Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3753 besök totalt |
När är det dags att byta banbeläggen?
Hej alla rejsnördar! Jag har ett set frambelägg, av märket Ferodo DS3000, som jag har kört med på bana. När dom var nya så var tjockleken 17 mm, friktionsmaterialet låg på 12 mm. Nu ligger dom på 13 mm, friktionsmaterialet ligger på 8 mm. Är det läge att byta eller kan jag köra lite till med dom? Om det är så att dom funkar ett tag till när ska jag i så fall byta (m.a.o. vilken min tjocklek är det som gäller)? P.S Jag har Brembo 4 kolvsok fram. _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Tjocka belägg isolerar öken från värmen bättre och kolvarna tittar inte ut så långt.
Grundtipset är att byta när slitaget nått ner i slitagemarkeringen (skåran i mitten) nånstans på ytan. Den mindre snåla byter tidigare, den dumsnåle senare ( ![]() |
||||
Re: När är det dags att byta banbeläggen?
När beläggmaterialet slitits ner till hälften är de SLUT. Problem som sedan uppstår är att du har betydligt mer bromsvätska i oken när kolvarna är långt ute, detta ger svampighet. Sedan överförs mer värme... _________________ Roland Johansson |
||||
Okej då har jag lite kvar på dom. En träff på Kullen och Mantorp borde de räcka till.
![]() Jag räknar med att Mantorp käkar belägg rätt bra, så tar med reservbelägg ifall skulle visa sig att slitaget är alltför stort. Tackar för input! ![]() _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
jag shimsar ut med gamla belägg. då behöver inte bromskolvarna jobba i ytterläget. se till att ta bort gammalt och ev snedslitet beläggmaterial först.
Varför skulle dom vara slut när hälften av beläggmaterialet är kvar ? ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Hmm det här var ju intressant Benny. Aldrig tänkt på att man kan nyttja gamla belägg som shims. Tack för tipset!
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Smart! Jag gissar att 7mm beläggmaterial isolerar värmen bättre än 7mm shimsbelägg. Men shimsbelägget borde ändå ha en isolerande effekt samtidigt som det håller kolvarna inne i cylindrarna.
/ Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Re:
det kan nog stämma. men syftet för mig var främst att stabilisera kolvarna. dessa sitter bak och slits inte i samma takt som fram. ligger man på gränsen med temperaturen så bör man nog ordna böttre kylning istället för förlita sig på tillräckligt tjocka belägg för hålla bromsvätskan från att koka! Jag snodde iden från tävlingskarting där det används på vissa bromsar. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Re:
Titan leder värme sämre än stål (typ halva värmeledningsförmågan om jag läser tabellerna rätt, stort OM). |
||||
Re:
Finns ju kylare som mellanlägg också. Har ingen erfarenhet av det, bara sett det på nätet, tex: http://www.coolshims.com/coolshims-t _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Re:
De där var ju lite fiffiga men får man plats med dem så har man troligtvis fel hjul på bilen. _________________ Mattias Hellström |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3753 besök totalt |