Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
SÄLJES Banracingbilar
![]() |
1 besök senaste veckan (11521 totalt) |
SÅLD: Mazda MX-5 Miata 1.8 1994 Roadsport C / MX-5 Cup TTX
*SÅLD* En perfekt kombination av glassätarbil, track day-vapen och tävlingsfordon - denna Miata klarar allt inklusive dagishämtning. Mycket trevlig och lättkörd bil med följsamt chassi och bra bett. Skattad och besiktigad, med vagnbok för Roadsport. Många dyra modifikationer utförda de senaste åren. ![]() ![]() Läs noga nu: Specifikation Kraniels Mazda MX-5 1,8 1994 Uppdaterad 2016-06-19 Grunddata Mazda MX-5 1994, svart, 1840 cm3, orig 131 hk. Ca 20 000 mil. Importerad från Tyskland 2000. Tre ägare i Sverige före mig. Ej ABS, ej fönsterhissar (längre). Säkerhet Skyddsbåge från Competition Cars, godkänd för Roadsport. Galvaniserad(!). Stol Cobra Suzuka på justerbart originalunderrede med sänkta infästningspunkter och modifierade OMP sidomonteringskonsoler. Bälte Schroth 6-punkt. Huvudströmbrytare 6-pol (FIA) monterad i motorrum med brytare i cockpit och vid vindrutestolpe. Kaross Frisk, helt rostfri stomme. Diverse plåt utbytt efter banåkarincidenter. Lack av banåkarkvalitet ... Sufflett i gott skick, plastbakruta bytt för några år sedan. Bogseringsöglor (Jula) av textil. Frame rails Jass polerat rostfritt (tröskelförstärkning). Boss Frog Frog Arms (förstärkning innanför framskärmarna). Huvlås bortmonterat inklusive vajer, två Aerocatch snabblås. Kylluftutsläpp i huven. Inredning Isolering och ljuddämpning under mattor borttagen. Matta på golv och hatthylla kvar. Bagagerumsmattor och -plåtar bortrensade. Konsolpanel med huvudströmbrytare, dimljus och temperaturmätare för yttertemp/insugstemp. Ratt OMP Corsica Superleggero, 46% lättare än vanliga Corsica. Momonav. Ingen stereo. Söta kromringar runt ventilationsutsläpp. ![]() Motor BP-4W 140 hk från NB 2001, <12 000 mil vid byte (7 000 mil mindre än bilen). Remmar, vattenpump, rullar och spännare bytta. PnP Megasquirt från MS Labs inkl AIT-sensor + Innovative LC-2 bredbandslambda. (Ja, det är det man ska ha). (Finns även originalbox kvar.) IL Motorsport "competition" styva motorfästen. Separat dämpare för att motverka momentrörelser. Coolant re-route med termostat bakpå motorn (för jämnare kylvätsketemperatur i motorn). Laminova oljekylare (vatten-värmeväxlare). Racevattenkylare i aluminium. OBX 4-2-1 rostfritt, lindat extraktorgrenrör. SBF-katalysator. Platsbyggt system från Söderqvist Racing från katalysator och bakåt. Green Cotton-oljefilter inboxat. Magnecor tändkablar. Drivlina Exedy Stage 1 koppling 4,7 kg svänghjul från IL Motorsport Växellåda original 5-växlad. Short shifter Miataroadster med lång, böjd spak. (Världens bästa. Och dyr.) Slutväxel från Mazda Motorsport, 4,44:1. (Bytt av duktig kille) Ramplamelldiff 1,5-vägs från Mazda RX-7. Chassi Öhlins TTX36 4-vägs justerbara stötdämpare med tillhörande setupdokumentation (dyra! Och bra!). Eibach ERS huvudfjädrar. Öhlins hjälpfjädrar. (Finns även Gaz Gold dämpare + fjädrar.) Racing Beat ihålig krängningshämmare fram, Eibach 15 mm krängningshämmare bak. Justerbara krängningshämmarlänkar med ledlager. Förstärka krängningshämmarfästen fram. Styrväxel omsorgsfullt avservofierad, samtliga tätningar och friktionsytor åtgärdade. Styrleder med högre kula för minskad bumpsteer. Styrväxelbussningar av polyuretan (jävla sumpiga ändå - behöver skruvas fast bättre). Nedre inre bärarmsbussningar fram och bak, samt differentialbussningar, från Energy Suspension: styv polyuretan. Övriga bärarmsbussningar i Delrin (polyoxymetylen), där främre inre är excentriska för ökad camber. Samtliga bussningar med smörjnipplar. Bussningshylsor svarvade till rätt dimension. Bromsar Mazda originalskivor och -ok fram och bak. Carbotech XP-10 belägg fram, XP-8 bak Stålomspunna Goodridge bromsslangar. ATE Super Blue Racing bromsvätska. Hjul En uppsättning 949 Racing 6UL 8x15 ET36 silver med gamla dåliga Kumho V70A 205/50-15 K61. En uppsättning Enkei, någon flerekrad modell 7x15 ET43(?) med Nankang AR-1 205/50-15 (ett race + en bandag gamla). En uppsättning femekrade 7x17 av okänt ursprung. Fula, utan däck. Hyfsat lätta, ca 8 kg/st. Övrigt Biltema åkgräsklipparbatteri. Tomvikt < 950 kg utan bensin. Vägd med 75 kg förare, passagerarstol och halv tank till 1 065 kg, 51,5% fram. Specificerad tävlingsvikt i Roadsport C inkl förare 1 073 kg (har lagt lite bly i botten). Vagnbok uttagen 2012, senast tävlingsbesiktigad 2016, senast gatbesiktigad 2016. Biltråd finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Pris beror på utrustning, men vill du ha allting i listan ovan kostar det 110 000:-. Jag har inte bråttom att bli av med den (jag kan ju alltid behålla den och skruva fast den där insprutningsboxen, så att den får lite liv) och jag är inte intresserad av skambud (även om jag gärna diskuterar olika lösningar). Bråka inte med griniga gamla gråa gubbar. ![]() Kan tänka mig byte/dellikvid: Subaru Legacy 3.0R automat med dragkrok ca 2005-2009 (eller annan bra familjebil). Intresserad? Maila mig på daniel.ostlund-at-iriam.se |
||||||
Kan dra av -20 000 om den levereras med Gaz Gold 400/300 lbs/in i stället för Öhlins TTX36.
Kan dra av -7 000 om den levereras utan 6UL-hjulen. |
||||||
|
||||||
Re:
Och grundmappat. Funkar finfint so far. Tänkte jobba vidare på mappningen på Gelleråsen i nästa vecka - har anmält mig till något slags banjox där då. Sade jag att jag drar av 20 ballonger om man inte vill ha TTX36:orna? |
||||||
Nu mappad en hel dag på Gelleråsen, går finfint. Bara att vrida om nyckeln och gasa. Klar på alla sätt och vis.
![]() Som sagt, begärt pris med Nankang på Enkei 7x15 och Gaz Gold 400/300-dämpare. 83 000 spänn - besiktigad och klar för gata, track days och tävling. (Öhlinarna har jag lagt ner min själ i och har ingenting emot att behålla dem. Här är en länk till liknande dämpare. 4-vägs tar de $8 195 för ...) Öhlins och Gaz: ![]() |
||||||
Köp nu, kör resten av säsongen: http://spvm.se
![]() |
||||||
Meh. Tjöp. Nu även nybadad utan extra kostnad!
![]() ![]() ![]() Sommarrea: Bil med Gaz+Enkei+Nankang: 79 000 spänn! Lägg till Öhlins+6UL: 106 000 bananas. ![]() |
||||||
Re:
Det står ingenting i papperen och har aldrig varit ett problem vid besiktning. |
||||||
Re:
Eftersom jag inte vet hur bilen en gång var utrustad från fabrik. Jag svarade med den information jag har tillgång till.
Nej. |
||||||
|
||||||
Re:
![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
Jo Torkel,
men en nitisk besiktningsman som ser airbagdiagnosen utföras samtidigt som det sitter en sportratt där kan enkelt underkänna. Har man sen originalratten kvar kan man ju så klart sätta dit den. Hur som blinkar inget som Kraniel säger så är det inget problem eftersom inget antyder att det borde suttit en airbag där. Tobias, just nu sitter jag på landet på behörigt avstånd från Kraniels bil ![]() _________________ Christopher Zell |
||||||
Re:
Med vanliga fönstervevar. |
||||||
|
||||||
|
||||||
Nu har jag sjunkit så långt in i desperationen att jag till och med lagt ut bilen på Blocket.
Vettiga bud mottages. |
||||||
![]() |
SÄLJES Banracingbilar
![]() |
1 besök senaste veckan (11521 totalt) |