| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp: Verkstadshandbok på Getrag 262/265
|
7 besök senaste veckan (1669 totalt) |
|
Hjälp: Verkstadshandbok på Getrag 262/265
Vi behöver ha tag i papper på Getrag 262/265. Eller någon som kan förklara hur man tar isär den, utan att skada något. Det måste vara något som är krokigt i vår låda. Vi ska ju köra nästa söndag....så det börjar bli brådis. Lådan härstammar från en Jaguar XJS 80-90-tal..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Här bör du kunna hitta lite hjälp. 265 finns från ca sida 83.
http://www.bimmers.com/m3/troubleshooting/BMW%20M3%20Factory%20Manual/23-manual_transmission.pdf _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
|
Re:
Jag hittar bara den sex-växlade... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Från sidan 83 och framåt är 265OD (femväxlad). Vilket i grunden är samma som 262 (fyrväxlad). _________________ Bert-Ola Runeson |
||||
|
Våran låda är e 262 från Jaguar......och det stämmer inte särskilt bra med den i länken. Vissa delar känner man igen....men andra inte alls.
FEM-VÄXLAD _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Överväxel eller dogleg? Överväxel (265/6 som den heter) kan du fetglömma att få isär utan specialpressen. Går iofs att tillverka själv, men finns tid till detta?
För att undvika frågetecken: 265/5 är en fempetad dogleg-låda med 1:1 på femman. 265/6 är en fempetad låda med vanligt växlingsmönster och 0,8x på femman. 262 är en fyrpetad låda. Ja, det står 262 på ditt hus, men det är bara för att det är samma reservdel som en 262 låda, det är INTE beteckningen på lådan. PM'a din mail så kan jag nog skramla fram lämplig manual till dig. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
|
Re:
Hej....kul att höra av dej.. Det blir lite förvirrande att jämföra lådan med en BMW dito... Lådan är som sagt en Jaguar-variant av Gtragen. Den är 5-växlad med samma utväxlinagar (numeriskt) som 260-lådar till e30. Alltså överväxel på 5-an och ettan uppåt. Enligt var jag har läst på USA-forum...vad det nu är värt...så är det i grunden en 265 med lite klenare ingående axel. 23-splines till Ford ? Utgående splines är nog också klenare. Det vi hade problem med, var att lossa rätt grejor för att få isär den...utan att förstöra något. Sedan sitter 4-ans och 5-ans drev pressat (krymt) på bottenstocken. Det sitter fast som fan. Vi har fått isär lådan......och jag har tillverkat ett verktyg/fixtur för att dra av 4-ans drev.....och fått loss det...med en jätteavdragare och 1 meters dragskaftet...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Lådan är från en XJS från sent 80-tal eller tidigt 90-tal. Den har inte gått långt. Säkert legat på skroten sedan 90-talet. Vi har konstaterat en ganska svårt skadad synkring som kan vara en följd av en krock ? Sedan ser det ut som både 4.an och 5.ans ringar har skurit på konan. VI STÅR I VALET OCH KVALET ATT TA BORT SYNKRINGARNA. Åsikter om detta. Jag vet att det görs på vissa andra lådor men liknande uppbyggnad...i rally...med stor framgång. Alltså inte DogBoxar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Jag har hört att vissa filar bort varannan kugg eller mer. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp: Verkstadshandbok på Getrag 262/265
|
7 besök senaste veckan (1669 totalt) |

