkrok ca 2005-2009 (eller annan bra familjebil).

Intresserad? Maila mig på daniel.ostlund-at-iriam.se

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7157

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Kan dra av -20 000 om den levereras med Gaz Gold 400/300 lbs/in i stället för Öhlins TTX36.
Kan dra av -7 000 om den levereras utan 6UL-hjulen.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7157

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Nu med Megasquirt installerat och provstartat.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7157

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

Kraniel skrev:
Nu med Megasquirt installerat och provstartat.

Och grundmappat. Funkar finfint so far. Tänkte jobba vidare på mappningen på Gelleråsen i nästa vecka - har anmält mig till något slags banjox där då.

Sade jag att jag drar av 20 ballonger om man inte vill ha TTX36:orna?

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7157

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Nu mappad en hel dag på Gelleråsen, går finfint. Bara att vrida om nyckeln och gasa. Klar på alla sätt och vis. thumbs up

Som sagt, begärt pris med Nankang på Enkei 7x15 och Gaz Gold 400/300-dämpare. 83 000 spänn - besiktigad och klar för gata, track days och tävling.
(Öhlinarna har jag lagt ner min själ i och har ingenting emot att behålla dem. Här är en länk till liknande dämpare. 4-vägs tar de $8 195 för ...)

Öhlins och Gaz:

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7157

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Köp nu, kör resten av säsongen: http://spvm.se thumbs up

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7157

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Meh. Tjöp. Nu även nybadad utan extra kostnad! thumbs up



Sommarrea:
Bil med Gaz+Enkei+Nankang: 79 000 spänn!
Lägg till Öhlins+6UL: 106 000 bananas.


_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 219



Har bilen airbag som standard? Tänker då gällande besiktning utan airbag ratt.

_________________
Christopher Zell
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7157

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

CZ skrev:
Har bilen airbag som standard? Tänker då gällande besiktning utan airbag ratt.

Det står ingenting i papperen och har aldrig varit ett problem vid besiktning.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 219



Fast nu svarade du inte på frågan
Tänds och släcks en airbaglampa vid start eller ej?

_________________
Christopher Zell
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7157

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

CZ skrev:
Fast nu svarade du inte på frågan

Eftersom jag inte vet hur bilen en gång var utrustad från fabrik. Jag svarade med den information jag har tillgång till.

CZ skrev:
Tänds och släcks en airbaglampa vid start eller ej?

Nej.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 219



Fortsätter fråga - hur manövreras rutorna om hissarna är borttagna?

_________________
Christopher Zell
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Zell, sluta fråga och åk och köp Kraniels bil thumbs up

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1881



Re:

Kraniel skrev:
CZ skrev:
Fast nu svarade du inte på frågan

Eftersom jag inte vet hur bilen en gång var utrustad från fabrik. Jag svarade med den information jag har tillgång till.

CZ skrev:
Tänds och släcks en airbaglampa vid start eller ej?

Nej.
Jag kan intyga att om detta skulle (mot förmodan) visa sig vara ett problem är det bara att peta in ett motstånd istället för airbagen, så uppför sig bilen exakt som om airbags vore på plats. Finns väl dokumenterat vad som ska sättas dit, går snabbt och kostar under 100kr. Gjorde det på både förarsida och passagerarsida på min racing-Miata. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 219



Jo Torkel,
men en nitisk besiktningsman som ser airbagdiagnosen utföras samtidigt som det sitter en sportratt där kan enkelt underkänna. Har man sen originalratten kvar kan man ju så klart sätta dit den.
Hur som blinkar inget som Kraniel säger så är det inget problem eftersom inget antyder att det borde suttit en airbag där.

Tobias, just nu sitter jag på landet på behörigt avstånd från Kraniels bil

_________________
Christopher Zell
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7157

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

CZ skrev:
Fortsätter fråga - hur manövreras rutorna om hissarna är borttagna?

Med vanliga fönstervevar.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7157

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ramplamelldiff!
TTX-dämpare!
Och allt annat godis!
Klar för gata och bana!
Tjöp!
thumbs up

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7157

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Står just nu för beskådan på Gelleråsen.



076-637 84 85

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7157

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Nu har jag sjunkit så långt in i desperationen att jag till och med lagt ut bilen på Blocket.
Vettiga bud mottages.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
SÄLJES Banracingbilar
SÅLD: Mazda MX-5 Miata 1.8 1994 Roadsport C / MX-5 Cup TTX
1 besök senaste veckan (11521 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande